Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Overijse
#65043
Soms moet ik PM's zenden voor geplaatste filters door toedoen van vastlopers,vasthangen van datagegevens de zogenaamde flatliners in de grafieken.

Ik probeer nu inzicht te krijgen hoe deze flatliners kunnen ontstaan, en misschien vinden we een oplossing samen een oplossing om deze flatliners in de toekomst zoveel mogelijk te vermijden waardoor er ook minder filters moeten gezet worden.

Wat ikzelf al begrepen heb :

- upload gebeurd correct elke 5/10/15 of 30 min zoals het station dit heeft ingesteld in zijn software, maar zijn telkens dezelfde meetgegevens, enkel datum en tijd wijzigen.

Wat ik niet begrijp. Wat hangt vast, of loopt dan vast tijdens deze periode ? (5 antwoorden)
- Is het de software ? 1 station op 5 antwoorden = 20%
- Is het de weerpc ?
- Is het het weerstation ?
- Is het de connectie tussen het weerstation en de weerpc ?
- Tijdsverschillen weerpc en software ? 2 stations op 5 antwoorden = 40%
- Andere reden (AV, etc,...)? 1 station op 5 antwoorden = 20 %
- Is het een samenloop van verschillende oorzaken hierboven ? 1 station op 5 antwoorden = 20%

Wie kan/wil meehelpen om meer inzicht in dit probleem te krijgen, en misschien wel tot een (gedeeltelijke) oplossing te komen om het probleem zoveel mogelijk te verhelpen ?

Grtz
Kris
Door teesee64
#65045
Goed Initiatief!

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, dan is het 9 van de 10 keer de software die problemen geeft. Met name WeatherDisplay hangt hier nogal eens.
De reden waarom WD dat doet, is mij een groot raadsel.
Ik heb één keer kunnen observeren dat WD vastliep, maar ik heb geen reden voor het vastlopen kunnen vinden.

Ik heb dat proberen te ondervangen door mijn weerpc op vaste tijden te laten resetten. Maar helaas is WD zo eigenwijs dat de .ini file soms gewoon gewist wordt als WD niet correct wordt afgesloten. Gevolg is dat WD dus niet kan opstarten.
Dus wat ik zelf doe, is het hele spul handmatig afsluiten en de weerpc opnieuw laten starten. Hierdoor komt het vastlopen een stuk minder vaak voor al gebeurd het mij ook dat WD vastloopt een paar minuten nadat ik de weerpc gereset heb.

Overigens ligt het probleem voor 100% zeker weten niet aan de weerpc of aan de andere software die erop draait, ik heb dat getest met een andere pc met alleen wd draaiende en daar trad hetzelfde probleem op.

Een manier om dit probleem te tackelen zou kunnen zijn om gebruik te maken van het sms waarschuwings systeem dat je een sms stuurt wanneer er een fout optreed. Al werkt dat systeem hier ook niet helemaal feilloos omdat het bijvoorbeeld ook sms-jes verzend als HWA zelf een probleem heeft.

Maar op die manier ben je als weeramateur in ieder geval snel op de hoogte als er een probleem optreed en kun je dus ook snel ingrijpen.
Ik heb een arduino liggen met een gprs shield eraan wat voor mij de website en de uploads in de gaten houd en mij email en/of sms berichten zend als er fouten optreden. Dit werkt ook nog niet feilloos maar daar word nog aan gewerkt.


Groet,
Theo
Door Overijse
#65046
Thx voor de respons Theo, hopelijk komen er nog antwoorden van leden die er soms last van hebben. En vinden we hopelijk samen hopelijk een oplossing of een omweg om de flatliners zoveel mogelijk te voorkomen.

Grtz
Kris
Door wsMaurik
#65048
Heb met WeatherLink wel eens gehad dat er een verkeerde datum packet werd gedetecteerd. Dat ligt dan ver in de toekomst (2021 of zo) waardoor verdere uploads niet veranderen aangezien die van eerdere metingen zijn.
Verwijderen van het betreffende bestand lost dit op.

Verwerk de data nu met WeeWx en heb het probleem nooit meer gezien.
Door weerstationhoogeloon
#65051
Hallo Kris,

een goed idee om e.e.a. inzichtelijk te maken m.b.t. de "flatliners".

Ook ik heb enkele keren "flatliners" geproduceerd en bij mij was de oorzaak één keer een hardwarefout: kapotte temp/hum sensor van de VP2 ISS.
De andere keren was het een softwarefout en na heel lang zoeken ben ik achter de oorzaak gekomen: de Virusscanner op de weerpc.

