Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door HansPAD
#6314
Eén van de weerstations die de Aldi 24 september 2008 in de aanbieding had blijkt hetzelfde apparaat als de Ventus W155 te zijn. Alleen dan met een gewoon en geen zwart display. Het prijsverschil met bijv. Harmonline is 89 euro. Bij de Aldi heb je overigens 3 jaar garantie.
Ik heb het station aangeschaft en gebruik het naast een inmiddels oude WS 2305. Dat station kostte ooit zo'n 200 euro.
Het Aldi-station is vele opzichten superieur aan de WS 2305:
-neerslagmeting met geheugen voor 6 dagen, 6 weken, 6 maanden en totaal, in grafiek weer te geven.
-luchtdruk met 6-uur geheugen in grafiek.
-windsnelheid naar keuze gemiddeld of in pieken.
-geheel draadloos.
Twee nadelen:
1e: thermometer zit in windmeter (!!), makkelijk op te lossen door extra thermo/hygrometer aan te schaffen.
2e: niet aan te sluiten op de computer. Dat lukte trouwens met de WS2305 ook niet meer sinds ik ben overgegaan op een laptop met louter usb-poorten.
Kortom: voor de amateur die geen professionele eisen stelt was dit een fantastische aanbieding.
Het andere weerstation dat ze in de aanbieding hadden heb ik ook maar meteen gekocht. Het is een station met buitensensor die voor 4 dagen radiografisch aangestuurde prognoses ontvangt van 60 streken in West Europa. Ook 49,99 euro. Buitengewoon leuk speeltje.
Ik heb het idee dat ik voor 100 Euro een bijzonder aardige koop heb gedaan !
Bijlagen
ascot_weerstation.jpg
ascot_weerstation.jpg (5.33 KiB) 1781 keer bekeken
#6905
HansPAD schrijft:
2e: niet aan te sluiten op de computer. Dat lukte trouwens met de WS2305 ook niet meer sinds ik ben overgegaan op een laptop met louter usb-poorten.
Kortom: voor de amateur die geen professionele eisen stelt was dit een fantastische aanbieding.


Er is hier wel een oplossing voor hoor http://shopping.kelkoo.nl/ss-serieel-naar-usb.html Ik heb er zelf ook een paar en zo heb je toch een seriele aansluiting. ook handig als je een com poort tekort komt.

Groet, Ronald
#6909
Zelf heb ik een Lacrosse 2350, wat een 2305 is met verbeterde anemometer en een serieel naar USB kabel met driver CD, zodat hij op een USB poort is aan te sluiten, maar hij communiceert toch niet goed via de USB poort. Dus gewoon weer serieel aangesloten. Geen goede updates voor die driver gevonden.
Wel eerst zeker maken dat het dan wel goed werkt met de serieel-USB kabel, voor je er een aan schaft.

Vriendelijke groeten,
Punkie
#7181
Punkie schrijft:
Zelf heb ik een Lacrosse 2350, wat een 2305 is met verbeterde anemometer en een serieel naar USB kabel met driver CD, zodat hij op een USB poort is aan te sluiten, maar hij communiceert toch niet goed via de USB poort. Dus gewoon weer serieel aangesloten. Geen goede updates voor die driver gevonden.
Wel eerst zeker maken dat het dan wel goed werkt met de serieel-USB kabel, voor je er een aan schaft.

Vriendelijke groeten,
Punkie


De slechte overdracht bij USB-aansluitingen is een veel voorkomend probleem bij meerdere weerstations. De Nexus Tfa ( Cresta ) reageert ook erg slecht bij koppeling aan de USB-poort.

Hier zijn oplossingen voor:

1. de antenne van de Nexus ( zit inwendig ) verlengen. Vereist wel enige handigheid en lichte beschadiging in de behuizing.
2. Een goed geisoleerde USB-kabel m.b.v. zogenaamde ferriet-omhulsel. Deze is te verkrijgen bij Conrad.