Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
Door wvdkuil
#69718
Een serieuze klacht van gebruikers van mijn UV-script is dat de waardes puur theoretisch zijn. De werkelijkheid zou altijd lager liggen omdat er alleen met de lengte- en breedte-graad wordt gerekend.[ol][li]dat is niet helemaal correct omdat er ook de verwachte hoeveelheid ozon wordt meegenomen, waardoor waardes op vrijwel gelijke dagen toch 1 of meer index-punten kunnen verschillen.[/li][li]maar er wordt inderdaad geen rekening gehouden met de verwachte bewolking.[/li][/ol]Op de KNMI website wordt wel aangegeven dat er een hoge = onbewolkte waarde geldt en een lagere waarde bij "bewolkt" weer.

Ik probeer de Leuven-scripts hierop aan te passen en meteen de werkelijk te verwachten waarde te vermelden.

Met.no geeft bij zijn verwachtingen een percentage bewolking zodat de berekening daar snel te maken is. Dat levert een duidelijk beeld (denk ik) => http://www.sluispark.be/wsfct4/wsMetnoPage.php

De Yr.no en HWA verwachting gebruiken dezelfde basis-data als Met.no maar zij nemen de % bewolking niet in hun xml mee. Ik overweeg een schatting van de bewolking op basis van de aangegeven icoon, zoiets als
"overcast" => meer dan 80%
"clear" => 0 %

Heeft iemand hiermee als eens iets gedaan? Of weet iemand een artikel wat mij verder op weg zou helpen?

Dit plaatje geeft aan wat ik wil. Een bewolkte dag geeft ook een lagere waarde dan de voorspelde theoretische waarde. Maar vooralsnog kan dit alleen voor met.no data.

Wim
Door Toulon7559
#69754
Wim,

Zit misschien in deze richting een invalshoek?

Het script in die forum-thread berekent de licht-intensiteit o.a. op basis van
- 'nominale' info in relatie tot breedtegraad en tijd van de dag,
- dynamische luchtdruk en ook de
- actuele octa-waarde van de dichtstbijzijnde meetopstelling (oftewel een getal in verhouding tot bewolking).

Als ik de lichtwaarde uit het genoemde forum-script gebruik om WUnderground van licht-info te voorzien (als W/m^2), komt er in WUnderground een enigszins geloofwaardige UV-waarde uit.
Heb in dat forum wel een vraag gesteld over een UV-afleiding als deel van dat script, maar de aangegeven oplossing is m.i. onvoldoende: dat moet nog behoorlijk verfijnd worden. Zit daarvoor in jouw script wel al een oplossing?
Door wvdkuil
#69755
Het gaat niet om gemeten waardes maar om verwachte UV waardes.

De KNMI/TEMIS UV voorspelde waardes zijn voor ieder lokatie op aarde correct als er geen bewolking is.
De waardes variëren alleen voor de ozon concentratie op dezelfde breedtegraad.

Ik wil de theoretische = maximale waarde verminderen met de invloed van de verwachte bewolking.

Dus als er morgen UV index 8 wordt verwacht en het is helder => klopt die waarde.
Bij 100% bewolking op de drie verwachting hoogtes is de uiteindelijke praktische UV gelijk aan 0.

Maar dat is geen rechtlijnige curve. 10% bewolking heeft geen 10% vermindering van de index tot gevolg.

Dus er is de verwachte UV waarde van Temis plus de bewolkings dekking van Met.no
Code: Selecteer alles
<fog id="FOG" percent="0.0"/>
<cloudiness id="NN" percent="44.5"/>
<lowClouds id="LOW" percent="18.8"/>
<mediumClouds id="MEDIUM" percent="32.0"/>
<highClouds id="HIGH" percent="8.6"/>


Zoiets als in bijgevoegde voorspelling van WXSIM die die data wel levert.

Wim