Het weer - Actueel weer in regio. Het actueel weer is voor iedereen beschikbaar. Leden krijgen (in de nabije toekomst) toegang tot exta informatie, zoals bijvoorbeeld historische gegevens. Leden kunnen ook deelnemen aan het weerforum of zelf hun actuele weer toevoegen.
Hieronder kun je inloggen of een account aanmaken.
Inloggen
Nog geen account? Maak er één aan!

Uitgebreid zoeken in forum

Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
LoRa (3 bezoeker) (3) Gasten
Ga naar onderkant Favoriet: 0
TOPIC: LoRa
LoRa 3 Weken, 2 Dagen geleden  
Goedendag,

Zijn hier gebruikers die meer weten van eventueel Sensoren via LoRa netwerken en de verzamelde data in te bouwen in website's Template's?

De reden is dat hier een Gateway draait en een test Sensor voor het LoRa netwerk:
cayenne.mydevices.com/shared/5bcc2e8181b...64-8e37-452b2ee8b70e

De reden is namelijk dat ik in mijn eigen regio meerdere temp. sensoren wil gaan plaatsen en dat is het fijne van een LoRa netwerk, kleine sensoren die heel lang werken op batterij en geen WiFi nodig hebben, wel dus een LoRa Gateway via KPN of het The Things Network, eerste is met abbonnementen en TTN is gratis, moet dan wel een Gateway in de buurt zijn en staat zo'n Gateway hoog dan zijn afstanden van 10 km en meer vrij normaal.

Daarom de keuze op TTN, geen sim kaartjes of dure abonnementen.

Nu is het voor mij dus van belang voor de temp maar zal in de toekomst zeker nog veel meer bij komen, fijne is dat men een stuk verder bij de boer een sensor op het akker kan plaatsen of wat dan ook, men is vrijer en niet afhankelijk van 4G of WiFi en de stroom is ook belangrijk, de Temp, Vocht sensor die ik voor de test heb zou 3 jaar ee gaan met updates om de 5 minuten, ben benieuwd

Maar lang verhaal en met Google kan men nog veel meer vinden over het IoT gebeuren en is mijn insteek eigenlijk om het weerstation uit te breiden met meer meet punten in de Regio en ja kan ook in Groningen geplaatst worden een sensor maar bedoeling is voor eigen regio en eventueel speciale plaatsen in de regio.

Natuurlijk kan ik een website opnemen in een iframe, maar zou toch fijner zijn dat men alleen de data uitleest en eigen toepassingen er mee kan maken en ja dat is ene gebied dat ver boven mijn boeren petje uitgaat en afhankelijk ben van anderen en het eigenlijk nog niet zo bekend is.
Heb zelf een weerstation gezien die helemaal LoRa klaar is, Wind, Regen, Temperatuur, Vochtigheid.

Met anderen woorden, hier thuis ene gateway met buiten antennen en het weerstation kon ik binnen een straal van 5 km plaatsen.

Leuk iets en iets nieuws denk ik zelf wat betreft voor weerstations of meet punten.

Dit gewoon ter info en kijken of er meer los komt voor ons weeramateurs.

Met vriendelijke groet,

Marcel.
WSParkstad (Gebruiker)
QRZ PD4MM
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Weerstation Parkstad Locatie: Kerkrade Geboortedatum: 1966-12-05
Gelogd Gelogd  

Ik ben ik, ik ben niet volmaakt, ik ben niet perfect maar zo ben ik, ik weet wie ik ben, ik weet wat ik wil soms ben ik een prater, soms ben ik stil.

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.  
Re:LoRa 3 Weken, 2 Dagen geleden  
Link wat betreft Weerstation LoRa:

www.enter-group.nl/en/news-and-media/rea...weerstation-project/

Marcel.
WSParkstad (Gebruiker)
QRZ PD4MM
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Ik ben ik, ik ben niet volmaakt, ik ben niet perfect maar zo ben ik, ik weet wie ik ben, ik weet wat ik wil soms ben ik een prater, soms ben ik stil.

interessant Marcel,

de familie van mijn vrouw heeft nog een vakantiehuisje in Wallonie daar zou zo'n meter mooi een stuk grijs gebied op HWA kunnen vullen. Wat moet zo'n meter kosten?
Heersje (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Vossem Weer-Weather-Meteo
Gelogd Gelogd  

Jean-Paul

Lijkt me een mooie aanvulling op het 'beperkte' communicatie-gedoe van PWSen met 'eigen' netwerkje gebruikmakend van 433MHz, 868MHz en Wifi.
Anderzijds is ook LoRaWAN gebaseerd op 868MHz-communicatie, dus waar zit daar de winst?
Nog een tamelijk onontgonnen gebied, maar daarvoor zijn we als Weerliefhebbers toch niet bang? Uitdaging is hoe we die LoRa-devices koppelen aan de infrastructuur die we al hebben.

