Het weer - Actueel weer in regio. Het actueel weer is voor iedereen beschikbaar. Leden krijgen (in de nabije toekomst) toegang tot exta informatie, zoals bijvoorbeeld historische gegevens. Leden kunnen ook deelnemen aan het weerforum of zelf hun actuele weer toevoegen.
Hieronder kun je inloggen of een account aanmaken.
Inloggen
Nog geen account? Maak er één aan!

Uitgebreid zoeken in forum

Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Favoriet: 0
TOPIC: Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald
Re:Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald 2 Weken geleden  
jeroenzwart schrijft:
. . . ingekort . . .
Zoals eerder aangegeven gebruik ik 2 consoles en een envoy om 3 stations op afstand goed te kunnen ontvangen via de repeatfunctie. Dat werkt goed, echter ik moet deze stations dan wel in de MB opgeven als ISS-stations. . . . ingekort . . .
Groet, Jeroen

Kun je (nog eens verklaren) waarom je van meerdere consoles/envoy gebruik maakt voor de repeat?
1 console kan 1 ISS en meerdere T/TH/Soil/ stations ontvangen en dat alles tegelijk in 1 keer doorsturen.

Ik heb dat bij een vroeger station als volgt geïnstalleerd: Console-1 op tuinkant van het huis ontvangt ISS + TH kastje (met alleen een T sensor) + een ver weg gelegen Soil-kastje (met 2 maal T/Moist en 1 leaf).

Die console1 stuurde op #3 alles door naar console-2, die zelfstandig de soil-sensors niet ontving aan de andere kant van het huis.
Console 2 "luisterde" alleen naar #3, alle andere ontvangen nummers waren op "off" gezet .
De aangesloten MB toonde alles netjes en volgens mij zonder # nummer op de Live-Data tab.

Check ook deze discussie op het Meteohub forum: forum.meteohub.de/viewtopic.php?f=61&t=13172 ?

Tussen 2 []: Als ik zoiets nu zou doen zou ik geen repeat meer gebruiken maar een Nano in console-1.
En in de MB aan de andere kant de Nano als WLIP-station gebruiken.
Hoe korter de ketting => d.w.z. minder apparaten / scripts tussen 'weer-station" en "upload MB", hoe minder kans op een zwakke schakel.

===
jeroenzwart schrijft:
Hoe dan ook leidt dit uiteraard tot een hoop onnodig rekenwerk en dataverkeer. Zou dit mogelijk (mede) de oorzaak van het probleem kunnen zijn?
Bij ieder ontvangen temp pakket van een "namaak" ISS wordt een dergelijke windchill foutboodschap in de log geschreven.
Volgens mij toont de log op de systems tab zoiets als "message repeated nn times"
Ontelbare "fout"-boodschappen in de log, daar kan een MLC kaart/stick niet zo goed tegen. Maar of dat het probleem is? Boris kan na toegang tot de MB-pro op afstand veel meer zien en concluderen dan we hier kunnen verzinnen.

Willem
herent (Gebruiker)
Davis VP2-Pro+ via MB
Junior forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
www.weerstation-herent.be
Gelogd Gelogd  

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.  
Re:Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald 1 Week, 6 Dagen geleden  
Jeroen,

In je laatste bericht zie ik een mogelijke 'verwarring'.

Als je de specs van Davis Avantage bekijkt voor de Consoles en MBPro, dan zie je dat een Avantage setup met MB_Pro 2 draadloze netwerken kan gebruiken:
- tussen de sensoren, de Console(s) en MB_Pro(s) een netwerk op 868MHz (voor Europa)
- WiFi (= 2,9GHz) tussen MB_Pro en LAN/Internet

Door de scheiding in frequentie is de kans heel klein dat die 2 netwerken elkaar onderling 'communicatief' storen.

Wat wel in principe gelijk is voor beide soorten netwerk, is dat haalbare afstand en capaciteit worden bepaald door de netwerk-opbouw:
- hoe korter de afstand tussen de stations, hoe beter & stabieler is de data-overdracht
- een repeater staat (meestal) gelijk aan capaciteitsvermindering door de extra functies voor de repeat-afhandeling, dus hoe minder repeaters, hoe beter.
- WiFi-repeaters e.d. dienen als 'verlenging' van het WiFi-netwerk dat je hebt ingesteld.
Iedere gebruiker aan de 'buitenkant' van het WiFi-netwerk kan maar via 1 toegangspunt communiceren met het LAN/Internet. Zo'n toegangspunt kan de Hoofd-WiFi-router zijn, een Wifi-repeater, of een Wifi-toegangspunt dat met een kabel aan het LAN zit.
- Als ik de voorgaande berichten lees, dan lijkt me dat in de Avantage-opzet wel mogelijk is via meerdere, parallelle paden sensor-data door te geven, wat strakke discipline vraagt om de gewenste data op de gewenste plaats te krijgen, wat overhead zal veroorzaken op diverse plaatsen in je configuratie.
Als je zoiets zou kunnen vermijden (zoals Herent aangeeft), dan verklein je een mogelijke bron van problemen.

