Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Bosso
#67597
Hallo,

Vandaag is opnieuw mijn xxod mini pc gecrasht en ben er klaar mee. Ik ga op zoek naar een alternatief.
Ik draai momenteel WD en maak gebruik van de Leuven template. Ik stuur metingen naar diverse (standaard) sites.

Nu weet ik wat er kan met een mini-pc met windows. Ik ben niet bekend met een Meteobridge. Kan ik daarmee hetzelfde bereiken? Mijn Davis Vantage Pro2 heb ik hangen en gekoppeld via een 6555ip.

In mijn onnozelheid en onwetendheid... Kan ik de template (site) voeden en wat werkt kostenbesparend? Zijn er andere (betere) alternatieven waar ik niet aan gedacht heb of het bestaan niet weet?

Hoop dat jullie wat tips en trucs hebben.

Groet,
Richard

www.meteobiddinghuizen.nl
Door wvdkuil
#67598
Bosso schrijft:
Hallo,

Vandaag is opnieuw mijn xxod mini pc gecrasht en ben er klaar mee. Ik ga op zoek naar een alternatief.
Ik draai momenteel WD en maak gebruik van de Leuven template. Ik stuur metingen naar diverse (standaard) sites.

Nu weet ik wat er kan met een mini-pc met windows. Ik ben niet bekend met een Meteobridge. Kan ik daarmee hetzelfde bereiken?

JA, zonder problemen.
Mijn Davis Vantage Pro2 heb ik hangen en gekoppeld via een 6555ip.
Ook dat is heel prettig. Meteobridge zal de Davis gewoon kunnen gebruiken. EN er is bij Meteobridge een zogenaamde "pass-thruogh". Als u later om welke reden dan ook toch weer een extra / tweede weer-programma wilt gebruiken dan zal de Meteobridge er tussen blijven zitten en kunt u 2 weer programma's van 1 Davis logger laten lezen. Een soort mini-VVP.
In mijn onnozelheid en onwetendheid... Kan ik de template (site) voeden en wat werkt kostenbesparend?
Het forum is er juist voor deze vragen. U kunt de template voeden en meer dan 95% van de informatie is identiek.
WeatherDisplay is een ZEER GROOT ZEER UITGEBREID programma, wordt zeer goed ondersteund door Brian. Maar bij de meeste weerstations wordt er maar een heel klein deel van de mogelijkheden gebruikt.
Zijn er andere (betere) alternatieven waar ik niet aan gedacht heb of het bestaan niet weet?
Alternatieven zat. Er zijn hele kleine PC's zelfs in een "tablet" vorm, discussie op dit forum over de PiPo /X9. Maar er is maar 1 serie dedicated weer-apparaten en dat is de Meteo* serie. En daarvan is de gewone Meteobridge volgens mij de meest flexibele, zeker als je een Davis station hebt. Je legt je niet vast voor de toekomst omdat de MB toestaat om een tweede weer-programma te draaien.
Hoop dat jullie wat tips en trucs hebben.

Groet,
Richard
www.meteobiddinghuizen.nl

Veel succes, en als het kan, graag de eventuele vragen over het omzetten van WD naar MB voor de template op het specifieke template forum.

Wim
Door Bosso
#67599
Dankjewel Wim.

Ik heb de router TP-LINK TL-MR3020 besteld en ga kijken of ik die morgen aan de praat kan krijgen.
Heb de firmware gezien en ga ermee experimenteren.
Kan altijd nog over naar een andere pc. Dit is iig een voordelige oplossing.

Bedankt voor de tips.

Richard
Door WSParkstad
#67600
Sluit mij aan bij het uitvoerig schrijven van Wim.

In het begin ook met een pc en windows en WsWin gewerkt, perfecte keuze echter soms uitval of wat dan ook, toen over gestapt op Meteohub en zeer tevreden echter....

Nu heb ik een Meteobridge erbij gekocht ook op advies van Wim wat betreft twitteren, dat gaat super in de meteobridge en als ik toen bij aanschaf geweten had van twitter in de meteobridge dan had ik meteen de meteobridge gepakt.

Nu draai ik dus beide, net zoals Wim schrijft, Metoebridge laat ik de IP logger van Davis uitlezen en de Meteohub leest weer de Meteobridge uit en dan zou ik nog een pc kunnen aansluiten voor een ander prg.

Zelf gebruik ik de ASUS WL-330N3G en sta er van te kijken wat die kleine allemaal aankan, gewoon super.

Een ding weet ik heel erg zeker, effe zoeken, maar daarna heb je een wereld van geen ellende en ook nog eens super goedkoop wat betreft stroom verbruik.

Goede keuze gemaakt, top.

Och ja, draai ook de Template van Wim en dat werkt allemaal super.
Door pb2rdf
#67601
Hallo Richard,

Het is aan jou de keuze of je data van je Davis weerstation wilt archiveren en daarover zelf te beschikken.
Mijn voorkeur is het wel om zelf over die data te kunnen beschikken.

Ik heb ook met een TP-LINK TL-MR3020 gespeeld en zelf de meteobridge firmware erin gezet. Geen probleem, en energiezuinig tov welke PC dan ook.
Maar het terugzetten van de TP link firmware naar de TP-LINK TL-MR3020 om hem weer als router te laten functioneren gaf wat problemen.
Dat ging niet zoals op de meteobridge website beschreven staat.
Voert nu hier te ver om daar uitgebreid op in te gaan.

Elders in het forum is een topic mbt PIPO X8, X9.
http://www.hetweeractueel.nl/forum/meldingen-updates-en-storingen/63772-weerstation-pc-:-pipo-x8-pipo-x9

Draait bij mij al enige tijd probleemloos (X8) onder Win8.1.
Heb er Virtual VP, Weatherlink, Cumulus en een ftp scheduler op draaien.

Suc6 met experimenteren en zoeken naar een alternatief.

Grtn, Peter
Door lammertsm
#67605
WSParkstad schrijft:
Sluit mij aan bij het uitvoerig schrijven van Wim.

In het begin ook met een pc en windows en WsWin gewerkt, perfecte keuze echter soms uitval of wat dan ook, toen over gestapt op Meteohub en zeer tevreden echter....

Nu heb ik een Meteobridge erbij gekocht ook op advies van Wim wat betreft twitteren, dat gaat super in de meteobridge en als ik toen bij aanschaf geweten had van twitter in de meteobridge dan had ik meteen de meteobridge gepakt.

Nu draai ik dus beide, net zoals Wim schrijft, Metoebridge laat ik de IP logger van Davis uitlezen en de Meteohub leest weer de Meteobridge uit en dan zou ik nog een pc kunnen aansluiten voor een ander prg.

Zelf gebruik ik de ASUS WL-330N3G en sta er van te kijken wat die kleine allemaal aankan, gewoon super.

Een ding weet ik heel erg zeker, effe zoeken, maar daarna heb je een wereld van geen ellende en ook nog eens super goedkoop wat betreft stroom verbruik.

Goede keuze gemaakt, top.

Och ja, draai ook de Template van Wim en dat werkt allemaal super.


Twitteren vanaf een meteohub kan wel met behulp van een scriptje op de meteohub en een cron Job.

Eigenlijk zouden de meteohub en meteobridge samen gevoegd moeten worden tot een oplossing is mijn mening. Beiden hebben voordelen en nadelen.