Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door osjohn
Vele weeramateurs ,( zoals ik ook ben ) vragen zich af;

Wat voor voor en nadelen t.o.v. mogelijkheden, stroomverbruik, beperkingen etc

heeft b.v. een EEE-PC t.o.v. een Meteohub ???

Vooral mijn vraag is, zijn er niet te veel software beperkingen t.o.v. het
stroomverbruik en data bewerkingsnelheid bij de Meteohub.

Een EEE-PC gebruikt zo,n 20 watt/uur en heeft een compleet windows besturingsysteem
waar je al de weersoftware mee kan besturen, is een complete PC.

Wat een Meteohub is ????

Ik denk dat vele mensen dit ook afvragen.

John
Door WeerstationGraveNL
Een Meteohub is een kastje waar je geen omkijken meer naar zult hebben.
Het verbruikt maar 8 watt en je kunt het op je vaste PC benaderen via het IP-adres om instellingen te wijzigen, grafieken aan te maken, enz.

Ik ben jarenlang Weather-Display gewend geweest, maar er was altijd wat te doen. Nu draait de Meteohub hier sinds 28 oktober 2009 fout- en probleemloos.
Ik had dit jaren terug al moeten aanschaffen :)

Informeer vooraf wel even of je weerstation compatibel is met de Meteohub. Volgens de laatste gegevens zou het moeten werken met:

Oregon Scientific: WMR-918N, WMR-928(NX), WMR-968, WMR-100, WMR-200, WMRS-200, RMS-300
Davis: Vantage 2 pro, Vantage 1 pro (needs Firmware "B"), Vue (via RS232, USB and TCP/IP)
Peet Bros: Ultimeter 100/800/2000/2100
Hideki: TE-923 (needs HW-Revision 3 or newer), TE-821W, WXR810, DV-928 (also known as Nexus, Mebus, Irox, Honeywell, Cresta)
Fine Offset Electronics: WH-1080, WH-1081 (also known as Watson W-8681, WX-2008, National Geographic 265 NE, Elecsa 6975/ 6976)
ELV: WS300PC, WS444, WS500, WS550, WS777, WS888
La Crosse: WS2300
RainWise: actual MkIII model
RFXCOM: all Oregon Receivers with USB (80002), LAN (81003, 83003) or WLAN (82003, 84003)
Energy Monitoring Sensors like ELV Em1010PC, Conrad 3000 USB, RFXCOM RFXmeter
Door Regards
WeerstationGraveNL schrijft:
Een Meteohub is een kastje waar je geen omkijken meer naar zult hebben.
Het verbruikt maar 8 watt en je kunt het op je vaste PC benaderen via het IP-adres om instellingen te wijzigen, grafieken aan te maken, enz.

Ik ben jarenlang Weather-Display gewend geweest, maar er was altijd wat te doen. Nu draait de Meteohub hier sinds 28 oktober 2009 fout- en probleemloos.
Ik had dit jaren terug al moeten aanschaffen :)

Informeer vooraf wel even of je weerstation compatibel is met de Meteohub. Volgens de laatste gegevens zou het moeten werken met:

Oregon Scientific: WMR-918N, WMR-928(NX), WMR-968, WMR-100, WMR-200, WMRS-200, RMS-300
Davis: Vantage 2 pro, Vantage 1 pro (needs Firmware "B"), Vue (via RS232, USB and TCP/IP)
Peet Bros: Ultimeter 100/800/2000/2100
Hideki: TE-923 (needs HW-Revision 3 or newer), TE-821W, WXR810, DV-928 (also known as Nexus, Mebus, Irox, Honeywell, Cresta)
Fine Offset Electronics: WH-1080, WH-1081 (also known as Watson W-8681, WX-2008, National Geographic 265 NE, Elecsa 6975/ 6976)
ELV: WS300PC, WS444, WS500, WS550, WS777, WS888
La Crosse: WS2300
RainWise: actual MkIII model
RFXCOM: all Oregon Receivers with USB (80002), LAN (81003, 83003) or WLAN (82003, 84003)
Energy Monitoring Sensors like ELV Em1010PC, Conrad 3000 USB, RFXCOM RFXmeter

Ik kan mij 'vaag' herinneren dat de MeteoHub maar 1X per minuut kan updaten, dit is toch ook iets om rekening mee te houden als je WDL hebt draaien (kan mij niet snel genoeg gaan, liefst 2X per seconde ;) )

Gr Rik
Door AenG
Aangezien de Meteohub software alleen onder een Debian(Linux) omgeving werkt heb je 2 mogelijkheden.