NB. Heb wel geen Avantage-apparatuur, maar sensoren 'uitlezen' via meerdere, parallelle wegen (met de bijkomende aspecten) komt me niet onbekend voor, want mijn 2 Domoticz-computers doen dat ook m.b.t. de draadloze sensoren van Nexus en m.b.t. de ESP8266en, uit oogpunt van redundantie.
Toulon7559 (Moderator)
TFA_Nexus+WS7000+WsWin+Domoticz
Data & Forum Moderator
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Hengelo (Ov) Geboortedatum: 1950-01-01
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 10/10/2018 09:23 Door Toulon7559.

Je kunt nooit genoeg meten om te weten:
dat betekent niet dat alles begrijpelijker wordt .....
Hengelo-Slangenbeek-Home
Hengelo-Slangenbeek-AWEKAS

Re:Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald 1 Week, 3 Dagen geleden  
Willem en Toulon,

Bedankt weer voor jullie reacties. Op aanraden van de leverancier (Boris) heb ik de MB met een vaste LAN-kabel verbonden met mijn internet router. Dat is inmiddels 3,5 dag geleden. De MB heeft al die tijd zonder problemen gefunctioneerd. Wel lagen de metingen op mijn website (en dus ook op HWA) er vanmorgen tijdelijk uit, maar dat kwam doordat de router geen internetverbinding meer had. Dit had dus niets te maken met MB zelf, die liep netjes door.

Het lijkt er dus op dat de WiFi verbinding roet in het eten heeft gegooid, maar begrijpen doe ik dat eerlijk gezegd niet. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik een kabeltje nodig heb tussen mijn MB en mijn internet router.

Jullie geven aan dat ik e.e.a. zou kunnen versimpelen. Graag! Maar ik zie even niet hoe. Een envoy of een console kan alleen een ISS-station op een opgegeven kanaal doorsturen. Zo heb ik dus de ISS, de wind-, solar- en UV-sensor op één console zitten, die stuurt het door op kanaal #6 (ISS = #4 en wind = #5). De temphygro in de stal ontvang ik op de 2e console, die stuurt dat door op kanaal #7 (TH-station = #1). De grondtemp ontvang ik op de envoy, die stuurt dat door op #8. (T-station = #2). Tenslotte heb ik nog een tweede TH-station. Die zit op #3 en wordt rechtstreeks ontvangen door de MB, aangezien de afstand niet al te groot is. Alle overige stations kan ik niet rechtstreeks ontvangen op de MB.

Als dit simpeler kan, hoor ik dat graag! Alvast bedankt.

Groet, Jeroen
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man jerzwa1z@gmail.com Weerstation Siebengewald Locatie: Siebengewald
Gelogd Gelogd  

Jeroen Zwart | Weerstation Siebengewald

Alleen voor toekomstige gebruikers die tegen eenzelfde probleem lijken aan te lopen graag nog wat toelichting:
jeroenzwart:
Jullie geven aan dat ik e.e.a. zou kunnen versimpelen. Graag! Maar ik zie even niet hoe. herent:
Kun je (nog eens verklaren) waarom je van meerdere consoles/envoy gebruik maakt voor de repeat?
1 console kan 1 ISS en meerdere T/TH/Soil/ stations ontvangen en dat alles tegelijk in 1 keer doorsturen.
Als er 1 console die alles zou ontvangen naast je MB-pro zou staan met een logger dan kon alles gewoon via USB of TCP/IP ingelezen worden. Minder apparaten in de ketting verhoogt de bedrijfszekerheid. K.I.S.S.

Wat ik in een vorige post bedoelde: Een console kan ISS#4 + Wind#5 +TH-stal#1 + soil #2doorgeven op een vrije #3 Waarom werkt het bij jou alleen met drie drie console/envoy apparaten. Daardoor zijn er nu 2 extra "zenders" in de lucht.

jeroenzwart:
echter ik moet deze stations dan wel in de MB opgeven als ISS-stationsWaarom moeten er in dit geval meerdere ISS zijn? Dat genereert ook nog eens extra foutboodschappen in de log.

De waarde van dit forum zit voor een groot deel in alle problemen en hun oplossing.
Echt leuk dat alles bij jou werkt zoals het zou moeten.

Willem
herent (Gebruiker)
Davis VP2-Pro+ via MB
Junior forum deelnemer
graphgraph
www.weerstation-herent.be
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 12/10/2018 09:24 Door herent.

Jeroen,

Enkele jaren geleden ook problemen gehad met de MB Pro. In eerste instantie met de interne usb stick. Toen een nieuwere versie gekregen en was dat probleem opgelost. Maar ook wifi problemen gehad met de MB Pro. Dit heb ik opgelost door een wifi mesh multiroom systeem van Netgear te nemen. Dat is een aparte router met één satelliet. Nu overal wifi, ook ver achter in de tuin en op zolder, met uitstekende ontvangst dus dat was daarmee ook opgelost.

