Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Punkie
#6419
Geachte forumleden

Zelf heb ik een lacrosse 2350 en tijdens controle van de data van afgelopen nacht blijkt er maar een keer data's gelogd te zijn tussen 02:00 en 03:00. Klok is via de satelliet wel een uur achteruit gezet. Logtijd was om de 10 minuten. Zou dus in die periode 12 keer data ontvangen moeten hebben terwijl er maar 6 keer geregistreerd is.
Hoe is dat bij andere stations en met de software geregeld, zodat je geen data mist? Zo zou bv de regenhoeveelheden in de war kunnen raken als het in die periode regent.
Universeel zou zijn als elk station op UTC ingesteld zou zijn en niet op lokale tijd met correctie voor zomertijd. Krijgt elke dag 24 uur. en niet een dag 25 uur en een 23 uur in een jaar.
In de scheepvaart worden data aan de KNMI op bepaalde vaste tijden in UTC aangeleverd en niet op lokale tijden. Dit geeft gewoon uniformiteit in het geheel.

Vriendelijke groeten,
Punkie
Door jorissynaeve
#6422
Ik heb de TFA Nexus. Momenteel ben ik niet thuis maar de data van vorig jaar heb ik hier wel staan.
Daaruit blijkt dat op 28/10/07 2x de periode van 2u-3u is gelogd. Dus hier slaat hij dit wel goed op.

Goed dat je dit hier aanhaalt, nu zie ik dat mijn zelf geschreven programma daar geen rekening mee houdt. Dat programma logt elk uur maar 1x dus zal ik 1 reeks tussen 2&3 verliezen. Daar moet ik nog iets op vinden. Misschien gelijk jij zegt alle tijden in UTC zetten. Ik ga mijn hoofd daar eens over breken denk ik :)
#6562
Nu het al weer een paar weken geleden is verdwijnt de aandacht weer, maar het is wel een heel goed punt hoor!

Ik heb er geen rekening mee gehouden met het programmeren.

Al gebruik ik in de database de unix time. Dat is een universele tijd, uitgedrukt in een integer dat het aantal secondes dat verstreken is sinds ik dacht 1 jan 1970 (ik kan er een paar jaar naast zitten ;) ). Echter ik converteer vanuit onze tijdzone, wat betekent dat het alleen goed werkt als in de PHP functie dat omrekent van tijd naar unix time rekening wordt gehouden met zomer/wintertijd. Bij het uitlezen zag ik dat e.e.a. al niet goed was opgeslagen. Dus kennelijk werkt het niet goed.
#6845
Ik hoor hier weinig reacties op, maar ik denk dat dit een probleem is van het digitale tijdperk. Waar ik trouwens helemaal geen moeite mee heb.
Dit geld trouwens ook voor het registreren van de weerdata op de ouderwetse manier volgens de VWK normen. Van 19:00 tot 7:00 uur.
Maar volgens mij geldt ook hier, als er 5 mm. neerslag op het moment van het terugzetten van de klok is gevallen dit in 23 uur is gemeten en bij het vooruitzetten in 25 uur!! Klopt dit! wel.
Ik ga nu steeds meer twijfelen:silly:

Groet, Ronald
#6858
@all,

Probleem heb je niet als de UTC tijd (GMT) als leading wordt aangehouden.
Deze tijd heeft geen last van zomer en wintertijd. ;-)

Ik heb er ook aan gedacht, en even naar gekeken bij zomer naar wintertijd en zag in weatherlink log, Davis, geen bijzonderheden.

Waarschijnlijk, en als het goed is, houd de software al rekening met zomer en wintertijd en relateert dit naar UTC tijd mbt logging.

grtn, Peter