Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door CeesT
#52894
Beste Mede Amateurs,

Na een aantal maanden aanpassen, knutselen, experimenteren en vooral veel leren hier op het forum nadert de opstelling van MeteOosterhout zijn voltooiing. Het wordt dus hoog tijd om jullie eens te laten zien hoe ik een en ander heb opgesteld. Het station wat ik gebruik is een TFA Primus.

Daar komt ie:

[size=2]Afbeelding
De weerhut met daarin de temperatuursensor/luchtdrukmeter.

Afbeelding
Zo ziet hij er van binnen uit, de lamellen zijn dubbelwandig uitgevoerd.

Afbeelding
Omdat de opstelling van de weerhut niet optimaal is, de tuin is niet groter, heb ik hem uiteraard voorzien van actieve ventilatie. Geen wervelstorm maar net voldoende om de lucht in de hut in beweging te houden. Hij zuigt van onderaf aan en blaast aan de bovenkant naar buiten.

Afbeelding
Dit apparaatje werkt als een omgekeerde schemerschakelaar, als het licht wordt schakelt hij de ventilator van de weerhut aan en als het donker wordt, je raadt het al, weer uit. Dit omdat ventilatie in het de nacht van minder belang is.

Afbeelding
De regenmeter, vrij opgesteld op ongeveer 2,30 meter en sinds een paar dagen voorzien van verwarming.

Afbeelding
De temperatuurregeling van de verwarming van de regenmeter. Niet binnen opgesteld maar wel droog en overdekt.

Afbeelding
De anemometer, opgesteld op ongeveer 10,50 meter hoogte. Komt boven de nok van het dak uit. Let op het "weerstation" van mijn vrouw rechtsonder op het dak van haar kweekkas ;-). Deze data komen niet op internet.

Afbeelding
De nieuwe Weer PC, doet verder niets alleen weerdata verwerken en doorgeven. Wordt op afstand bediend.

Afbeelding
"Mission Control" op zolder, mijn domein. Van hieruit wordt alles bediend en beoefen ik ook mijn andere liefhebberijen.
[/size]
Zo, dit was het dan wel. Komende tijd staat een webcam nog op de planning, die had er al moeten zijn maar de aanschaf van de nieuwe Weer PC sloeg even een flinke bres in de hobby-spaarpot zodat die nog even zal moeten wachten.
Door CeesT
#52896
powerr schrijft:
Ziet er goed uit!
Maar wat moet je met zoveel beeldschermen? :woohoo:


Hoi,

Wat je niet ziet is dat er een behoorlijk aantal computers onder die bureau's staat. Je ziet vermoedelijk alleen de Apple Mac Mini die erop staat. Verder ben ik veel bezig met verschillende besturingssystemen en ook voor fotobewerking heb ik aparte gekalibreerde beeldschermen. Per monitor kan ik voor 2 ingangen kiezen en ik heb een hekel aan KVM switches ;) .
Door Luc
#52898
Mooie opstelling.

Waarom is de ventilator 's nachts uit? Juist in koude, windstille stralingsnachten zal de temperatuur in de weerhut minder snel dalen dan rondom de hut. Ik zou de ventilator daarom ook 's nachts aanzetten.

Gr,
Luc
Door CeesT
#52899
Luc schrijft:
Mooie opstelling.

Waarom is de ventilator 's nachts uit? Juist in koude, windstille stralingsnachten zal de temperatuur in de weerhut minder snel dalen dan rondom de hut. Ik zou de ventilator daarom ook 's nachts aanzetten.

Gr,
Luc


Hoi Luc,

Dat is geen gekke gedachte, ik ga dit morgen meteen aanpassen en kijken wat de resultaten zijn de komende tijd. Zo zie je maar, weer wat geleerd.
Door Jebice
#52921
Hoi Cees,

Dat ziet er allemaal goed uit. Ik zou zeggen ga zo door.
Ben benieuwd wat voor camera het gaat worden als de geldboom weer is aangegroeid. :side:
Door CeesT
#52922
Jebice schrijft:
Hoi Cees,

Dat ziet er allemaal goed uit. Ik zou zeggen ga zo door.
Ben benieuwd wat voor camera het gaat worden als de geldboom weer is aangegroeid. :side:


Dank je wel,

Er is een probleempje, in de winter groeien bomen niet hard, ook geldbomen niet :). Bovendien ben ik bang als de plannen van het huidige kabinet door zullen gaan met de inkomensafhankelijke ziektekostenpremie het nog wel eens veel langer zou kunnen duren. Mijn vrouw en ik zijn, zoals we het kunnen bekijken, zwaar de pineut met die plannen.

Maar goed, zover is het nog niet. Wat de camera betreft heb ik wel een idee wat het gaat worden. Als ik de kritieken hier zo lees zal het wel een van de Axis modellen worden. Daar lees ik veel goeds over :) .
Door Jebice
#52923
Ik dacht dat die geldbomen wel bij jullie in de kweekkast stonden...niet dus ;) .
Maar die Axis camera's zijn goed aan de prijs zie ik. Is z'n Foscam niets voor jou. Of zeg ik nu iets geks?
Door CeesT
#52924
Is z'n Foscam niets voor jou. Of zeg ik nu iets geks?


Hoi,

Nee hoor, je zegt niks geks. Een paar maanden geleden heb ik een Foscam in huis gehaald, een FI8905W, maar om eerlijk te zijn vond ik dat een "frikandel" van de bovenste plank. Om te beginnen vond ik de uitvoering nogal "shabby" om niet te zeggen "bullerig".

Vervolgens is het beeld wat dat ding produceert verre van acceptabel en dan hebben we het nog maar over acceptabel, niet eens over goed. Ook heeft het apparaat een diameter waar ze met de bestorming van de Bastille jaloers op zouden zijn geweest. Die kanonnen waren heilig vergeleken bij deze camera. Dan heeft het ding ook nog IR, wat voor geen meter werkt trouwens, en dat betekent dat het hele ding aan de voorkant rond het objectief voorzien is van rode leds die opgloeien in het donker. Dit is niet uit te schakelen. De hele wijk heeft vervolgens het idee dat Big Brother nu wel heel dichtbij komt. Ik kreeg nog net geen kamervragen als je begrijpt wat ik bedoel.

Kortom, binnen een week stond het apparaat op marktplaats en de gelukkige koper had een nieuwe camera voor een prikkie en nog een vol jaar garantie. Foscam gaat hem dus niet worden.