Ergens meen ik al meerdere toepassingen gezien te hebben, die raakvlak hebben met meteo: eventjes zoeken .......
Toulon7559 (Moderator)
TFA_Nexus+WS7000+WsWin+Domoticz
Data & Forum Moderator
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Hengelo (Ov) Geboortedatum: 1950-01-01
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 21/10/2018 13:45 Door Toulon7559.

Je kunt nooit genoeg meten om te weten:
dat betekent niet dat alles begrijpelijker wordt .....
Hengelo-Slangenbeek-Home
Hengelo-Slangenbeek-AWEKAS

Heersje schrijft:
interessant Marcel,

de familie van mijn vrouw heeft nog een vakantiehuisje in Wallonie daar zou zo'n meter mooi een stuk grijs gebied op HWA kunnen vullen. Wat moet zo'n meter kosten?

Hallo Heersje,

Een compleet weerstation durf ik niet te zeggen, allemaal nog vrij nieuw, maar de sensor die ik nu gebruik voor Temp en Vocht heb ik 121 euro voor betaald, heb ze ook voor minder gezien en als men handig is kan men zelf een temp maken met Andruino printjes en sensoren en zit men denk ik +- rond 40 euro.
Heb zelf ook een Lopy printje als volgende test met Baro erbij en prjs 65 euro en leuke is dat men dat helemaal zelf kan instellen en in elkaar moet zetten, natuurlijk zijn de kant en klare duurder.

Maar dan heb je dus een sensor, dan moet er in d ebuurt ook een Gateway zijn en die verschijnen steeds meer, is er een gateway in d ebuurt dan kun je via deze Gateway je data versturen naar het TTN netwerk, zeg maar een cloud.
Vandaar uit moet men dan weer de data uitlezen en gebruik klaar maken op de een of andere manier voor website's, Template's en HWA.

Is er geen Gateway in de buurt dan zou het weer fijn zijn om een gateway te plaatsen zodat de dekking ook weer beter wordt in dat gebied.

Zou men een Gateway kopen dan is mijn advies een Lorank8 in de 380 euro dacht ik nu en ja is duur maar wel leuke ontwikkelingen, men kan nog veel meer dan hoor.
Maar is er dekking van het TTN netwerk dan kan men de data gratis erop zetten, dat is voordeel van TTN aangezien bij KPN een maandelijks abbonnement aan een sensor hangt.

Mooiste van deze techniek is de afstand en de minimale stroom verbruik en met een klein zonnepaneeltje zelf voor jaren.

Heel veel over te vertellen en te schrijven maar denk zelf dat dit wel steeds meer van toepassing gaat worden voor weeramateurs.
Mijn volgende test zal ook een sensor in de straat worden, voor gladheid, je kunt er heel veel mee doen.

Maar ja de vraag blijft van hoe uit te lezen in website's

Daar loop ik nu op vast en ja met iframe kan ik die deel link wel erin plakken, maar mijn gedachten is dat het alleen bij de data blijft, dus temp en vocht en dat men dan grafisch zo maakt dat het in de website past of Template.

Succes, trouwens op de site van TTN kun je ook zien of er een Gateway in de buurt is van jouw plaats, daar zie je wat mogelijk is.
Heb er zelf nu 3, een kant en klare Lorank8 en 2 singelchannels via Alibabah meer deze laatste 2 zijn lastig omdat men dan een sensor op een vaste frequentie moet plaatsen, met de Lorank8 heb je 8 kanalen en hierdoor kan die Lorank8 dus 10.000 nodes aan.

Ik zou zeggen Google maar eens op TTN en LoRa en vooral op de toepassingen van dit netwerk waar weer gegevens heel fijn over heen kunnen surfen.

Sorry voor het lange bericht maar de techniek hier achter boeit mij wel maar loop vast op het inbrengen op bestaande website's Template.

Succes en veel lees plezier.

Marcel.
WSParkstad (Gebruiker)
QRZ PD4MM
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Toulon7559 schrijft:
Lijkt me een mooie aanvulling op het 'beperkte' communicatie-gedoe met 433MHz, 868MHz en Wifi.
Nog een tamelijk onontgonnen gebied, maar daarvoor zijn we als Weerliefhebbers toch niet bang? Uitdaging is hoe we die LoRa-devices koppelen aan de infrastructuur die we al hebben.

Ergens meen ik al meerdere toepassingen gezien te hebben, die raakvlak hebben met meteo: eventjes zoeken .......

