Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door hansmiv
#5599
Ik heb een tijdje een scriptje laten lopen waarmee ik een kwaliteitscontrole krijg zoals bij Awekas. Ik heb een tijdje op de achtergrond de data opgehaald van negen stations in mijn directe omgeving, zoals die op HWA staan. De data betreffen: temperatuur, luchtdruk, wind en regen.
Om dit even uit te testen heb ik wat grafiekjes gemaakt die mijn temperatuur vergelijken met de waardes in mijn omgeving. Er zijn ook grafiekjes voor de andere data mogelijk, maar het ging even voor de test.

Ik moet eerlijk zeggen dat de informatie hieruit wat tegenvallend is. Ik stop er weer mee, vooral ook omdat het uitlezen van de data uit HWA nogal wat internetverkeer genereert. Maar voordat ik de stekker eruit trek wil ik u toch nog even laten zien wat het resultaat is:

[img]http://www.hansmiv.nl/images/tempHWA.jpg[/img]

De blauwe lijn is van de metingen van mijn eigen station, de rode lijn is van de metingen van de negen omliggende stations. Dit zijn Westland, Den Haag Loosduinen, Den Haag, Rijswijk, Voorburg, Zoetermeer, Leiden, Bleiswijk, Berkel en Rodenrijs.

Het werkt wel, maar zoals gezegd, ik leid er weinig uit af.
Door wsp
#5601
hansmiv schrijft:
Ik heb een tijdje een scriptje laten lopen waarmee ik een kwaliteitscontrole krijg zoals bij Awekas. Ik heb een tijdje op de achtergrond de data opgehaald van negen stations in mijn directe omgeving, zoals die op HWA staan. De data betreffen: temperatuur, luchtdruk, wind en regen.
Om dit even uit te testen heb ik wat grafiekjes gemaakt die mijn temperatuur vergelijken met de waardes in mijn omgeving. Er zijn ook grafiekjes voor de andere data mogelijk, maar het ging even voor de test.

Ik moet eerlijk zeggen dat de informatie hieruit wat tegenvallend is. Ik stop er weer mee, vooral ook omdat het uitlezen van de data uit HWA nogal wat internetverkeer genereert. Maar voordat ik de stekker eruit trek wil ik u toch nog even laten zien wat het resultaat is:

[img]http://www.hansmiv.nl/images/tempHWA.jpg[/img]

De blauwe lijn is van de metingen van mijn eigen station, de rode lijn is van de metingen van de negen omliggende stations. Dit zijn Westland, Den Haag Loosduinen, Den Haag, Rijswijk, Voorburg, Zoetermeer, Leiden, Bleiswijk, Berkel en Rodenrijs.

Het werkt wel, maar zoals gezegd, ik leid er weinig uit af.



Wat ik ervan vindt is dat het wel gelijk matig is. Stijgt blauw dan gaat rood ook, zei het wat hoger, maar dat is normaal denk ik.
Het kan volgens mij nooit precies het zelfde zijn. Zelf vindt ik dit verschil goed. Er zijn geen gekke pieken te zien.
Trekker zou ik er niet uittrekken, als er verschillen zijn kan ik mee leven en dan in temp, regen en wind is lastig, ik kan mijn windemeter 2 km verder op zetten en heb ik meer wind dan waar ik nu woon, daar staan ze ook altijd met vliegers, zeer open vlak. Het is toch ook leuk om te weten wat de temp is op die plaats waar het weerstation staat en dan wel met die dingen zo goed als mogelijk aan de richtlijnen van sensoren, gaat het niet, ok jammer dan, niemand kan een huis zo bouwen dat alles optimaal is, tenzij je helemaal vrij woont en de ruimte heb.
Door Oebele
#5602
Hallo,

Dit voorbeeld maakt goed duidelijk dat een groot aantal deelnemers er voor kan zorgen dat "vage" metingen éérder kunnen worden ondekt door de gebruikers. Of in de toekomst mischien via een soort controle systeem, iets wat de data heel waardevol maakt voor allerlei toepassingen.
En zo blijft het tevens ook voor iedereen leuk en toegangkelijk.
Door Luc
#5604
Ziet er erg mooi uit Hans. Mooi gemaakt.

Met welke programmeertaal heb je dit gemaakt? Wellicht kunnen we zoiets op HWA zelf aanbieden. Het kost geen internet verkeer zolang het op de server gegenereerd wordt.
Door wslangerak
#5606
Ja, ik zou zoiets graag op mijn "controle-pagina" erbij zetten!
Door wslangerak
#5609
Ja, maar da's specifiek voor weather-display clientraw-files.

