Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door fbockstael
Beste collega's,

Ik ben op zoek naar ervaringen met mini pc's in combinatie met 24/7 opererende weerstations.
Tot nu toe draait mijn weerstation op een gewone pc met XP en Weatherlink.
Om economische, ruimtetechnische ;) en milieutechnische redenen zou ik graag over willen gaan op een pc met zo min mogelijk stroomverbruik. Op marktplaats.nl zie ik regelmatig een aantal advertenties waarin mini-pc's worden aangeboden met laag energieverbruik.
Ooit had ik zo'n ding, maar die viel om de paar uren uit. Mijn idee was dat dit door oververhitting kwam. Toch blijft het beetje kagen in mijn achterhoofd om zo'n apparaatje te hebben. Natuurlijk zullen de verkopers zeggen dat het geen enkel probleem is om die pc'tjes 24/7 te gebruiken, maar ik heb meer vertrouwen in jullie mening en ervaringen hierover.
Ik zoek dus geen laptop-oplossingen, maar ervaringen van gewone mini-pc's.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Franklin
Door weerstationhoogeloon
Beste Franklin,

ik gebruik een FIT-PC Slim, en ben daar zeer tevreden over.
Als je niet meer draait dan Windows en b.v. WeatherLink is het goed te doen, en het verbruik is zeeeeer laag!! Ik meet 7 Watt

gr. Remie
Door lenco
Hoi Franklin,
Ik ben ook vrij lang op zoek geweest naar een mini pc met een laag stroom verbruik.
En ik ben uit gekomen op de Asrock ion330.
http://www.asrock.com/nettop/overview.asp?Model=ION 330
Deze pc draait hier vanaf vorig jaar zomer 24/7
Om deze pc nog energie zuiniger en stiller te maken heb ik de HD vervangen voor een SSD schijf van 80 gigabyte

Succes met het zoeken.
Theo van Amersfoort
Weerstation Carnisselande

Edit: ik zie dat de link niet werkt als het goed is deze wel.
http://www.asrock.com/nettop/index.asp
Door weerzal
Ha Franklin

Ik draai met de eee box van asus en dat gaat super.
Hij is klein je kunt er meerdere weerprogramma's tegelijk op draaien.
En hij heeft een maximaal stroomverbruik van 21 watt/uur.
Ik draai er nu een paar maanden mee en hij is erg stabiel.
heb zelf de B202 maar weet niet zeker of die nog leverbaar is

succes met zoeken

Groet Rob
Door petergroeneveld
Lees dit topic ook maar even door!

En ook in dit topic staat veel info!

Zelf gebruik ik ook een mini-ITX pc waarmee ik 24 uur per dag online ben en heb er tot nu toe geen enkel probleem mee gehad, afkloppen maar. Gebruik hem ook alleen als weerpc. De specs hiervan staan ook in het topic beschreven.

Succes met je keuze.
Door Meteonoord
fbockstael schrijft:
Beste collega's,

Ik ben op zoek naar ervaringen met mini pc's in combinatie met 24/7 opererende weerstations.
Tot nu toe draait mijn weerstation op een gewone pc met XP en Weatherlink.
Om economische, ruimtetechnische ;) en milieutechnische redenen zou ik graag over willen gaan op een pc met zo min mogelijk stroomverbruik. Op marktplaats.nl zie ik regelmatig een aantal advertenties waarin mini-pc's worden aangeboden met laag energieverbruik.
Ooit had ik zo'n ding, maar die viel om de paar uren uit. Mijn idee was dat dit door oververhitting kwam. Toch blijft het beetje kagen in mijn achterhoofd om zo'n apparaatje te hebben. Natuurlijk zullen de verkopers zeggen dat het geen enkel probleem is om die pc'tjes 24/7 te gebruiken, maar ik heb meer vertrouwen in jullie mening en ervaringen hierover.
Ik zoek dus geen laptop-oplossingen, maar ervaringen van gewone mini-pc's.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Franklin

Ik kan het relaas van Weerzal ondersteunen. Ook ik heb een Assus EEE Pc.
Hij draait 24/7 met VVP, Wl, WD, WDL, WsWin en Cumulus. Ook draait mijn telefooncentrale hierop.

Sterkte met je keuze.

Groet,

Bert
Door whozee
Hier een Asus eeePC box 1501, draait onder Windows 7 prof NL 64 bits. Gebruikte software WsWin en weatherlink.
Bij deze pc wordt een Windows 7 versie op een hidden partitie geleverd door Asus. Geen dvd erbij.Deze dvdv weigert Asus te leveren.
Deze pre-windows 7 installatie is wel Nederlandstalig, maar afgeleid van de Engelse taal module. Hierdoor kreeg ik in WsWin onder de Nederlandstalige uitvoering toch Engelse dagen, maanden en AM/PM tijd.
Vervolgens Windows 7 prof NL (prof versie heeft comptabiliteit met winxp, home versie niet)64 bit gekocht en na een format C en verwijderen hidden partities, deze Windows 7 versie geïnstalleerd. Ondervond daar geen problemen mee. Alleen bij Nvidia de juiste ION chipset driver 64 bits installeren.
Succes met je keuze!!
Door Waling
Re:Meteo Hub, oplossing voor continuegebruik pc 1 Jaar, 10 Maanden geleden
www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZG ... _MiniITX/1

Lees het artikel maar eens via bovenstaande link, dan weet je alles over mini ITX,
Gebruik ook al bijna een jaar een Jetway bordje met een 1.2 Ghz processor
40 Gb harde schijf. Hier draait het weerstation 24/7 op.
Draait al 8 maanden continu en nog geen enkel probleem gehad.

[url]http://www.hardware.info/images/articles/voorbeeldsysteem_550.jpg
[/url]

Bovenstaande berichtje al weer bijna twee jaar terug gepost.
Draaide toen al 8 maanden, dus nu alweer 2.5 jaar onafgebroken online geweest.

Waling
Door Dropje
Ik gebruik sinds enkele maanden de "Targa Nettop" (ja die van de Lidl!). Ik wilde eigenlijk de Fit-PCslim kopen maar toen kwam de Lidl met deze langs.
De overbodige software eraf, VWS, Weatherlink, sync/backup software en BlueIris voor de camera erop en draaien maar. Hij wordt wat warm (geen fan), en de CPU load is gemiddeld toch wel 40-50% (maar dat komt voornamelijk door BlueIris). Voorlopig draait het 24/7 en al enkele maanden zonder problemen en dus ook wat minder stroom verbruik, want de desktop kan nu uit.

groeten vanuit een winters Biddinghuizen
Door JozBaz
Ik gebruik ook al een tijdje een Asus EEEpc B202 (zie afbeelding), welke prima voldoet: vrijwel geluidloos, klein en energiezuinig. WiFi ingebouwd.
Weatherlink en Webcam software draaien hier permanent op.
[img]http://asus.com/websites/global/products/QUObl5lSRQQ3lSqJ/l0D6jvb68QynleKf_500.jpg[/img]