Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
Door Eckie76
#7747
Hallo allemaal,

regelmatig zie ik problemen omtrent de veiligheid bij Joomla 1.5 versies.
Nu wordt telkens geadviseerd de Joomla-versie te upgraden met een patch.

Dat is mij allemaal duidelijk, maar het maken van een backup is voor mij nog steeds vrijwel onduidelijk.
Men adviseert namelijk, alvorens te upgraden, een backup van de hele site te maken. En net dat lukt mij dus niet.

Iemand een goede tip?
Door AenG
#7750
Ik maak altijd 2 backup's.

Eerst een backup van de hele directory structuur. Hiervoor gebruik ik gewoon een ftp-programma.
De tweede backup is die van de database. Dit doe ik via de beheersmodule van je provider. Je kan het zo instellen dat er automatisch elke nacht een backup wordt gemaakt.

Een backup van je directory's is namelijk niet voldoende. De artikelen bv komen altijd in de database terecht, en staan niet als file op je site.

Gelukkig heb ik de backup's nog niet nodig gehad!
Door Eckie76
#7761
Bedankt voor je reactie.

Ik heb 2 website, en 1 daarvan loopt via Hosting2go. Ik kan via Plesk nergens een backup maken van die betreffende database.
Bij de andere site gaat dit wel, via Direct Admin, maar dat is dus van een andere host.
Door AenG
#7762
Ik gebruik hier ook plesk, en daar kan ik wel een backup van mijn database maken.

Als je inlogd, dan kom je gelijk op de desktop uit. Ik heb dan linksonder een groep met allemaal tools. Daar staat bij mij "backup your domain". Ze werken wel met Plesk 8.2

Ik hoop dat het zichtbaar is. Het plaatje kan ik namelijk niet verder opblazen.


Bijlagen
plesk.png
plesk.png (30.58 KiB) 2771 keer bekeken
Door Eckie76
#7763
Plesk ziet er bij anders uit, in ieder geval heb ik die functie niet.

Ik zal me eens gaan beraden bij de host en vragen om hulp. Ik wil namelijk upgraden naar Joomla 1.5.8. en zie de bui alweer hangen als ik niet eerst backup.

Bedankt voor je hulp zover!
Door Eckie76
#7765
Heb je gewoon alles via FTP eroverheen geplakt?

Ik heb nu dus 1.5.8. gedownload en uitgepakt.
Als ik alle mappen en files kopieer, is dat dan voldoende?
Door wsp
#7773
AenG schrijft:
Ja, alles uitpakken en via ftp over de oude files heen kopieeren.


pas op met je data base's, maak daar ook een backup van, ben je altijd save als het tenminste niet bij icesave is ;-)
Door wsp
#7775
Eckie76 schrijft:
Bedankt voor je reactie.

Ik heb 2 website, en 1 daarvan loopt via Hosting2go. Ik kan via Plesk nergens een backup maken van die betreffende database.
Bij de andere site gaat dit wel, via Direct Admin, maar dat is dus van een andere host.


Hallo Olaf,

Kijk dit zijn dingen waar we niet naar kijken, langzaam komen de mindere dingen van H2G wel bove het net hoor.
Ik maak geen reclame, maar bij onze hosting zit dit wekelijks erbij, dus stel je niks in, wordt er toch een backup gemaakt voor alle site's, zo groot als ze zijn.
Daarbij kun je nog eens zelf een backup maken en het fijne daarvan is dat je kunt kiezen, of de site of de databases of alles, dus echt alles, ook mail en zo.

En dit zit allemaal in die prijs wat wij vragen.
Normaal gesproken zit je bij H2G aan het dubbele bedrag wat wij aanleveren, het zijn kleine dingen en hoe meer je in de hobby verdiept hoe meer je erachter komt wat je allemaal nodig hebt.

Dit is een taktiek die wij niet gebruiken, goedkoop binnen halen, dan zijn de visjes binnen, achteraf mag je nog bij betalen als je die functie's wilt, want het eerste jaar ben je lid, althans ik dacht dat je niet per direkt kunt opzeggen.
Deze taktiek gebruiken wij ook niet, wil je stoopen bij ons, dan kan dat per direkt, vergeet wel niet eerst een verhuizing aan te vragen, anders is de site offline.

Dat is ook wat ik eerder al heb geschreven dat wij veel klanten van H2G krijgen en die zelf dubbel betalen, contract bij de andere isp en bij ons, maar de verhuizing wordt per direkt door ons ingeschakeld.

Maar goed, dit gewoon ter info. Zelf vindt ik een wekelijkse backup door isp iets normaals, moet gewoon standaard erbij zitten.

Groetjes,