Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Soulmaster
#68306
Ik heb het hier al vaker geschreven, de TFA Nexus bij mij is een waardeloos stuk techniek. Veel last van interferenties en ook van het HR++ glas bij mij in huis..

Nu heb ik een tijd geleden dus een PCE-FWS 20 voor een kratje bier overgenomen, nieuw en ongebruikt in doos.

Vandaag alles op de plaats in de mast geïnstalleerd en na een paar krachtkreten, kon de instellingen niet vinden in WD, de boel werkend gekregen.

En vanaf het eerste moment ben ik meer dan dik tevreden.. Snellere updates van de gegevens, de temperatuurmeter reageert stukken sneller op schommelingen, en even een regentest gedaan en dit station meet dus in 0,1mm en niet in 0,7mm iets dat ik nooit heb kunnen begrijpen waarom die 0,7mm bij TFA..
Door Toulon7559
#68307
Bij mij werkt een TFA_Nexus naast een WS7000.
Het verschil in resolutie van o.a. de regenmeter herken ik en dat is voor mij een reden die WS7000 in ere te houden.
Wat me meer opsart is dat de console van de TFA_Nexus gevoelig is voor de toestand van de batterijen: zie de bijlage.
Vandaag ca. 08:00 plotseling een 'hik' te zien van alle temperatuurmetingen, incl. de lichtmeting (m.b.v. een omgebouwde thermometer).
Aansluiting op een netvoeding helpt niet het aftakelen van de batterijen op te vangen, zoals je eigenlijk zou mogen verwachten.
Op basis van een vergelijkbare ervaring ca. 1 jaar geleden had ik dat gelukkig redelijk snel in de gaten, en omstreeks 11:30 zie je alles weer rechttrekken.
Bij de TFA_Nexus zijn de thermometers ook niet helemaal vrij van zulke effecten: nog een reden om de WS7000-thermosensoren te behouden, vooral die met zonnecelvoeding.

Op zich wel weer frappant dat die 'hik' niet is te zien in de grafieken van Wunderground periodiek gevoed vanuit TFA_Nexus via WsWin-software: https://www.wunderground.com/personal-w ... 70#history
Bijlagen
TFANexus160819__640x480_.gif
TFANexus160819__640x480_.gif (46.03 KiB) 2070 keer bekeken
Door Soulmaster
#68308
Gisteravond zowaar een plensbui in Medemblik en 2e zeer opvallend feit.. de PCE liet al 1.2mm zien waar de TFA nog op 0.0mm stond, pas bij 2.4mm van de PCE kwam de nexus tot leven en liet 0,7mm zien op de meter..

Maar ook de updates van de windvaan en windsnelheidsmeter is opvallend. En waar mijn 2e TFA ontvanger alweer de stress inging gisteravond door de verbinding met de windmeter te verliezen gaat de PCE gewoon door en beide windmeters staan vrijwel naast elkaar.
Door T.J.
#68309
Er is niets zo vervelend als en haperende verbinding.
Mijn Oregon WMR200 was ook slecht qua ontvangst.
Na externe antenne erop te hebben gezet was het wel iets beter.
De regenmeter had ik aangepast met een grotere trechter om een betere resolutie te krijgen, nadeel is dan wel dat de console waarden dan niet meer kloppen.
Nu een Davis als station en geen problemen gehad tot nu toe.

Succes met de hobby.

Groeten Tjeerd.
Door Toulon7559
#68312
De console van de TFA_Nexus laat zich voor sommige functies omzeilen door bijv. gebruik te maken van Domoticz met RFXCom of RFLink:
met die ontvangers pik je de draadloze 433MHz-signalen van de sensoren direct op.