Discussie forum over weatherlink software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door rjdrent
#34666
Voorheen had ik Weatherlink 5.9.2 draaien op een pc met Windows XP. Omdat de schijf gecrashed is heb ik een nieuwe pc gekocht. Ik heb nu een pc met Windows 7 Home Premium 64-bit. Helaas krijg ik Weatherlink niet aan de praat. Dat wil zeggen: het programma doet het wel, maar ik krijg de USB niet aan de praat. De VP2 wordt niet herkend.

Ik heb eerst een schone installatie van Weatherlink 5.6 gedaan met de installatie-cd. Vervolgens heb ik versie 5.9.3 gedownload en geïnstalleerd. Daarna de stationsgegevens (map LEMMER) teruggezet in de Weatherlink-map. De VP2 is via een USB-adapter (serial -> USB) aangesloten op de USB-aansluiting van de pc. Zowel via de optie "serial" als "USB" wordt geen apparaat aangetroffen.
De USB-driver die meegeleverd is in de Weatherlink-software ondersteunt geen 64-bit versies van Windows. Ik heb dus WEL een 64-bit Windows-versie. Ik kan echter nergens op internet een USB-driver voor Weatherlink vinden die wél geschikt is voor Windows 7 Home Premium 64-bit. Kan ik nu Weatherlink niet meer gebruiken? Ik heb een Weatherlink-database van 15 jaar inmiddels. Zou zonde zijn als hieraan een eind kwam.

Ik hoop dat jullie een oplossing voor mij hebben. Het liefst binnen 14 dagen, want dan is het geheugen van de VP2 vol.

Alvast bedankt.

Groeten,
Roelf-Jan
Door teesee64
#34667
Heb je geprobeerd om de software in de compatibiliteit mode te draaien?

Rechts klikken op de bestandsnaam en dan tabblad compatibiliteit. daar kun je instellen dat hij onder een (gesimuleerde) windows xp draait.
Eventueel ook nog even aanvinken dat de software als administrator uitgevoerd dient te worden.

Groet,
Theo


EDIT: ik kwam dit topic tegen op het wxforum, misschien dat je er iets mee kunt?

http://www.wxforum.net/index.php?topic=7390.0
Door rjdrent
#34671
Beide oplossingen geprobeerd, maar werken helaas niet.
In compatibiliteitsmode wil WL niet eens opstarten (error). Heb ook die driver van Prolific geïnstalleerd, maar werkt ook niet helaas. Nog steeds dezelfde foutmeldingen dat het apparaat niet gevonden wordt.
Verder heb ik het topic op wxforum gelezen. Zoals het daar beschreven wordt, zo heb ik WL ook geïnstalleerd. Zonder succes dus. Ik vrees dat ik dinsdag maar eens een belletje naar Ekopower moet plegen.
Tips zijn nog steeds welkom.

Zijn er anders tips om een ander programma in de plaats van WL te gebruiken?
Door whozee
#34673
Heb je onder apparaatbeheer-com/lpt poorten, wel een serial naar usb poort staan?
Eventueel verwijderen en je usb/serial kabel eruit en opnieuw opstarten. Na voltooiing opstart, kabel aansluiten. Zal dan installeren op comm 1 of 3
Door rjdrent
#34674
whozee schrijft:
Heb je onder apparaatbeheer-com/lpt poorten, wel een serial naar usb poort staan?
Eventueel verwijderen en je usb/serial kabel eruit en opnieuw opstarten. Na voltooiing opstart, kabel aansluiten. Zal dan installeren op comm 1 of 3


Daar staat nu 1 apparaat: Prolific USB-to-serial Comm port (Com3)
Dus als ik het goed begrijp moet ik die verwijderen, usb-kabel er uit, opnieuw opstarten, usb-kabel er in, Weatherlink aan, juiste commpoort selecteren, klaar?
Door teesee64
#34676
Virtual VP heeft een 64 bits driver beschikbaar..

There is a new freeware virtual serial port driver called VSP Manager that is a signed driver for compatible use on 64-bit versions of Windows. A link can be found on the Downloads page.


Mocht het dus niet lukken met de com poort, dan zou ik je adviseren de trial van Virtual VP te donwloaden en ook seriele poort driver ervoor. Kost niets om 30 dagen te proberen.

http://www.softwx.com/weather/virtualvp.html

Groet,
Theo
Door rjdrent
#34678
whozee schrijft:
Dus je hebt een prolific driver en comm poort 3!
Dan in Weatherlink setup- comm port.
Serial aanvinken en comm poort 3.
Dan zou de boel moeten werken.


Net weer geprobeerd in Weatherlink. Ineens werd de VP2 gevonden op com3. Vervolgens data downloaden, maar dat mislukte. Kreeg weer de melding dat er geen apparaat verbonden was. Daarna weer de test gedaan op com3, maar zonder resultaat.
Kan het zo zijn dat het weerstation "stoort" met de toetsenbord en muis, die ook op USB zijn aangesloten? Ik meen mij te herinneren dat ik dat probleem eerder gehad heb. Een zogenaamd USB-conflict dus. Ik zal straks eens een USB - PS2 adapter halen, om de toetsenbord en muis op PS2 aan te sluiten. Ik hoop dat het probleem dan is opgelost.