Speciale hardware kopen waar je de metehub software op kunt installeren. Je kan zelfs al complete bundels kopen waarop de software al geinstalleerd is. De meeste weeramateurs gebruiken hiervoor een ALIX board.
http://shop.varia-store.com/product_inf ... IX-1D.html

Een ander alternatief is om een windows pc te gebruiken waar je VMware op installeerd. De Debian omgeving emuleer je dan.

De software (ook in het nederlands) kun je gratis downloaden en testen. En mocht het bevallen dan betaal je 59 euro éénmalig. Daarna zijn alle updates gratis.

Waarom is meteohub stabiel:
-werkt onder linux
-werkt met een cf-card (alix)
-geen bewegende delen (HD)
-het is het enige programma wat actief is, dus geen conflicten ed.

Voor meer informatie kijk hier:
http://www.meteohub.de
Door AenG
Regards schrijft:
WeerstationGraveNL schrijft:

Ik kan mij 'vaag' herinneren dat de MeteoHub maar 1X per minuut kan updaten, dit is toch ook iets om rekening mee te houden als je WDL hebt draaien (kan mij niet snel genoeg gaan, liefst 2X per seconde ;) )

Gr Rik[/quote]

Ben je een liefhebber van verschillende instrumenten op je website dan zou ik de meteohub-software niet aanraden. Je kan namelijk niet eenvoudig zo'n pagina genereren.
Door Regards
AenG schrijft:
Ben je een liefhebber van verschillende instrumenten op je website dan zou ik de meteohub-software niet aanraden. Je kan namelijk niet eenvoudig zo'n pagina genereren.

WDL is een losstaand Flash script, wat je van WD (of van de MeteoHub) gebruikt is de client*raw.txt bestanden die WDL nodig heeft.
Waar het mij om ging is dat de mensen die over een MeteoHub willen nadenken om deze aan te schrafen dat ze een maximale update hebben van 1 minuut per keer, ik kan dit ook mis hebben hoor vandaar dat ik mijn vorige Quote schreef dat ik dit 'vaag' weet.
Dus als dit niet zo is mag je dit natuurlijk zeggen, ik had hier verleden jaren namelijk eens iets over gelezen maar weet dit niet 100% zeker.

Gr Rik
Door AenG
Vanaf 1 minuut kan de software files uploaden. Kleinere intervallen zijn inderdaad niet mogelijk.

Ik wist trouwens niet dan WDL met de client*raw files van meteohub werkt. Heb jij dat werkend gezien?
Door AenG
Ik lees net in de handleiding (blz 65) dat meteohub een clienraw.txt kan uploaden voor het gebruik van WD-live.
Door Gerrit
AenG schrijft:
Vanaf 1 minuut kan de software files uploaden. Kleinere intervallen zijn inderdaad niet mogelijk.

Geert.

Zover ik weet is er ook geen andere interval.ik zou er geen probleem mee hebben als het bijv met een 5 minuten interval zou zijn.

Groeten,
Gerrit
Door AenG
Gerrit schrijft:
AenG schrijft:

Geert.

Zover ik weet is er ook geen andere interval.ik zou er geen probleem mee hebben als het bijv met een 5 minuten interval zou zijn.

Groeten,
Gerrit

Als ik Rik zijn website bekijk dan heeft hij instrumenten voor oa. windrichting en windvlaag die zeer regelmatig worden bijgewerkt. Je ziet namelijk telkens de wijzers veranderen. En als hij een meteohub zou gebruiken dan is dit niet mogelijk.

Ik gebruik zelf geen instrumenten, dus een interval vanaf 1 minuut is voor mij ook geen probleem.