Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#43241
Ondertussen al even de rain-duration-sensor geïnstalleerd en pas vandaag echt het resultaat kunnen zien (vermits het nu pas de 1ste keer regent sinds lang).

De sensor staat nu ingesteld op "drop detector" waarbij de meeste druppels die op de sensor vallen geregistreerd worden.

De functie "tipping bucket" waarbij de neerslaghoeveelheid geregistreerd wordt moet ik de volgende keer uittesten.

Dit is het resultaat:


Ter info: er is uit die regenperiode 0.7mm geregistreerd door mijn normale pluviometer (TFA Nexus), hetgeen overeenkomt met 1x omkippen van het opvangbakje.
Bijlagen
meteograph-df18d09f1f93fec36e9fbe2e74d060d8.png
meteograph-df18d09f1f93fec36e9fbe2e74d060d8.png (4.04 KiB) 2350 keer bekeken
Door gerrit32
#43250
Mooi dat je dit meldt.
Ik was er benieuwd naar.
Het is meestal zo dat je lang moet wachten op resultaat als je iets nieuws hebt.
Het is een lange periode droog geweest.

Er is wel genoeg mist geweest om te testen hoe hij zich in de mist gedraagt.
Ik ben ook benieuwd naar resultaat bij de stand 'tipping bucket', vooral bij een stortbui.

Ik blijf het met belangstelling volgen.


Groet,
Gerard
Door jorissynaeve
#43259
Hij stond er al in de mist maar toen correct niets geregistreerd. Het was wel vochtig maar hij registreert enkel druppels dus geen condens.
Door gerrit32
#43306
jorissynaeve schrijft:
Hij stond er al in de mist maar toen correct niets geregistreerd. Het was wel vochtig maar hij registreert enkel druppels dus geen condens.


Zo hoort het ook.
Bedankt.


Groet,
Gerard
Door jorissynaeve
#43410
Mensen die live de neerslagduursensor willen bekijken kunnen surfen naar: http://usr260508.i-net.be/WGD/WDisplay/ ... onitor.php

Vannacht heeft het 79minuten geregend aan 1 stuk door met een maximale neerslaghoeveelheid van rond de 0.7mm. Binnenkort heb ik een extra RG-11 sensor binnen die ik zal koppelen als "tipping bucket" en dan kan ik kijken hoe precies deze is in de neerslaghoeveelheid (volgens datasheet registreert die vanaf 0.0001mm).

Nu heeft het 0.7mm geregend maar de sensor heeft wel meer dan 50000 druppels gedetecteerd op die 79minuten. Ik vraag mij nu alleen af hoever de 1-wire countermodule kan tellen want ik kan mij voorstellen dat bij een lange regenperiode dit over de miljoen druppels :D
Door ws vreewijk
#43413
Hi Joris

Ziet er geweldig uit,
Ben benieuwd hoe je verdere testen verlopen.

De link werkte bij mij niet maar ik zit op mn werk misschien mis ik een hulp prog zoals java of weet ik wat.

Zal thuis even kijken vanavond.

Gr Chris
Door jorissynaeve
#43414
Zou wel kunnen dat de link bij sommigen niet werkt. Heb het enkel nog maar getest in Firefox.

Ik heb wel ontdekt dat de counter onrealistisch hoge waarden geeft. Zo telt de 1-wire counter soms meer dan 50 per seconde terwijl de sensor maar maximaal 10x per seconde kan "tikken". Vandaar dat hoge aantal druppels dat ik krijg..
Ik heb de vraag al op het hobby-boards forum gesteld en benieuwd wat ik van reactie krijg.
Door ws vreewijk
#43420
Hi Joris

Zou eerder duiden op een storing goede voeding is belangrijk.
Misschien een ontkoppel condensatortje in de tel leiding van een paar nano farad.

Is er een mogelijkheid de counter manueel te testen 10x contact maken en kijken wat hij telt ???? loopt er mogelijk een leiding 1-wire langs andere stroom verbruikes van het licht net >??????

gr Chris
Door jorissynaeve
#43421
Bij laag frequent gedruppel is er geen probleem. Dan gaat er per click 1 count bij. Echter blijkbaar vannacht was er gedruppel met een hoge rate blijkbaar en dan liep het mis vermoedelijk.
Nu is dat niet zo'n groot probleem. Deze sensor is meer om te zien of het regent of niet. Groter probleem zou dit geven bij de "Tipping bucket" mode maar dat zie ik dan wel..

De link van hierboven zou nu ook moeten werken (met enkele kleine foutjes na).