Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Ole
#69942
Zoals ik in het voorstel draadje al schreef, ik loop al enige tijd met het idee om een weerstation te bouwen of te kopen.
Maar zoals het onderwerp al schrijft: wat kan ik ermee? (ik geef toe ik ben een noob)

Ik begrijp dat je metingen doet, die kan je opslaan. En je kan die gegevens uploaden.
Als ik goed begrepen heb kan je soms ook satelietgegevens gebruiken.

Dan kan ik mij voorstellen dat je een prognose kan maken, maar wat is het voordeel t.o.v. het weerbericht te kijken?
Als ik gebruik zou maken van de satelietbeelden die ook de weersite heeft dan zal mijn voorspelling niet afwijken, lijkt mij.
Kan me er wat bij voorstellen als er veel mensen met een weerstation in je omgeving zitten dat je meer op je eigen locatie kan toespitsen.
Maar ik heb al geen buren, en als er al iemand een weerstation heeft die zijn gegevens upload, is dat nog betrouwbaar als ie 15km van hier zit in een ander dal?

Hopelijk snap ik het helemaal verkeerd en heeft het bouwen/kopen van een weerstation wel nut om 'mijn' weer te voorspellen want hetgeen ik voorgeschoteld krijg van de betaalde weermannen is om triest van te worden.
Door baroman
#69943
Beste Ole

Je kunt misschien een nieuwe hobby beginnen! Het uitwisselen van je weergegevens met een ander station, en hier op HWA je weergegeven publiceren, het is misschien een idee maar dat is helemaal aan u.

Je hebt verschillende weeramateurs namelijk, De mensen die foto`s van wolken of andere weersverschijnselen maken, de weeramateurs die zich bezig houden voorspellingen en weeramateurs die geïnteresseerd zijn in de instrumenten bij de laatste categorie behoor ik.

Dit zijn maar even de voorbeelden die nu in mij op komen, maar er zullen er meer zijn.
Je heb dus keuze genoeg, ik moet zeggen het is een boeiende hobby. Ik spreek uit ervaring.

Groeten Ronnie..
Door Ole
#69944
Ja een nieuwe hobby. Als ik heel eerlijk ben zoek ik niet echt een nieuwe hobby. Ik heb er eigenlijk al teveel. Maar als ik kan doen wat ik wil, wordt het uiteraard weer een hobby en dat is dan helemaal niet erg natuurlijk!:lol:

Wat ik dus wil is het weer hier terplekke beter kunnen voorspellen dan de betaalde weermannen doen.
Maar ik zie niet in hoe dat gaat lukken, en voor zover ik heb kunnen zoeken en gevonden heb kom ik niet verder als wat jij nu schrijft.
'mijn' metingen uploaden. Wat heb IK daaraan?
Ik schrijf het wat bot, maar zo bedoel ik het niet!
Gegevens uitwisselen met een ander station. Wat kan ik met de gegevens van iemand anders? ( en wat kan de ander met mijn gegevens?)

Probleem is dat we hier weervoorspellers hebben die er vaker naast zitten dan goed.
Ergo: die geven nu aan dat het droog blijft de hele dag, maar ik zie nu al spetters en voel aan mijn oorlel dat het straks gaat hozen. En dat is een bui die ze niet over het hoofd zouden moeten zien.
Door pb2rdf
#69945
Ole,

Met 1 weerstation lokaal weervoorspellen gaat niet.
Bovendien is het verwachten, weer heeft een eigenwijs leven :)

Dus wat wil je met een weerstation.
Ben je echt geïnteresseerd in weer, wil je je er echt in verdiepen?
Zo niet, er niet aan beginnen.

Dan kan je je tijd beter aan je ander hobbies besteden :)

Met een weerstation registreer je actuele gegevens.
Op basis van de trend in die gegevens kan je een verwachting maken mbt toekomstig weer op korte termijn

groet, Peter
Door Ole
#69947
WSParkstad schrijft:
Google je beste vriend ;-)

Ja en als alles daar te vinden is kan je het forum wel opheffen.

