Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door wvdkuil
#68070
Naar aanleiding van een andere discussie op dit forum waar Cumulus onterecht bij de "gratis software" wordt ingedeeld, hier mijn poging tot verduidelijking.

Ik vind helaas geen Nederlands-talige uitleg over de verschillende licentie-modellen, dus in het Engels.

Er is een groot verschil tussen "freeware" wat gratis betekent en de licenties gebruikt door programma's zoals Cumulus.

Cumulus is niet gratis. Cumulus is "donation ware". Ja, je mag alle "donation ware" gratis testen en ja je mag "donation ware" zonder verplichte betaling gebruiken.

Maar iedere auteur van "donation ware" verwacht wanneer je het programma echt gebruikt en er dus een waarde aan toekent, je tenminste een redelijke donatie maakt.

Om weer terug te komen op Cumulus: Vorig jaar stopte de auteur met versie 1.9 omdat er te weinig donaties binnen kwamen. De toen in ontwikkeling zijnde nieuwe CumulusMX zou voortaan alleen vooraf betaald gebruikt mogen worden. Maar door die mededeling kwamen er opeens zeer veel "achterstallige" donaties binnen soms ook met oprechte excuses op het Cumulus-forum. Dus Cumulus blijft "donation-ware".

Het is inderdaad lastig als gebruiker van "donation ware" : je downloadt een product, test het, gaat het gebruiken en je komt als tevreden gebruiker niet meer op de pagina met de oranje donatie knop.
En je had al een flink bedrag betaald voor je nieuwe weerstation met een bijgevoegd weer-programma wat toch niet bevalt.

Maar als je goede producten wilt, met goede ondersteuning is een bijdrage in de kosten toch echt noodzakelijk.

Nog wat veel gebruikte "donation ware": consoleWD, WVIEW, ZB BLOCK, de drie meest gebruikte templates. En nog veel meer "gratis" programma's zijn eigenlijk shareware of donation-ware.

Wim
Door Wietse
#68072
Zo is het maar net, vorig jaar ook een klein bedrag overgemaakt voor consolewd. Helaas nu niet meer in ontwikkeling :(.
Afbeelding

Toch zijn er ook Nederlanders te vinden die wel willen betalen voor software, echter bij donation ware wordt vaak de noodzaak weggewuifd.
Voor mijn Windows 10 (Mobile) app hebben afgelopen maand 33 gebruikers de pro versie aangeschaft, tevredenheid alom :).
Door WSParkstad
#68074
Precies,

Voor mij is voor bepaalde prg's of template die ik gebruik waar je kunt doneren elke nieuwe januari van het nieuwe jaar mijn donatie rondje.
Het zijn er 3, dus valt mee maar hou dit wel bij want de makers besteden toch maar heel veel tijd voor iets moois.

Natuurlijk kan ik niemand in de beurs kijken en dat wil ik zeker ook niet maar helaas zijn er van die mensen die voor niks op de eerste rang willen zitten, eens kijken als het andersom was, dan reageren ze wel anders.

Ik weet dat niemand iets kan verplichten, maar het is geven en nemen en niet alleen maar nemen en ook nog service verwachten.

Maar goed zo denk ik erover.