Mijn weerpc is een basic energiezuinig pc-tje, namelijk de "Fit-pc Slim".
Dit pc'tje heeft maar 512Mb RAM geheugen en een 1Ghz processor.
Hierop draait: Windows-XP Pro, WeatherLink, Cumulus, StartWatch, VirtualVP, FWICalc, VNC-Server, TeamViewer, en als virusscanner had ik hier nog Avast op draaien. Avast "raakt" tijdens zijn scan natuurlijk alle .exe files aan en dat was teveel voor het pc-tje.

Om de 10 à 14 dagen had ik wel een keer dat WeatherLink of Cumulus vastliep. Dus ook geen uploads naar mijn site, maar ook naar HWA en andere sites.

Ik heb nu de virusscanner eraf gegooid, en géén problemen meer gehad.
Ben al bijna een jaar "s.w.-vastloop-vrij";)
Ik bedacht dat een virus scanner absoluut niet nodig is als je enige verbinding je ftp-upload is!
Dus daarom maar geen virusscanner meer.

Ik stop nu één maal per maand alle programma`s op de weerpc, draai een keer schijf-defragmentatie en start weer op. That`s all!!!

Wellicht een tip voor diegene die ook problemen met de s.w. hebben: zet de virusscanner eens een tijdje uit en kijk dan es hoe het gaat.

gr. Remie
Door Overijse
#65105
5 antwoorden, echt niemand meer ? Dank aan hen die al meegewerkt hebben en soms al hun eigen oplossing voor hun probleem hadden aangedragen.

Hopelijk komt er nog respons, iedereen kan er immers mee te maken krijgen en helpen we zo elkaar uit nood, wat toch de bedoeling ook is.

Trouwens voor software en/of pc vastlopers zou het moeten mogelijk zijn om deze op te vangen met STARTWATCH of toch het proberen waard. Als de configfile van WD niet verdwijnt tenminste.

Grtz
Kris
Door Toulon7559
#65109
Zoals gevraagd wat praktijk-ervaring t.a.v. flatliners.

Mijn servertje voor meteo en S0-logging mbt mijn PV-systeem is een E3Box met Windows-XP. Als meteo-software draai ik WsWin, dat bedient direct de periodieke upload naar Wunderground, en voor periodieke file-upload naar andere webservers gebruik ik AllwaySync en SecondCopy.
Als Firewall/Virusscanner gebruik ik ZoneAlarm: dat lijkt me toch wel de minste bescherming t.o.v. de Internet-interface.
Na iets meer dan een week begon in het verleden de PC vaak te klagen over te weinig (werk)geheugen: zie het betreffende draadje in dit forum.
Als 'tegenmaatregel' tegen slecht geheugenbeheer heb ik WsWin ingesteld op periodiek herstarten en ook (met ander interval) herstarten van Windows, maar dat herstarten blijkt niet altijd foutloos te gaan (= werkt niet voor alle geplande programma's).
Daarnaast een collectie 'schoonmaaksoftware' geïnstalleerd:
System Mechanics
CleanMaster
StartWatch
Het eerste programma doet zijn werk in stilte.
Het 2e programma geeft alerts bij hoge vervuiling, waarop ik actie moet ondernemen.
Van het 3e programma merk ik niets.

In eerste instantie kijk ik via websites die uploadfiles krijgen óf die upload functioneert. Daarnaast monitor ik het bedrijf van de PC dagelijks minstens een keer, óf lokaal, óf via Teamviewer, en eventueel voer ik gevraagde actie uit voor de schoonmaak-software: dan loopt de PC incl. software netjes door. Als ik langere tijd weg ben (en alleen af en toe op afstand kijk), dan stopt vaak na ca. 1 week de PC toch door een geheugenvastloper. Soms helpt het als ik iets vóór de verwachte vastloper met Teamviewer kijk/help, maar :-( soms heeft dat zelfs averechts effect als de PC de verbinding verbreekt en niet meer goed 'overeind komt'.

Kortom de 100%-oplossing ter voorkoming van vastloper/flatline heb ik nog niet gevonden ......
Door pdw112
#65110
Mijn weer PC is ook een energie zuinige fit-pc.
processor 2Ghz en 2Gb geheugen en draait op win 7 home premium.

Op deze PC draaien heavyweather voor het uitlezen van het station en daar bij nog WUHU en cumulus voor de uploads.
Verder nog webcam XP, jawcam, FWI, sunprofit (voor de logging van mijn panelen) en de standaard virusscanner van microsoft.

Eigenlijk geen flatliners en als ik die heb dan is 9 van de 10 keer de verbinding tussen het station en de PC verbroken.