Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Luc
#2881
Ik krijg af en toe via het contactformulier vragen binnen over weerstations. Ik heb veel verstand van (website-) ontwikkeling. Verder ken ik mijn eigen weerstation de Vantage Pro 1 ook goed. Van andere weerstations heb ik weinig tot geen kennis.

Ik proef uit deze vragen dat er behoefte is aan reviews van weerstations. Ik heb me voorgenomen om reviews te gaan publiceren op deze website. Echter moeten die reviews er dan wel zijn.

Wie wil er mee werken aan het reviewen van weerstations?

Iedereen zou bijvoorbeeld zijn/haar eigen weerstation kunnen reviewen. Laten we dit topic gebruiken om het volgende af te stemmen:

1) Wie wil/kan/gaat welk type weerstation reviewen?
2) Wat zijn de criteria voor een review, maw wat moet er in de review besproken worden.
3) ...

Uiteraard zal de naam van de reviewer genoemd worden bij de review, dat krijg je er voor terug.

PS: Ik wil zelf wel een review gaan schrijven over de Vantage Pro 1.
Door Eckie76
#2887
Hier enkele ideeën:

1. Vereiste is dat je echt voldoende kennis hebt van je eigen weerstation, of van weerstations die je nog erbij hebt, c.q. in het verleden gehad hebt.

2. Een categorie maken van prijsklassen. Net zoals bij de Duitse site kan je 3 categorieën maken:

instappers
gevorderden
semi-profs

3. Pluspunten en minpunten duidelijk aangeven en de motivatie waarom je het betreffende station WEL of NIET zou moeten kopen.


Ik zal eens kijken of ik iets kan schrijven over de WS 2300 ( nu opgevolgd door de WS 3600 Touchscreen).

Groet Olaf
Door Luc
#2906
Klinkt goed. Hoe bepaal je in welke categorie van prijsklasse een weerstation valt?
Door Eckie76
#2908
Dat kan eigenlijk alleen op merk ingedeeld worden en op type.

De Nexus is bijvoorbeeld ongeveer net zo duur als de WS 2300 etc. maar biedt wel meer mogelijkheden die ook voor gevorderden interessant zijn.

Denk dat eigenlijk alles vanaf 500 euro wel als semi-professioneel gezien kan worden.

Ik kan wel een verzameling maken van de meest gebruikte stations en dan een indeling maken, waarvan ik denk dat ze in een bepaalde categorie thuishoren. Maar dat duurt wel even.
Ik laat weten wanneer ik zover ben.
Door SpeedyGJ
#2909
Voldoende kennis heb ik wel :)

In mijn bezit:
WS 2308
WS 3610
Davis Vantage Pro 2

Heb kleine 2 weken ervaring kunnen opbouwen met de TFA nexus die ik inmiddels door en door ken op aantal punten na ;) maar goed.

Ik wil best wel wat revieuwen hoor, dit is zeker geen probleem, alles draait, alleen de windmeter van de WS3610 is niet aangesloten.

Instappers: Denk aan Gamma merken.
Gevorderden: Denk aan La Crosse / TFA etc.
Semi-prof: Denk aan: Davis / Oregon.
Door Eckie76
#2910
SpeedyGJ schrijft:
Voldoende kennis heb ik wel :)

In mijn bezit:
WS 2308
WS 3610
Davis Vantage Pro 2

Heb kleine 2 weken ervaring kunnen opbouwen met de TFA nexus die ik inmiddels door en door ken op aantal punten na ;) maar goed.

Ik wil best wel wat revieuwen hoor, dit is zeker geen probleem, alles draait, alleen de windmeter van de WS3610 is niet aangesloten.

Instappers: Denk aan Gamma merken.
Gevorderden: Denk aan La Crosse / TFA etc.
Semi-prof: Denk aan: Davis / Oregon.


Je hebt daar inderdaad goede punten, zo denk ik er ook over.
Nog een toevoeging:

Instappers: Alle stations die je eigenlijk alleen gebruikt zonder pc-aansluiting, omdat dit niet mogelijk is.

Gevorderden: Alle typen WS-xxxx stations met aansluitingsmogelijkheid op pc én datalogger, want er zijn ook stations die wel kunnen worden uitgelezen, mits de pc continue draait. Die hebben dus geen interne dataopslagmogelijkheid. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij de oudere Oregon-WMR xxx stations en alleen daarom al zou ik ze in deze categorie laten.

Semi-prof: Alles van Davis, de Weatherhawk, De nieuwe Oregons en ik denk dat zelfs de Nexus 923 te (Honeywell in Engelstalige streken)en de Irox pro USB ( die heel veel lijkt op voorgenoemden) meekunnen.
Door Luc
#2911
Instappers: Alle stations die je eigenlijk alleen gebruikt zonder pc-aansluiting, omdat dit niet mogelijk is.

Gevorderden: Alle typen WS-xxxx stations met aansluitingsmogelijkheid op pc én datalogger, want er zijn ook stations die wel kunnen worden uitgelezen, mits de pc continue draait. Die hebben dus geen interne dataopslagmogelijkheid. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij de oudere Oregon-WMR xxx stations en alleen daarom al zou ik ze in deze categorie laten.

Semi-prof: Alles van Davis, de Weatherhawk, De nieuwe Oregons en ik denk dat zelfs de Nexus 923 te (Honeywell in Engelstalige streken)en de Irox pro USB ( die heel veel lijkt op voorgenoemden) meekunnen.


Deze indeling vind ik perfect. Die houden we erin.

@SpeedyGJ: alle reviews zijn welkom....
Door Luc
#2912
Met dank aan Olaf is de de eerste review van de WS-2300 al gepubliceerd. Deze staat onder het menu overig. :cheer:

Ik ben nog bezig om een mogelijkheid te maken om te reageren op reviews.
Door Ronados
#2914
Mooie toevoeging, ik zal de mijne binnenkort ook wel even reviewen.
Door Luc
#2915
Ik ben nog bezig om een mogelijkheid te maken om te reageren op reviews.

Zit er inmidels in. Ik moet wel nog e.e.a. finetunen :woohoo: