Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Overijse
Er is al veel geschreven hier op HWA over tuning van de regenmeters en hoe dit berekent moet en kan worden.

Per ongeluk kwam ik volgend bestand tegen op een buitenlandse site dat handig zou kunnen zijn voor ieder van ons. Heb zelf zo vrij geweest het in het Nederlands te vertalen (Sorry indien er fouten instaan, niemand is perfect).

Het bestand zorgt ervoor dat we zelf niet meer ons hoofd hoeven te breken, hoe wat en hoeveel de nieuwe tipmaat van onze regenmeters nu moet zijn.

Hopelijk kan het menig van ons van dienst zijn.

Grtz
Kris
Bijlagen
(24.83 KiB) 807 keer gedownload
Door wsherkenbosch
Bedankt voor deze tool. Kan ik goed gebruiken, aangezien ik net bezig ben met het optimaliseren van mijn nieuw weerstation.

Kleine opmerking / aanvulling
Overigens zou je de tekst "beispiel" kunnen vervangen voor "voorbeeld".

Groetjes,

Maarten
Door Regards
Kris,

Bedankt voor de excel file, ik heb mijn regenmeter nu ook aangepast, deze had een resolutie van 0.254mm en nu 0.1mm
De orginele doorsnee v.d. regenmeter was 79mm en is nu met behulp van een trechter naar 125mm gegaan.
Console heb ik ook aan kunnen passen, daar er ook een 0.1mm regenmeter op gezet kan worden, software wel aan moeten passen (WD) daar deze niet meewerkte wat ik wilde, ze lopen beiden gelijk op dus dat zit wel goed (getest met tuinslang).
Nu nog de hoeveelheid in de gaten houden door naar omliggende stations te kijken en met mijn oude La Crosse weerstation te vergelijken.

Bedankt, Gr rik
Door wthus
Let op: Zo te zien gaat het hier alleen om de vierkante/rechthoekige regenmeters
Door Overijse
Let op: Zo te zien gaat het hier alleen om de vierkante/rechthoekige regenmeters

Onderaan in de excel staan de tabs om te kiezen tussen : ronde, ovale, vierkante en rechthoekige regenmeters.

En voor de techneuten : is een excel workbook met daarin DRIE WORKSHEETS.

Grtz
Kris
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
En hierbij nog een link voor trechters, wellicht dat bij deze dan bier of wijn uit de regenmeter komt

Ha ha, Is dit soms je andere Hobby Maarten ? :)

Mvg,

Martijn
Door BeArt
Beste mensen,

Geweldig die omrekentool, maar bleef zitten met het volgende dilemma.

Iedereen weet dat je een regenmeter (regelmatig) moet calibreren.
Hoe bereken je dan m.b.v. de meetwaarde van je referentiemeter de juiste instelling in de weersoftware?

Na veel gepuzzel kwam ik tot mijn eigen verbazing tot de conclusie dat met de meetwaarde van je referentiemeter en de uitlezing op het display van het weerstation je alle parameters al hebt.
Het maakt dan ook helemaal niets meer uit of je regenmeter rond, ovaal, vierkant of opgevoerd is met een trechter, en welke diameter die heeft of resolutie.

Dus gegeven de volgende waardes:
1. Diameter referentie meter.
2. Gemeten hoeveelheid neerslag in referentiemeter.
3. Uitlezing op je weerstation. (Is altijd het aantal telpulsen)
Kun je de correctie (tipmaat) van je weersoftware bepalen.

Volgens mij klopt dit bovenstaande, of zie ik dat verkeerd?

Dus met die wetenschap heb ik op basis van de hier eerder vermelde omrekentool een nieuw tooltje gemaakt.
Graag jullie commentaar.

Mvrg Bart

Bijlagen