Het voorbeeld bestaat overigens uit standaard door WD gegenereerde grafieken.
Door hansmiv
#5618
Pfoe ! Dit maakt meer los dan ik had verwacht. Ik had eigenlijk geen enkele reactie verwacht. Maar ik vond het jammer om dit verhaaltje in de mist van de geschiedenis te laten verdwijnen zonder er hier melding van te hebben gemaakt.

Even stap voor stap:
1. Het idee is van Awekas, maar gebaseerd op gegevens van HWA. Ik legde de gegevens vast per tien minuten, Awekas per heel uur.
2. De negen naburige stations zijn een mengelmoes van stads- en buitenstations.
3. Blijkbaar kan Leidschendam (als typisch stadsstation) meedraaien met goede meetresultaten. Aardig om te zien dat L'dam eventjes wat achterblijft maar zodra de zon volop schijnt (zoals ik uit mijn andere metingen kan teruglezen), dan neemt L'dam een miniscule voorsprong op het gemiddelde. Maar dat zijn peanuts.

Wat betreft de techniek:
1. Ik haalde de data op van de andere stations door de pagina's van elk station met de actuele gegevens tweemaal per elke tien minuten te scannen op temperatuur, wind, barometerstand en regen. Uit luiïgheid deed ik dit met een php-scriptje. Een offline station filterde ik er niet uit. Voor deze test was dat niet zo belangrijk. Zo'n station zou dus een tijdlang oude data blijven vermelden.
Tweemaal per elke tien minuten moest ik dus negen webpaginas scannen, elke pagina vier keer, dus 72 scans. Soms kreeg ik een melding terug "flooding", wat niet zo verwonderlijk is. (Sorry Luc !)
2. De data stopte ik in een database. Dit eenmaal per elke tien minuten.
3. Voor het aanmaken van de grafieken voegde ik per elke tien minuten de gegevens uit database twee toe aan het script dat de grafiekjes maakt.

@ Luc: Ik kan je de broncode wel opsturen, maar het is echt niet allemaal hocus-pocus, meer "van dik hout zaagt met planken".
Het ging mij er meer om wat je daarvan nou zou kunnen leren. Zelf was ik nog niet zo heel erg onder de indruk. Ik heb hetzelfde ook gedaan met mijn windsnelheids metingen, maar ook niet met een schokkend resultaat.
Regen is er intussen weinig gevallen, dus dat heb ik niet echt bestudeerd.

Overigens doe ik wel dezelfde truuk voor de luchtdruk, maar dan gebaseerd op de luchtdrukgegevens van de officiële stations in Rotterdam en Schiphol. (In de grafiek de groen lijn.)

[img]http://www.hansmiv.nl/images/baroHWA.jpg[/img]

In de gauwigheid was het mij even te lastig om voor de luchtdruk drie databases te combineren. Dat heb ik maar even zo gelaten.

Wellicht is het een ideetje voor HWA, maar ik denk dat dit op basis van mijn scriptjes niet soepel gaat werken voor 165 weerstations.

Even een opmerking: Awekas legt per station de coördinaten vast. Dat lijkt mijn erg wenselijk om per station te kunnen bepalen wat de omliggendse stations zijn. Overigens nemen die een veel ruimere cirkel voor de omliggende stations. Daar heb ik een kleine twintig vergelijkingswaarden voor L'dam. Naar mijn gevoel wordt dat wel iets te globaal. Maar in een land als de USA of Australië lijkt me dat wat logischer. Hier zijn de locale verschillen al gauw te groot.
Door hansmiv
#5619
@ Oebele:
Ja, inderdaad zijn dat de standaard WD-plaatjes. Die heb ik ook wel, maar die vind ik niet erg overzichtelijk. Daarbij is het met mijn beperkte kennis niet mogelijk om er de data van de negen andere stations extra in te plakken.
Door Oebele
#5621
hansmiv schrijft:
@ Oebele:
Ja, inderdaad zijn dat de standaard WD-plaatjes. Die heb ik ook wel, maar die vind ik niet erg overzichtelijk. Daarbij is het met mijn beperkte kennis niet mogelijk om er de data van de negen andere stations extra in te plakken.


Oké even overnieuw.
Dit is een output van het script in werking:
http://www.carterlake.org/graphs/temp_hum.php

Ik bedoel ook niet dat dit het moet zijn, het is mischien een leuke basis
om iets vanuit te maken.