Hahaha bang zeker niet maar wel inderdaad bang om te vragen hoe krijgen wij dit in onze toepassingen
Daar ben ik afhankelijk van anderen, het systeem op zetten hie rop locatie niet maar dan stopt het ook en ja er is nog veel meer met LoRaWan mogelijk maar is ook 868 Mhz hoor, maar toch veel beter.

Ik heb zelf ook een mapper, dat is een indicatie hoe ver een gatway komt en hoe sterk de signalen zijn, ik neem deze vaak mee tijdens mijn werk en heb zelf al een afstand behaald van75 kilometer en dan met een klein doosje met een antennen van 15 cm, ongelooflijk en die mapper lag gewoon achter het raam.
Nu ligt Ubachsberg in Limburg wel hoog maar dan toch met geen optimale antennen zo ver komen, gewoon prachtig.

Ik ben zelf ook benieuwd of er inderdaad toepassingen gaan komen voor dit gebeuren.

Veel lees plezier en volg heel erg graag als men iets vind voor toepassingen.

Marcel.
WSParkstad (Gebruiker)
QRZ PD4MM
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

@Marcel

Zoals aangegeven: ik meende al applicaties gezien te hebben.
Inderdaad
Als sensor wel een eenvoudig device met alleen een thermometer DS18B20, maar het principe is daarmee aangetoond.
En als er geen LoRa-Gateway in de buurt is, dan kun je hem met een Raspberry ook zelf bouwen.

Nu hoeven we het 'alleen nog maar' aan te passen naar onze lokale situatie .......
Toulon7559 (Moderator)
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 21/10/2018 14:11 Door Toulon7559.

Hengelo-Slangenbeek-Home

Hallo Touilon,

Klopt, die link die je geeft heb ik zelf ook in gebruik, heb zelf ook een Gateway ingesteld en staat ook al opgesteld, echter dit is wel een Singel Channel en dit raad men eigenlijk af, tenzij je de sensor die men gebruikt afteld op een frequentie dan is er niks aan de hand.

Zover heb ik ook alles ana het lopen en ben nog met een aan de test op de zolder maar wederom een SingelChannel en merk thuis toch dat de test sensor deze vaak niet aanspreekt omdat die op een frequentie staat.

Het loopt hier allemaal zowel op een Rpi met printje en een kantenklare en de Lorank8 en die laatste is een echte gateway met 8 channels.

Het loopt hier ook maar loop vast om die gegevens ook t ekunnen gebruiken en dan niet in een iframe maar met eigen grafisch iets zeg maar, dus je eigen afbeelding of template kleuren en indeling maar dan wel de data van de temp of zo.

Heb die Rpi ook bij mijn schoonouders staan en kan via teamviewer van thuis uit bedienen, helaas wonen ze niet in een Penthouse waar de mogelijkheid voor de hoogte goed zou zijn mits men er een buiten antennen mag plaatsen van 50 cm lang.

Heb het hier 80% werken en werkt goed, nu nog zichtbaar maken daar waar men het wilt hebben en niet hierzo:

cayenne.mydevices.com/shared/5bcc2e8181b...64-8e37-452b2ee8b70e

De test sensor ga ik ook bij schoonouders plaatsen om te testen hoe het inderdaad met een Singel Channel werkt of men daar veel data mist, nu pakt de sensor een frequentie die vrij is bij de Lorank8 en heb je dus altijd een connectie, maar wordt nog getest.

En inderdaad je kunt hier heel veel zelf van maken echter ik kies vaak voor kant en klaar, i love plug en play

Maar ik blijf Googlen en lezen en zoeken hahahaha.

Bedankt voor de link, die kon ik nog niet

Marcel.
WSParkstad (Gebruiker)
QRZ PD4MM
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Blijf steeds meer leuke handige onderdelen vinden wat betreft LoRaWan.

www.decentlab.com/products/co2-sensor-lorawan

Gegroet,

Marcel.
WSParkstad (Gebruiker)
QRZ PD4MM
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Re:LoRa 1 Week, 3 Dagen geleden  
Is deze Development-kit iets bruikbaars als basis voor de sensorkant-uitvoering? O.a. voor eerste experimenteren met Lora?
Als ik het goed lees, dan krijg je met dit pakketje ook 1 maand toegang tot het KPN-Lora-netwerk.

Deze kit heeft een stel 'grove'-connectors, dus daarop zou je voor zo'n eerste experiment dan direct een of meer van Grove-sensoren moeten kunnen aansluiten.
Toulon7559 (Moderator)
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 03/11/2018 15:49 Door Toulon7559.

Hengelo-Slangenbeek-Home

Ga naar bovenkant
Advertisement

Bezoekers

We hebben 62 gasten online