Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door mandersp
#68288
Op mijn windsnelheidsmeter zit af en toe een web naar de regenbeker van de Vantage Pro.
De spinnenweb is schijnbaar zo sterk dat die de windsnelheidsmeter compleet vastzet zodat die geen data meer afgeeft en dan krijg ik een storingsmelding bij hetweeractueel.

Hebben jullie daar ook last van en hoe kan ik dit het beste voorkomen?
Door jeroenzwart
#68295
relin schrijft:
Hoi Piet,

Gezien jouw opstelling de windmeter hoger plaatsen, indien mogelijk een kleine mast neerzetten.

Groeten,
Remko


Hoi Piet,

Hoger plaatsen van de windmeter helpt zeker, kan ik beamen. Hoe hoger hoe beter. Echter het is nooit een vrijwaring van. Toen ik nog in Utrecht woonde, had ik de windmeter op een 4 m hoge mast op het platte dak van de woonkamer, hoogte ca. 7,5 m boven maaiveld. Echter toen heb ik ooit ook een spin gehad die daar toch een web naar het molentje maakte. Heb toen de mast moeten strijken, het web weggehaald en de spin, die zich onder de voet van de meter had verschanst. Daarna was het opgelost en niet teruggekeerd. Maar spinnen houden niet zo van hoogte (meer wind) en dus zal je er veel minder last van hebben als je hem wat hoger plaatst. In Milsbeek waar mijn meter op ca. 12 m boven het maaiveld zat, heb ik gedurende de 7 jaar dat mijn weerstation daar operationeel was, er nooit last van gehad... Succes met spinnen vangen! ;)

Groet, Jeroen