Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door NielsWest
Beste mensen,

Ik ben een enthousiaste beginner op zoek naar een beetje betrouwbaar weerstation. Heb ooit een ding van een paar tientjes van de Blokker gehad maar dat was echt zonde van mijn geld. Wat ik graag wil kunnen uitlezen; temperatuur, wind chill, dauwpunt, luchtvochtigheid, neerslag, luchtdruk, windkracht/richting, weersverwachting en liefst ook zon/maan opkomst/ondergang en UV. De boel moet draadloos zijn en aan te sluiten op mijn pc. Ik wil rond de 100-200 euro uitgeven dus dan vallen een hoop opties af die (semi) professioneel zijn (Davis Vantage Vue, Oregon WMR-200, Davis VP-Vue special etc.).

Na diverse sites en reviews te hebben bekeken blijven volgens mij de volgende opties over waarvan de bovenste drie op dit moment via ABN met 30% korting te koop zijn wat wel erg aanlokkelijk is;

* ALECTO WS-5000 ECO (€ 179 -> € 118)
* Alecto WS 4500 (€ 149 -> € 104)
* OREGON SCIENTIFIC WMR88 (€ 179 -> € 118)
* NEXUS Pro Solar Powered (€ 155)
* TFA Meteotime duo 35.1100 (€ 195)
* TFA Primus 35.1099 (€ 195)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips met deze station, ik zie door de bomen het bos niet. Welke zouden jullie kopen? En wellicht zie ik binnen dit budget een paar hele mooie alternatieven over het hoofd.

Als ik het echt heel leuk ga vinden wil ik in de toekomst wellicht een website maken met de data maar dat is van later zorg.

groet,
Niels.
Door duck1966
goede morgen,

Ik zou dan voor de Cresta WXR-815 gaan die heb ik 2 jaar draaiend gehad zonder problemen. Dat gehad is omdat hij op een camping heeft gestaan en omdat we daar nu niet meer zijn zit tie weer in de doos,

groetjes ronald
Door hanszzz
Hallo Niels

Hier word gebruikt gemaakt van de NEXUS Pro Solar Powered na in het begin met wat ontvangst problemen met de sensors :( ( na wat geschuif nu goed ) :woohoo:
ben ik tevreden over het resultaat. voor mij een mooi beginners station.

Maar als ik mocht kiezen zou ik voor een Nexus Primus ivm met de frequentie 868 MHz
minder storings gevoelig en voor een betere regenmeting tipmaat 0.2mm. :cheer:

Gr Hans
Door poldeleeuw
Ik ben in het bezit van de Alecto WS 4000. Dat is hetzelfde ws zoals de WS5000 ECO maar dan zonder UV. Ik ben zeer tevreden over het toestel. Staat nu al een jaar en half buiten in weer en wind en doet het nog altijd heel goed. Ik ben er dan ook vrij zeker van dat de ECO 5000 van dezelfde kwaliteit is en de UV meter ook.

Ik vind het trouwens jammer dat de uv module niet apart verkrijgbaar is anders had ik die al aangeschaft.
Door NielsWest
Dank voor de tips, ik ga eens verder in deze machines duiken.

Wat wellicht cruciaal kan zijn bij mij is het verschil tussen 434 Mhz vs 868 MHz.

Kan ik er vanuit gaan dat je met 868 een groter bereik hebt of is het alleen minder storingsgevoelig?

Mijn weerstation komt binnen op de derde verdieping te staan en alle meters op /achter de schoorsteen op het dak van de vierde verdieping. Daar zit een plafond tussen en nog een meter of 20 buitenlucht.

Heeft dit nog invloed op mijn keuze?

groet,
Niels.