Discussie forum over weatherlink software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door wthus
#3179
Zit met een probleempje,

Vandaag krijg ik namelijk twee max. windsnelheden voorgeschoteld.
Weatherlink zegt een 20,1 m/s om 11:20 uur en
Virtual Weather station een 17,9 m/s om 10:32 uur.

Kan er maar niet achter komen wel nou de juiste meting is!! :dry:
Door Weerstation Rijnmond
#3180
lijkt mij wat er op het display wordt weer gegeven?:blink:
Door Luc
#3182
Welk weerstation gebruik je? En inderdaad, wat geeft het console aan?

Ik gebruik de Vantage Pro met weatherlink. Deze zijn op elkaar afgestemd, dus ik zou op weatherlink vertrouwen.
Door wthus
#3183
Heb het al eens ergens verteld/uitgelegd in een topic maar weet even niet meer waar het hier ergens staat *had daar even heen willen verwijzen :blush: *

Werk dus met de Vantage Pro2 en daarnaast programma VWS en WL. Nu heb ik op de PC VWS continu draaien en vanuit VWS wordt WL elke 3 uur even geopend om data te importeren. NOAA van WL zegt dus 20,1 m/s en NOAA van VWS een 17,9 m/s. Kijk ik in data bestanden en grafieken van beide software, staat ook hetgeen vermeld (die 20 versus 18 m/s).

Kan niet op de console kijken, deze staat op een externe locatie. En daarbij wijkt data op Console erg vaak af van de werkelijke data (ben ik achter gekomen samen met Henk Lankamp (uitvinder van WXData ;) )

Vind het maar vreemd en ben er niet blij mee :S
Door wthus
#3198
Ben der nog steeds niet uit... iemand een idee?
Door wthus
#3219
Vandaag op Console kunnen kijken, deze gaf een 20,1 m/s aan om 00:00 uur. Vreemd tijdstip en afwijkend. Denk nu aan een foute meting, maar weet het nog steeds niet zeker. Gaat nog weer verder proberen te zoeken wat de juiste meting is.

Kan helaas nu niet in de data komen aangezien de PC vanaf 19:31 uur down blijkt te zijn (hoop op een stroomuitval, in dat geval zal het dadelijk wel weer eens online kunnen komen, anders morgen maar kijken wat er loos is).
Door SpeedyGJ
#3220
Oke we gaan eens paar punten op een rij zetten:

1: Weatherlink 20,1 m/s om 11:20 uur!
2: Virtual Weather station 17,9 m/s om 10:32 uur!
3: VP2 Console: 20.1 m/s om 00:00 uur!

De snelheden waren erg onduidelijk! Toch is duidelijk dat de stoot 20.1 m/s bedraagd!
Nu is alleen de tijd nog een probleem, want: 00:00 en 11:20 is natuurlijk een heel verschil.. Heb je wel die grafiek icoontje bij de wind staan? Kan best zijn dat de tijd van de temperatuur was, kijk dit nog eens goed na.

Al met al zijn er toch enkele verschillen tussen Weatherlink en de Console zelf, betrouwbaar of niet ik haal alle gegevens (behalfe de wind) van de console af, al worden deze helaas afgerond.
Door wthus
#3223
SpeedyGJ schrijft:
Nu is alleen de tijd nog een probleem, want: 00:00 en 11:20 is natuurlijk een heel verschil.. Heb je wel die grafiek icoontje bij de wind staan? Kan best zijn dat de tijd van de temperatuur was, kijk dit nog eens goed na.
Niet eens bij stil gestaan :blush: Vandaag maar weer even opnieuw naar kijken (zal niet eerder dan vanavond pas kunnen).

Al met al zijn er toch enkele verschillen tussen Weatherlink en de Console zelf, betrouwbaar of niet ik haal alle gegevens (behalfe de wind) van de console af, al worden deze helaas afgerond.
Het is beter om ze uit WL of andere software te halen, VP2 console rondt namelijk eveneens de temperaturen af op hele graad Fahrenheit, waardoor er bij de omrekening naar graad Celsius het een en ander fout gaat. Hier is Henk Lankamp achter gekomen toen hij het programma WXdata aan het bouwen was (en er vreemde afwijkende waarden ontstonden)(ben een beta-tester).
Door SpeedyGJ
#3230
Aha oke!
WXData ken ik maar kom er voor geen meter uit helaas maar goed dit ter zijde!

Ga iig goed kijken want het kan heel wat problemen oplossen. De console rond indd alles helaas af, hoop dat dit opgelost kan worden!
Door mavlo77
#3256
Wilber, ik heb ook met zoiets te maken! Helaas geen oplossing, maar misschien wel informatie die helpt.

Ik heb Weatherlink op een log-interval van 10 minuten staan. Maar elke 1 minuut laat ik de html sjablonen aanmaken voor op mijn website, zodat ik elke minuut op mijn site actuele gegevens heb. Een van die files die elke minuut worden aangemaakt lees ik ook uit met PHP om ze in een MySQL database te zetten (elke minuut).

Nu viel mij dus op dat het regelmatig voorkwam dat in de MySQL database een lagere max_windstoot stond dan op de console en in Weatherlink! Dit terwijl ik geen ontbrekende gegevens had, dus 60x alle uren een meetregel met wind_gemiddeld (in die minuut) en wind_max (in die minuut). Rara? Wellicht dat zo iets ook bij jou aan de hand is, dat toch enkele meet-samples verloren via deze techniek van binnenhalen, en dat je andere software dus met hetzelfde wordt geconfronteerd.

Ik heb het ondervangen door in het script een conditie in te bouwen dat als de maximale windstoot van die dag (die klopt wel) groter is dan in de vorige meetregel dat dan dus in die minuut de maximale windstoot is geweest. Deze waarde neem ik dan. Op die manier heb je in ieder geval de max te pakken met het juiste tijdstip.