Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Wjans92
#61490
Hallo allemaal,

Vandaag is het een goed moment om de luchtdruk van de weerstations te kalibreren adv de gegevens van het KNMI. Over het gehele land verschilt de luchtdruk nauwelijks 1hPa (op het moment van schrijven, 08:57, was de luchtdruk tussen de 1012.0 en 1012.7hPa). De verschillen tussen de weerstations op HWA zijn echter groter dan 1hPa, sommige zitten ruim 15 tot 17 hPa te hoog!

Heb je het niet actueel kunnen kalibreren, gebruik dan de waarden die hierboven staan en vergelijk die met die van jullie eigen stations op hetzelfde tijdstip. Een simpel aftreksommetje laat dan zien hoeveel de luchtdruk eventueel afwijkt.

Als iedereen de luchtdruk kalibreert krijgen we een nog mooier overzicht van de actuele situatie!

Groeten,

Wilred Janssen
Door Overijse
#61495
Wjans92 schrijft:
Hallo allemaal,

Vandaag is het een goed moment om de luchtdruk van de weerstations te kalibreren adv de gegevens van het KNMI. Over het gehele land verschilt de luchtdruk nauwelijks 1hPa (op het moment van schrijven, 08:57, was de luchtdruk tussen de 1012.0 en 1012.7hPa). De verschillen tussen de weerstations op HWA zijn echter groter dan 1hPa, sommige zitten ruim 15 tot 17 hPa te hoog!

Heb je het niet actueel kunnen kalibreren, gebruik dan de waarden die hierboven staan en vergelijk die met die van jullie eigen stations op hetzelfde tijdstip. Een simpel aftreksommetje laat dan zien hoeveel de luchtdruk eventueel afwijkt.

Als iedereen de luchtdruk kalibreert krijgen we een nog mooier overzicht van de actuele situatie!

Groeten,

Wilred Janssen


waar staat die "vind ik leuk knop" hier.
Door whozee
#68381
Wil alle weeramateurs nog eens attent maken op deze oproep.
Momenteel in heel Nederland weinig luchtdruk verschillen.
Kijkt u in de lijst met gemeten luchtdruk waardes, dan zie je nog steeds grote verschillen.
#68382
whozee schrijft:
Wil alle weeramateurs nog eens attent maken op deze oproep.
Momenteel in heel Nederland weinig luchtdruk verschillen.
Kijkt u in de lijst met gemeten luchtdruk waardes, dan zie je nog steeds grote verschillen.


Totaal zinloze oproep!!!!

De stations die het goed voor hebben en graag de juiste data tonen hebben alles in orde.

Er zijn echter ook stations die het niet zo nou nemen.
Daar gaat het dus nog vaak fout met de juistheid van data.
Het erge daarvan is dat deze data dan ook op HWA getoond word.
En daardoor ook nog regelmatig in de landelijke media ( ook radio en tv) word vermeld zonder enige verificatie op juistheid.
Door pb2rdf
#68394
Wilfred,

Dat een aantal stations hun barometer niet op orde hebben is een ding wat zeker is.
Maar calibreren (gelijkzetten) aan knmi stations omdat luchtdruk schijnbaar stabiel is heeft naar mijn mening ook weinig zin.
Zie bijgaanda afbeelding.
Ik registreer elke minuut data van mijn Davis VP2.
En het varieert nogal, zoals je ziet.

Denk dat het belangrijk is dat je luchtdruk aanwijzing niet teveel afwijkt van een actuele isobarenkaart.
Als je echt wilt calibreren, zal dan met een gecalibreerde barometer moeten.
Betekent dus dat je in een "drukkamer" de afwijking weet over een bepaalde range van de luchtdruk, bv 950-1050Hpa

Grtn, Peter
Bijlagen
baro20160909_1.jpg
baro20160909_1.jpg (122.37 KiB) 2659 keer bekeken
Door Toulon7559
#68397
Kijk voor de aardigheid eens in de gebruiksaanwijzing van je PWS naar de nauwkeurigheden van je sensoren!
Bij mijn WS7000 zie ik +1hPa voor Druk, +1C voor Temp, 8% voor RV en wind zit in de buurt van 3%
Bij TFA_Nexus zie ik +3hPa voor Druk, +1C voor Temp, 5% voor RV en wind zit in de buurt van 5%
Aangezien er niet bij staat wat die 'nauwkeurigheid' statistisch voorstelt (3sigma, rms, ....), over welk bereik en onder welke omstandigheden gemeten, geven die getallen m.i. alleen een indruk, maar niet al te veel info.
Bovendien zal veroudering van je sensoren ergens ook een rol spelen.
Dus doe je niks aan correctie, dan kun je er gemakkelijk met je meetwaarden flink naast zitten .......

Voor goede afregeling van een barometer zul je m.i. eerst over het hele operationele bereik van bijv. 950 tot 1050 hPa met een flink aantal meetpunten moeten bepalen wat de afwijking is tussen de referentiedruk en je eigen barometer, waarbij je mag hopen dat je alle belangrijke meetcriteria hebt meegenomen. Voor andere sensoren is het niet anders.
Als je dan je PWS netjes wil kalibreren, dan zou je de gevonden afwijkingen als correctiekromme in de software moeten inbrengen, waarna over het genoemde bereik jouw barometer gelijkloopt onder bepaalde omstandigheden.
Maar de 'kant-en-klare' software die ik ken (WsWin, WD en Domoticz)staat je alleen maar toe om een constante bias in te voeren en/of een vermenigvuldigingsfactor, en dan moet je dus niet de illusie hebben dat het goedkomt met de calibratie: hoogstens voor een bepaald segment zul je met de meetwaarden in de buurt zitten van de werkelijkheid.

Blijft over dat je wel empirisch kunt proberen om voor een aantal punten op je meetkromme de afwijking klein te maken door te spelen met bias en/of vermenigvuldigingsfactor.