- 19 mei 2022, 23:52
Inmiddels een tijdje de GW2001 in gebruik
Ik moet zeggen dat ik het een fijn station vind
Ik vergelijk de data van de WS90 met mijn VP2 via meteobridge en data heeft wel enige calibratie nodig
De regensensor is instelbaar binnen meerdere rainrate ranges en ik ben aardig op weg om deze redelijk gelijk te krijgen met mijn Davis regenmeter
Installatie is zo gepiept, de windmeter waarden zijn wat hoger dan de VP2 maar de WS90 heeft geen last van inertie van cups die eerst op gang moeten komen
Temperatuur lijkt wel redelijk gelijk te lopen met de Davis ondanks dat de WS90 in de volle zon zit en hoger
Inmiddels een console 2550 erbij gekocht (en dit werkt ook goed), kan alleen de regensensor niet calibreren in de console
Heb de buitenunit momenteel alleen op batterij in bedrijf, maar heb ook een 20m. netstroom kabel erbij voor de stroomvoorziening en verwarming
Binden van extra sensoren is ook gemakkelijk, de onweer detector werkt ook goed, vandaag met de onweersbuien 200+ ontladingen gedetecteerd in onze omgeving
2 extra temperatuur sensoren erbij 1 op zolder en een op de eerste etage, bereik is goed te noemen, ook van zolder naar de beneden verdieping door 2 betonnen plafonds heen geen probleem
De (in vergelijking met Davis) goedkope sensoren hebben mij overtuigd, de nieuwe 2560 console is beter in combinatie met de WS90 (deze console heeft een onboard barometer sensor, de GW2000 heeft deze ook evenals een temperatuur sensor voor binnenshuis)
Je kunt kiezen uit de set met de gateway2000 of met de set met de nieuwe 2560 console, net wat je smaak is
Ik twijfel nog om mijn Davis weg te doen ik gebruik ik een meteobridge Nano voor data transfer naar diverse sites en mijn eigen site
GW 2000 werkt goed met meteobridge, dan zou ik moeten overstappen naar een meteobridge pro
Voordelen GW2001:
Goedkoop (zeker uit China bij de ecowitt shop, reken 2 weken levertijd)
Makkelijke installatie
Goed bereik (nog geen uitval gehad)
Uitbreidbaar met vele sensoren inclusief onweerdetectie
App werkt goed
Nadelen
Regensensor calibreren is geen makkie
Het aantal upload mogelijkheden is beperkt (Ecowitt, WU, Weathercloud, WOW, eigen server)
Duurzaamheid zal de tijd moeten uitwijzen, tot nu toe dik tevreden
PS, bij bestellen bij de shop ontvang je punten, elk punt is 0,01$ waard zo spaar je redelijk snel wat bijelkaar
Met vriendelijke groeten Tjeerd Jager
www.weerstation-noordbergum.nl
Davis Vantage pro 2 plus
MB Nano SD
Ecowitt GW2000
HP2550 console
WH40 WH57 WH31(5x) WN30 WH32 WH41 WH51(2x)
SDS011 luftdaten
CumulusMX
Microsferics onweerdetectie