@ Peter:
Daar was ik dus al bang voor dat het niet gaat werken.
Ik wil me er best in verdiepen (eigenlijk moet ik zeggen 'verder' in verdiepen)dat is het probleem niet. Maar als ik er toch geen serieuze verwachting kan creëren dan kan ik beter gewoon naar de vorm van de wolk blijven kijken, verandering van de wind in de gaten houden etc. en mijn plan trekken.
Dan heb jij dat mooi verwoord: dan kan ik beter mijn tijd gebruiken voor andere hobbies.
Kan me best voorstellen dat er mooie aspecten inzitten zoals baroman schreef, maar dat zoek ik (op het moment) niet. Over enkele jaren zal de leeftijd een natuurlijk eind maken aan een paar hobbies, dan zou dit een mooie vervanging kunnen zijn.
Door Wietse
#69948
Voor mij is de combinatie meteorologie en techniek een geweldige combinatie. Daar ik HBO elektrotechniek studeer, graag mag programmeren en het weer al sinds mijn vijfde dag in dag uit volg is een weerstation een must.

Zo bouw ik regelmatig aan mijn weergerelateerde website en app, die opgedane kennis gebruik ik dan binnen mijn eenmanszaak weer in andere prachtige technische oplossingen.
Dit is vooral softwarematig, maar ook op hardwaregebied is er met deze combinatie van alles mogelijk. Mijn Oregon WMR 200 neerslagmeter had steeds vaker last van wegvallend signaal. Allerlei kleine verbeteringen alreeds toegepast maar toch nog vaak geen ontvangst.

Ik stond op het punt om na die ellende een ander station te halen, maar dit station doet het nog zo goed verder en als student gooi je het geld ook niet zo over de balk.

Dus: aan de slag, neerslagmeter maar weer uit elkaar, diverse antennes geprobeerd maar na veel onderzoek kwam ik uit op een omni-directionele antenne. Antenne gemonteerd, zo gezegd zo gedaan: resultaat 100% ontvangst. Wat is het leven van een technicus toch mooi. Fijne avond.

Afbeelding
Door WSParkstad
#69949
Ole schrijft:
WSParkstad schrijft:
Google je beste vriend ;-)

Ja en als alles daar te vinden is kan je het forum wel opheffen.


Klopt niet, is er geen forum dan heb je ook niks aan Google want dan vindt ook Google niks ;-)

Kwam misschien bod over, maar zo bedoel ik het niet....
Door Heersje
#69951
ik denk dat je eerst eens moet zien of bestaande websites je de informatie geven waar je naar op zoek bent:

https://euweather.eu/?nl een scandinavisch initiatief maar nu naar heel europa uitgerold waar weergegevens van persoonlijke weerstations te zien zijn (mogelijk is er 1 in je buurt)

idem wereldwijd:
https://www.wunderground.com/personal-weather-station/dashboard?ID=IBUSKERU78 en klik dan ook eens op wundermap waar je radar etc als laag kunt laten zien

of bekijk zelf weerkaarten
http://wxcharts.eu/?model=arpege®ion=europe&chart=accprecip24&run=06&step=024&plottype=10&lat=50.817&lon=4.517&skewtstep=0

Een weerstation legt weerdata vast en deelt die, ook met bijvoorbeeld het KNMI via het WOW programma. Voorspellingen kun je beperkt zelf doen bijvoorbeeld op basis van luchtdruk of windrichting wijzigingen

succes JP
Door Ole
#69952
Bedankt voor de reacties.

@Wietse absoluut leuk en mooi wat je doet. Dat zijn veel van mijn hobbies, die dan ook weer te combineren zijn. Wat jij ook doet. Dat is inderdaad geweldig als je weer iets werkend hebt wat eigenlijk niet kon.

@WSParkstad. Inderdaad 't was wat bot. En mijn reactie ook.
Met google vind je nou eenmaal niet altijd wat je zoekt. En ook een zoekfunctie van een forum brengt je niet altijd waar je wezen moet.
Het siert je wel dat je er nog even op reageerde!
Strijdbijl is weer begraven:)

@Heesje: dat zijn goeie linken. Daar ga ik mezelf eens in verdiepen.

Maar mijn angst dat een weerstation op zich de verwachtingen even simpel voor me uitrekende is dus niet ongegrond.

Ik ga me er verder eens in verdiepen, dan kan ik gaan bepalen wat ik wil. (als ik het nog wil)