Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
#74873
Beste,
Mijn bliksem gegevens van ecowitt worden door MeteoBridge doorgespeeld. Maar nu mis ik tag van de tijd van de bliksem bij Meteobridge waardoor je een datum van in 1970 (zie screenshot) als laatste datum van bliksem wordt weergegeven. Weet hier iemand een oplossing voor ?


Afbeelding
Afbeelding
#74878
Ik had dit probleem ook, maar laat nu Ecowitt als custom upload naar mijn server uploaden
Probleem opgelost
De datum 1970 is het gevolg van het onjuiste datum formaat welke meteobridge doorgeeft.
De template verwacht de datum als zijnde seconden verstreken sinds 1-1-1970 neem ik aan, dus de epoch time aanduiding
Wat is de ingevulde tag voor de datum?
Tag veranderen met de converter epoch voor juiste indeling
Dus in de tags template zoiets als [lgt0total-nonzerotime=epoch.0:---]
Dit indien de sensor als primair station gebruikt wordt, ik heb de Ecowitt naast mijn Davis en Luftdaten als station 2 in gebruik dan wordt het dus lgt2total als sensor naam
Of dit werkt weet ik niet zeker, zelf niet geprobeerd, maar even redenerend, laatste tijd stamp sinds de waarde van totale aantal strikes is niet gelijk aan nul geconverteerd naar de epoch tijdindeling, geen decimalen, en indien geen waarde dan dashes

Meteobridge heeft volgens mij geen tag voor de tijds aanduiding van een strike, dus de nonzerotime lijkt mij de enige optie

De nonzerotime selector wordt ook vaak gebruikt om de laatste regenval tijd te bepalen mbv de rainrate sensornaam

Er is ook nog de selector lasttime maar ik denk dat dit de laatste time stamp aangeeft van de laatst ontvangen data van de sensor en aangezien de sensor elke zoveel seconden data doorgeeft, denk ik niet dat deze zal werken voor de laatste strike

Maar kunt u proberen eventueel

Succes
#74879
Zoals @T.J. al aangeeft, de custom upload voor extra sensors en als die werkt (HTTPS -> HTTP) is de eenvoudigste oplossing.
Ik ben er bijvoorbeeld nog niet uit hoe de Ecowitt CO2 sensor correct kan worden gebruikt met een Meteobridge.
- - -
Maar de lightning sensor moet natuurlijk ook werken met een FTP oplaad vanuit een Meteobridge.
Het wordt al gebruikt sinds de Meteobridge meerdere weer-stations ondersteunt.

Gelukkig hadden we gisteren een paar onweersbuien dus kon ik een voorbeeld maken:

De ecowitt is in onderstaand voorbeeld het tweede aangesloten weer-station, dus in Meteobridge termen station 1
De lightning sensor-waardes beginnen dan met lgt1!0 met als verklaring:
lgt = een lightning sensor
1! = van station 1
0 = is de eerste sensor van dat type in de Meteobridge
Het template bestand (https://sluispark.be/extra_mb.txt) moet dan bevatten
Code: Selecteer alles
# meteobridge extra tags  test lightning
|actTime|unix|[epoch]|!
#
|lightning|light|[lgt1!0total-act:--]|!    
|lightningtime|light|[lgt1!0total-nonzerotime=epoch:--]]|!
|lightningkm|light|[lgt1!0dist-act.1:--]|!
Resultaat door de Meteobridge (nano-SD) opgeladen als https://sluispark.be/lightning_mb.txt
Code: Selecteer alles
# meteobridge extra tags  test lightning
|actTime|unix|1690275374|!
#
|lightning|light|0.0|!    
|lightningtime|light|1690211055]|!
|lightningkm|light|24.0|!
LET OP:
Na iedere verandering in een template bestand de knop "Reload Template" in-drukken zodat de Meteobridge weer op de hoogte is van de wijzigingen.

LET OP:.
Door problemen met de Meteobridge < - > Ecowitt communicatie verliest de MB na x (20?) dagen alle / enkele "lightning" waardes.
Daar wordt nog steeds over gediscussieerd op het Meteobridge forum.
PWS_Dashboard scripts houden zelf de timestamp van de laatste bliksem-meting bij in het "history"-bestand, als de cron-job gebruikt wordt.

Succes,
Wim
Bijlagen
lightning_MB.png
lightning_MB.png (58.49 KiB) 8474 keer bekeken