Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Soulmaster
#67343
Het eeuwige connectieverlies met 1 of meerdere sensoren komt mij zo de keel uit dat ik heb besloten om mijn PCE-FWS 20 weer van stal te halen en zaterdag te gaan installeren.

Weather-Display kan gelukkig met dit weerstation overweg dus ik voorzie geen problemen.

Dus als iemand een werkend weerstation wil hebben met een paar kleine ergenissen dan mogen jullie die zo komen halen. zitten 2 stations bij.

Voor mij iig nooit meer iets wat met TFA te maken heeft.
Door Toulon7559
#67409
Toch denk ik dat je conclusie in het vorige bericht niet helemaal correct is:
- de communicatie met TFA-Nexus werkt op 433,92MHz
- je PCE-FWS 20 heeft communicatie op 868MHz
- DECT (= draadloze telefoons) werkt op 1880-1900MHz
- WiFi werkt gebruikelijk met 2,4GHz en 5,0GHz, dus heel veel verder in het EM-spectrum dan de TFA-Nexus

Dat je TFA-Nexus niet goed werkte, heeft daarom mogelijk heel andere oorzaken:
- hoeveel 'beton' zit er tussen je sensor en de console?
En zit er ergens op het traject metaalgaas, vochtige struiken o.i.d. in de weg?
De afstand/geometrie tussen sensor en console speelt daarbij ook een rol.
Heb zelf bij een ander meteosysteem (type WS7000) gemerkt dat het zelfs verschil maakt hoe hoog boven de grond de sensor is gemonteerd [blijkbaar een grond-effect voor die frequentie, waarbij het signaal van de sensor wegvalt als de zender te laag staat]
- heb je zelf domotica-componenten in gebruik zoals KAKU's of RFXCom?
Die werken namelijk ook op 433,92MHz, en als ze dicht bij elkaar staan is onderlinge storing niet denkbeeldig.
- Hebben je buren apparatuur die werkt op 433,92MHz [zoals bovengenoemd]?

Ben benieuwd of je overbuurman hetzelfde meemaakt, of dat bij hem de situatie/opstelling gunstiger is.

Omdat ook je PCE-FWS 20 met 'radio' werkt, zou je daar vergelijkbare verschijnselen kunnen tegenkomen, maar door de andere frequentie net iets anders .......
868MHz is wel iets minder in gebruik, dus in die zin is onderlinge storing iets minder waarschijnlijk.
Door osjohn
#67419
Zo leer je nog eens wat. Maar waarom heeft de Vantage daar geen last van ??

Mijn weerstation staat zeker 50 meter in de weide van het huis vandaan, nooit last gehad.

Gr. John