Discussie forum over weatherlink software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door mavlo77
#2946
Ik loop tegen een probleempje aan. Ik heb op de server het weerstation geinstalleerd staan, en alles wordt via Weatherlink gelogd in een directory waar mijn weerstation staat. Op de server kan ik gewoon met die installatie van Weatherlink 5.8 door de historie lopen (grafiek en rapport). So far so good...

Echter via de server is met een remote desktop (traag), maar bovendien wordt je steeds gestoord door het automatisch downloaden en rapporten genereren. Dus dacht ik slim te zijn door de folder te delen en vanaf Weatherlink op de gewone pc de gegevens te bekijken. Het hoeft niet live, als ik er maar doorheen kan bladeren. Dit HEEFT gewerkt in het verleden. Alleen moest ik de hele directory automatisch kopieren naar een andere plek omdat er anders problemen waren met vergrendeling van het laaste database bestand.

Maar na herinstallatie van het systeem krijg ik dit niet meer voor elkaar. Als ik naar de gekopieerde directory ga en kies voor import database file, dan hangt de boel zich op. Dit was al met Weatherlink 5.7, maar ook met 5.8 nu. Het vreemde is dat dit ook alleen werkt als je een weerstation hebt aangemaakt in de offline pc. Beetje vreemd dus. Volgens Davis zou het moeten kunnen.

Iemand een idee??
Door Eckie76
#2947
Kan je helaas niet helpen, maar het lijkt me een structureel probleem in het programma zelf.

Nooit over gedacht om op WS Win over te stappen?
Dit programma biedt zo ontzettend veel mogelijkheden dat je van deze problemen verlost bent en niet meer terug wil. Ik heb WL inmiddels vaarwel gezegd.
Door mavlo77
#2987
Bedankt voor je reactie. Nou eigenlijk gebruik ik nu Weatherlink alleen maar om de data te downloaden. Vervolgens gaat alles het MYSQL database in. Ik heb nu nog wel de plaatjes van Weatherlink op mijn site, maar de bedoeling is dat dat allemaal direct uit de database gegenereerde plaatjes worden. Alleen daar moet ik de tijd en zin nog even voor kweken ;).

Dus in die zin zou een ander pakket niet veel toevoegen voor mij. Al was het wel even balen, want zaterdag die 5.8 erop gezet. En jawel hoor vanmorgen zag ik tot mijn schrik op mijn site de gegevens van net na middernacht, de boel was dus gecrashed: "cannot acces database file"... Dat had ik nog nooit gehad! Even in de gaten houden dus...
Door Luc
#3008
Hoe zet jij de data in de MySQL database?

Ik had in het verleden ook een kopie van weahterlink op mijn laptop staan. In deze kopie had ik wat zaken uitgezet (zoals internet upload etc). Middels een scriptje kopieerde ik dagelijks de *.wlk en de rain.db bestanden. Daarna maakte ik op de weatherlink kopie een export. Dit bestand importeerde ik dan weer dagelijk in MySQL database.

Je begrijpt dat ik dit te omslachtig vind. Daarom heb ik ongeveer een jaar terug een andere methode uitgewerkt:

Ik heb in weatherlink een apart profiel aangemaakt bij de internet upload settings. Een maal per uur laat ik het week archief bestand uploaden:



Er wordt dan een bestand downld08.txt geupload. In dit bestand staan alle records uit weatherlink van de laatste 8 dagen.

Middels een cronjob lees ik dit bestand uit en plaats de gegevens in de database van mijn website (www.weerstationkessel.nl).
Bijlagen
profiel.jpg
profiel.jpg (29.1 KiB) 2505 keer bekeken
Door mavlo77
#3010
Nou zo doe ik het dus ongeveer ook ;)...
Alleen ik heb een profiel dat het elke minuut doet, gewoon met de html tags laat ik een comma separated file maken van een regel met alle data van de afgelopen minuut.

Los daarvan heb ik een zelfstandig php scriptje dat elke 20 seconden pollt of het bestand gewijzigd is. Zo ja, dan invoegen in MySQL. Ik reken de tijd en datum tag om naar de unix-time, en die voeg ik in als index. Tevens bereken ik in dat scriptje nog het verschil met het jaar neerslagtotaal van de vorige mysql invoeging, en voeg dat ook in als aparte waarde (rekent wat makkelijker...).

Werkt goed. Script heeft al een uptime gehad van net geen 30 dagen :), toen moest ik even wat updates installeren en de server herstarten ...
Door Luc
#3011
Dat werkt ook inderdaad. Ik zie echter 1 nadeel t.o.v. de methode die ik hanteer:

Als jouw server een dag plat ligt, mis je data. Met mijn methode kan de server bijna een hele week plat liggen zonder data te missen. Bovendien kan ik met hetzelfde script ook nog een handmatige export vanuit weatherlink importeren. Dit is dan weer handig als de server langer plat zou liggen. B)
Door mavlo77
#3012
Ha Luc, maar daar heb ik ook aan gedacht B) ...
Als de boel plat komt te liggen kan de VP2 voor 15 dagen in 10 minuten interval opslaan. Als ik de boel herstart heb zal Weatherlink zoals normaal alle data weer inlezen. Dan hoef ik alleen maar even een textfile te exporteren van die dag en kan ik ook handmatig een scriptje draaien om deze alsnog in de database te voegen.

Ik de praktijk is dit op vele maanden nog maar 2x voorgekomen eigenlijk dat ik dit moest doen, dus het voldoet wel. De laatste keer was zondagnacht. Was ineens Weatherlink 5.8 eruit geklapt met een error melding :( . Deze week niet meer gebeurd.