Maar om toch voor zeker te gaan heb ik de MB Pro met een korte LAN kabel op een LAN poort aan de satelliet gekoppeld. Een tweede Davis console, die ik voor in de aanbouw, had aangeschaft heb ik rechtstreeks via de datalogger aan de MB Pro gekoppeld en upload zo elke minuut data naar de server. Dit draait nu al jaren zo zonder noemenswaardige uitval. Simpel opgelost en geen last meer van wifi problemen. 😊 Verder maak ik geen gebruik van de interne usb stick van de MB Pro maar gebruik ik de externe usb aansluiting en heb daarin een snel lezende en schrijvende micro usb kaart van Lexar gestoken.

Groeten,

Peter.
petergroeneveld (Gebruiker)
Leudalweer het weer voor Haelen en omstreken.
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Meteo Leudal Limburg Locatie: Haelen, Gemeente Leudal, Limburg.
Gelogd Gelogd  

Nieuw! Bezoek onze onweerpagina's 24h per dag online.

Weerstation: Davis VP2+ | Blitzortung & Boltek onweer detectie

Re:Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald 6 Dagen, 12 Uren geleden  
herent schrijft:
Alleen voor toekomstige gebruikers die tegen eenzelfde probleem lijken aan te lopen graag nog wat toelichting:
jeroenzwart:
Jullie geven aan dat ik e.e.a. zou kunnen versimpelen. Graag! Maar ik zie even niet hoe. herent:
Als er 1 console die alles zou ontvangen naast je MB-pro zou staan met een logger dan kon alles gewoon via USB of TCP/IP ingelezen worden. Minder apparaten in de ketting verhoogt de bedrijfszekerheid. K.I.S.S.

In theorie zou dit kunnen, echter ik ben wel in het bezit van een Envoy met datalogger, maar dat is geen USB-versie. Daar zitten helaas 2 stappen tussen: van RJ-11 stekker naar serieel en van serieel naar USB. Die verbinding is niet stabiel genoeg. Het ging jarenlang redelijk (verlies van verbinding gemiddeld zo eens in de 3 tot 6 maanden). Maar het laatste jaar liep het verlies aan verbinding rap op naar meerdere keren per maand en soms zelfs meerdere keren per week. Voor mij was dat juist de reden om over te stappen naar de MB Pro...

Wat ik in een vorige post bedoelde: Een console kan ISS#4 + Wind#5 +TH-stal#1 + soil #2doorgeven op een vrije #3 Waarom werkt het bij jou alleen met drie drie console/envoy apparaten. Daardoor zijn er nu 2 extra "zenders" in de lucht.
Dit begrijp ik eerlijk gezegd niet: een console kan slechts het ISS-kanaal doorgeven op een door de gebruiker opgegeven kanaal. Dit staat ook zo beschreven in de handleiding van de VP2 Console. M.a.w. de eerste console die zowel mijn ISS op #4 (TH, regen, solar en UV) ontvangt als de wind op #5 ontvangt kan dit doorsturen via een vrij kanaal, in mijn geval is dat #6. Wind wordt door de console gezien als onderdeel van de ISS.

jeroenzwart:
echter ik moet deze stations dan wel in de MB opgeven als ISS-stationsWaarom moeten er in dit geval meerdere ISS zijn? Dat genereert ook nog eens extra foutboodschappen in de log.

De waarde van dit forum zit voor een groot deel in alle problemen en hun oplossing.
Echt leuk dat alles bij jou werkt zoals het zou moeten.

Willem

Ik ben ervan uit gegaan dat als ik alleen ISS kan doorsturen dit ook in de MB als een ISS station gedefinieerd moet worden. Ik besef nu echter dat het wellicht ook zou moeten werken als ik #7 definieer als TH-station en #8 als T-station. Ik moet dat nog uitproberen, maar als dat werkt dan scheelt dat inderdaad een hoop data-opslag, dataverkeer en foutmeldingen. Dus bedankt voor de tip!

Overigens inmiddels heeft de MB nu gedurende een week probleemloos gedraaid op een vaste LAN-verbinding. Ik heb van boris inmiddels 2 andere MB Pro Reds in mijn bezit. Deze ga ik ook uitproberen. Ik heb afgesproken met Boris dat ik vrij ben in welke MB's ik terugstuur. Dus ik kijk welke het meest stabiel is en welke de beste waarden geeft voor de luchtdruk. De huidige vertrouw ik qua luchtdruk niet: ondanks een aantal maal 'kalibreren' blijft deze afwijken t.o.v. de officiële KNMI-stations in de omgeving (Volkel, Deelen en Arcen).

Groet, Jeroen
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man jerzwa1z@gmail.com Weerstation Siebengewald Locatie: Siebengewald
Gelogd Gelogd  

Jeroen Zwart | Weerstation Siebengewald

Ga naar bovenkant
Advertisement

Bezoekers

We hebben 62 gasten en 3 leden online