Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Goes
#3689
Ik ben in het bezit van een hand uv-meter.
Nu vraag ik mij af hoe ik de meter/censor moet houden om de juiste waarde te meten.
Als ik de censor horizontaal hou, dan meet ik een andere waarde als dat ik de censor recht naar de zon richt.
Ik heb zojuist een meting gedaan:
horizontaal - uv index van 7
recht naar de zon - uv index van 8
Wat is nu de juiste manier?
Door schilper
#3690
Horizontaal lijkt mij het meest logische. Anders zouden alle "Vaste" uv-meters een volg systeem moeten hebben om de curve van de zon te volgen.
Om iedere dag een gelijke meting te doen: altijd horizontaal en richting zuid. Dan doe je dezelfde observatie als met een vaste uv-meter met ook een vaste positie.

Gr.Harold
Door hansmiv
#3755
Goedenavond,
Ik heb bij mijn weerstation een vaste UV-meter. Deze wordt verticaal geplaatst, dus met de sensor naar boven.
De sensor moet de gehele dag zon kunnen 'vangen', maar geen last hebben van reflecties, bijvoorbeeld van gebouwen in de buurt (ramen !). Wat wel meetelt zijn de reflecties van bewolking. Dit zal de reden zijn dat de sensor omhoog moet kijken, zoiets als een groothoeklens op je fotocamera, een 'fish-eye'.

Overigens zit ik nog steeds te worstelen om de meetgegevens te ijken of in elk geval te beoordelen wat welke waarde betekent. Als ik de resultaten onbehandeld verwerk dan meet ik op dagen zoals afgelopen week waardes van 12. In welke eenheid weet ik op dit moment niet. Maar ik heb begrepen dat het merendeel van de weerstations van HetWeerActueel niet met UV-sensors werkt. Ik blijf zoeken.
Door Meteo Simpelveld
#3756
hansmiv schrijft:
Goedenavond,
Ik heb bij mijn weerstation een vaste UV-meter. Deze wordt verticaal geplaatst, dus met de sensor naar boven.
De sensor moet de gehele dag zon kunnen 'vangen', maar geen last hebben van reflecties, bijvoorbeeld van gebouwen in de buurt (ramen !). Wat wel meetelt zijn de reflecties van bewolking. Dit zal de reden zijn dat de sensor omhoog moet kijken, zoiets als een groothoeklens op je fotocamera, een 'fish-eye'.

Overigens zit ik nog steeds te worstelen om de meetgegevens te ijken of in elk geval te beoordelen wat welke waarde betekent. Als ik de resultaten onbehandeld verwerk dan meet ik op dagen zoals afgelopen week waardes van 12. In welke eenheid weet ik op dit moment niet. Maar ik heb begrepen dat het merendeel van de weerstations van HetWeerActueel niet met UV-sensors werkt. Ik blijf zoeken.


Goedemorgen,
Het ligt eraan elk merk en waar je je weerstation hebt gekocht.
Wanneer je een Vantage bij Ekopower heb geocht kan je hem via hun laten ijken.

Groet Bert