Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Snarf2000
#52738
Ja, bij mij.

In de transmitter van de anemometer heb ik ook een defecte supercap gehad.

En bij een vergelijk van het revisie nummer en de layout van de print,
bleek dat er geen verschil in zat.
Het is alleen het kastje er omheen wat het verschil maakt.
Ik heb het getest en het blijkt dat je de print van de anemometer net zo goed kan gebruiken is je ISS of in bv een temp/hum station.

Volgens mij was er alleen verschil in de posities van de kanalen icm de dipswitches.
Maar dat weet ik niet meer zeker.


Frans
Door jacg
#52744
Vorige week had ik geen windmetingen meer, zo zag mijn printplaat van mijn Anemometerkit 6332OV er uit.

[img]http://www.hetweerinruinen.nl/media/foto.JPG[/img]

Ook de supercap stuk, gelukkig dankzij mijn sponsor weer snel in de lucht.

Groeten,

Jacco
Door weerstationhoogeloon
#52764
Bedankt allen voor de technische info. Daar is dit geweldige forum tenslotte ook voor!!

Volgens mij zijn alle pcb's van de Vantage Pro2 serie gelijk. Je kan ook een anemometer kit gebruiken als ISS-unit. Ik heb in de winter van 2011-2012 tijdelijk een geleende (nogmaals dank Nol!) Anemometer Transmitter Kit unit gebruikt om mijn weerstation in de lucht te houden omdat de connectors van de orginele ISS-pcb onderhoud nodig hadden. En dat werkt prima.
Ik wil dan ook in de toekomst, mocht de ISS-pcb met z'n knullige behuizing, het in zijn geheel begeven, deze totaal vervangen door een Anemometer Transmitter Kit. Deze is met z'n deurtje erop toch een stuk degelijker van bouw. Deze wil ik dan op voorhand voorzien van 2 stuks 10F, 2,7V Super-Caps.

Dit vond ik op het internet bij Archer Trading Post http://www.archertradingpost.com/atp/index.php?main_page=product_info&cPath=1_6_9&products_id=68 over de Super-Cap, en geeft weer dat deze Super-Cap in alle pcb's gebruikt wordt. Er dient wel vermeld te worden dat de Wireless Temperature Station en de Wireless Temperature / Humidity Station géén UV, Solar, Wind en Rain sensoren kunnen verwerken:

Davis 7370.093 - Replacement Supercap for Vantage Pro2 ISS SIM

This Super Capacitor ("Supercap") is a direct replacement part for the following Davis model numbers:
•6152 - Wireless Vantage Pro2
•6162 - Wireless Vantage Pro2 Plus
•6153 - Wireless Vantage Pro2 with 24-Hour Fan Aspirated Shield
•6163 - Wireless Vantage Pro2 Plus with 24-Hour Fan Aspirated Shield
•6323 - Wireless Integrated Sensor Suite with 24-Hr Fan Aspirated Radiation Shield
•6327 - Wireless Integrated Sensor Suite Plus with UV & Solar Radiation Sensors
•6328 - Wireless ISS Plus with 24-Hour Fan-Aspirated Radiation Shield
•6372 - Wireless Temperature Station
•6382 - Wireless Temperature / Humidity Station
•6332 - Anemometer Transmitter Kit


gr Remie
Door weatherservice
#52832
Overijse schrijft:
ws vreewijk schrijft:
Yep'

Je kan ook gaan voor de 50 farad.

Let wel op neem absoluut de 2,7 Volt. Er zijn ook 2,5 Volt. Uitvoeringen

Gr Chris


Thx allen voor de uitleg, volgende maal als ik iets nodig heb bij C. zal ik deze meebestellen om op het schap te leggen.

En denk dat er ook vele andere mee geholpen zijn.

Grtz
Kris


Wees maar zeker! Hele nuttige thread dit !
Door tjabine
#53018
En ja hoor weer één stuk.
De vorige was bij m'n vader en deze bij mij.
Kwam er achter tijdens de grote schoonmaak, ook deze één jaar oud.
Dit merk verkoopt Conrad ook dus zo goed zijn ze volgens mij niet!
Ik verwacht niet dat het door mijn soldeer kunsten komt?
werk al 18 jaar in de motorfietesen als monteur dus dan soldeer je ook wel eens wat.

Gr Ron.

Bijlagen
van_mij.jpg
van_mij.jpg (145.94 KiB) 2655 keer bekeken
Door Oebele
#53037
De supercaps gaan meestal kapot door overspanning afkomstig van het zonnepaneel.
Door weerstationhoogeloon
#53038
Oebele schrijft:
De supercaps gaan meestal kapot door overspanning afkomstig van het zonnepaneel.



En wat is de oplossing? Iemand enig idee?
Ik bedoel, wat kunnen we doen aan die overspanning van het zonnepaneel?
Volgens de specs mag de SuperCap een maximale spanning hebben van 2.7V en dat is niet bijster veel.

gr. Remie
Door Willy Peters
#53048
weet iemand wat de spanning is die uit het zonnepaneeltje komt? Als die hoger is als de benodigde spanning kun je overwegen om een diode in serie met het zonnepaneeltje op te nemen. De spanningsval over een siliciumdiode is 0,7V Misschien is dit net voldoende om de supercap te beschermen? Ik kan het niet meten want ik heb een bekabelde Davis.

Willy
Door tjabine
#53050
Even op een rijtje, cr123a 3 volt!
De voeding die ik gebruik van Davis voor mijn windmeter 5 volt!
Het zonnepaneel geeft vermoedelijk dus meer dan 2.7 volt.
Waarom dan een supercap van 2.7 volt?
Zie ik iets over het hoofd?

Gr Ron.
Door ws vreewijk
#53051
Hi Ron,

Ik reageer even heel snel.
Als ik het goed heb zonnepaneel 2 volt middels stepup schakeling word de spanning naar net boven 2.5 volt getilt.

Waarom die weer stuk is geen idee is dat ECHT een greencap bij je pa?????

Ik heb nog geen enkele keer gelezen dat die eruit is geklapt.

Het idee van Willy is op zich goed maar door een silicium diode er tussen te zetten
verlaag je wel behoorlijk de spanning welk effect dat heeft is dan de vraag ik zou dan eerder gaan voor een germanium diode waar de spanningsval slechts 0.2 volt is wat misschien net genoeg is.

Ik zal morgen het hele artikel plaatsen met alle ociloscoop plaatjes van alle metingen gedaan door een Zwitserse weeramateur de spanning komt de hele meetcyclus NIET boven de 2.7 volt overspanning is dus mijns inziens niet de oorzaak.

mvr gr Chris
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8