Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door bollo
#74886
Ik ben op zoek naar een weerstation, liefst eentje die eventueel in toekomst nog valt uit te breiden, welke ik kan laten samenwerken met mijn Domotica system, Home Assistent.
Het weerstation zal worden ingezet om ons zonnescherm te beschermen tegen onverwachte buien en/of windstoten. Daarbij zou ik graag direct de informatie die het weerstation verstuurd willen ontvangen om zodanig niet afhankelijk te zijn van internet verbindingen om de gegevens op te vragen.

Qua bedrag zit ik te denken aan een bedrag zo rond de 150-200 euro.

Ik heb al de diverse topics gelezen hier op het forum, maar zie door de bomen het bos gewoonweg niet meer.

Alvast bedankt voor jullie hulp/advies.
#74888
Als het gaat om veiligheidshalve ophalen van zonneschermen, dan lijkt een uitlezing van wind en neerslag een eerste vereiste meteo-dataset.
Daarnaast eventueel neerlaten en ophalen op basis van lichtsterkte is een uitdaging:
wisselende bewolking is gekmakend …….

Gezien je aangegeven start-budget is de Ecowitt-catalogus misschien een goed startpunt (of de naamgenoten in de FOSHK-stal) voor zoeken van de passende sensoren, met voor de toekomst heel ruime uitbreidingsmogelijkheden.
Koppeling via een GW1000/1100/2000 is daarbij de kortste, heel flexibele weg naar de gewenste functies in HomeAssistant en andere toepassers:
;-) Google is uw vriend voor de benodigde HA-setupinstructies en software e.d.,
en in dit forum al veel voorbeelden voor PWS-setups.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74890
bollo schreef: 29 jul 2023, 16:47 Bedankt voor de tip vwb de Ecowitt series.

Op het forum wordt ook weleens gesproken over froggit.
Zou deze combinatie ook goed kunnen werken en dan alsnog ruimte overhouden voor eventuele uitbreidingen, zoals bliksem detectie?

https://www.froggit.de/product_info.php ... ensor.html
Goede middag,

Net zoals veel Europese merken, verkoopt Froggit Ecowitt stations onder de eigen naam.
Voordeel is dat garantie iets dichterbij is, nadeel is dat sommige onderdelen iets duurder zijn.

Bij Froggit en sommige andere "fabrikanten" moet u goed opletten.
Zij verkopen ook stations van heel andere leveranciers.
Soms zijn die minder modern en hebben daardoor iets of aanzienlijk minder mogelijkheden.

Dus als u een station op het oog heeft, zet een bericht op het forum met welk station u overweegt.

Succes,
Wim van der Kuil
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74895
bollo schreef: 29 jul 2023, 22:19 Of is dit een betere setup?

https://www.froggit.de/product_info.php ... nsor-.html
De GW2000 is veel recenter en kan ook LAN (bedraad) of WLAN (WiFi) worden aangesloten.
De regenmeter en windmeter afzonderlijk geeft betere plaatsingsmogelijkheden.
Maar of de meer-prijs dat waard is moet u zelf bepalen.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel, en het voordeel van Ecowitt met zijn tientallen configuraties, is ook het nadeel dat kiezen lastiger is.

M.v.g.
Wim
Door bollo
#74896
wvdkuil schreef: 29 jul 2023, 22:30
bollo schreef: 29 jul 2023, 22:19 Of is dit een betere setup?

https://www.froggit.de/product_info.php ... nsor-.html
De GW2000 is veel recenter en kan ook LAN (bedraad) of WLAN (WiFi) worden aangesloten.
De regenmeter en windmeter afzonderlijk geeft betere plaatsingsmogelijkheden.
Maar of de meer-prijs dat waard is moet u zelf bepalen.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel, en het voordeel van Ecowitt met zijn tientallen configuraties, is ook het nadeel dat kiezen lastiger is.

M.v.g.
Wim
Als het qua functionaliteit verder niet veel verschil maakt en gezien dit mijn eerste station gaat zijn, kan ik wellicht beter beginnen met het goedkopere station en daar in de (nabije) toekomst bliksem detectie aan toe te voegen.

En in de verre toekomst wellicht gaan upgraden.