Het weer - Actueel weer in regio. Het actueel weer is voor iedereen beschikbaar. Leden krijgen (in de nabije toekomst) toegang tot exta informatie, zoals bijvoorbeeld historische gegevens. Leden kunnen ook deelnemen aan het weerforum of zelf hun actuele weer toevoegen.
Hieronder kun je inloggen of een account aanmaken.
Inloggen
Nog geen account? Maak er één aan!

Uitgebreid zoeken in forum

Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Ga naar onderkant Favoriet: 0
TOPIC: LoRa
Re:LoRa 7 Maanden, 2 Weken geleden  
Hallo Toulon,

Daarom zou ik kiezen voor TTN Netwerk, een sensor kost een euro per maand bij KPN en bij TTN netwerk is het gratis.

Dit is een test opstelling van mijn kant uit, heb hier een sensor voor test gekregen die via TTN loopt en op eigen server, de gegevens die je hier ziet zijn van mijn kant en mag deze sensor naar een project thuis testen, hoe men dit opzet is voor mij een raadsel maar zou op elke server kunnen draaien denk ik.
Vandaar uit zou het weer gedeeld kunnen worden.

Hoe dit verder opgezet is zal ik nog eens bij persoon navragen.
De sensor die gebruikt wordt is ook maar iets van paar tientjes.

lcd-web.nl/iot/nodes/mm/maaspoortmeet1/7%20DAY?max=2500

Deze sensor is afkomstig van dit project die nu gestopt is:

maaspoortmeet.nl/

Leuke ontwikkelingen en mijn eigen sensor loopt ook nog altijd goed:

cayenne.mydevices.com/shared/5bcc2e8181b...64-8e37-452b2ee8b70e

Deze ligt momenteel binnen.
WSParkstad (Gebruiker)
QRZ PD4MM
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Weerstation Parkstad Locatie: Kerkrade Geboortedatum: 1966-12-05
Gelogd Gelogd  

Ik ben ik, ik ben niet volmaakt, ik ben niet perfect maar zo ben ik, ik weet wie ik ben, ik weet wat ik wil soms ben ik een prater, soms ben ik stil.

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.  
Re:LoRa 7 Maanden, 2 Weken geleden  
Momenteel staan er voor mij nog te veel bomen in het Lora-bos:
moet nog de weg zien te vinden .......

Dit lijkt me basiskennis 'wat is LoRa?' en dit is iets technischer info

In Duitsland is met de Sensebox al een toepassing te zien, die een LoRa-optie heeft
Het lijkt echter bij rondklikken op hun kaart voor stations van dit netwerk in Nederland en België alsof de meeste stations toch gebruiken maken van WiFi-verbinding.
Wie kent iemand in dat netwerk, die LoRa toepast?
Toulon7559 (Moderator)
TFA_Nexus+WS7000+WsWin+Domoticz
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Locatie: Hengelo (Ov) Geboortedatum: 1950-01-01
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 05/11/2018 22:08 Door Toulon7559.

Je kunt nooit genoeg meten om te weten:
dat betekent niet dat alles begrijpelijker wordt .....
Hengelo-Slangenbeek-Home
Hengelo-Slangenbeek-AWEKAS

Re:LoRa 6 Maanden, 2 Weken geleden  
LoRaWAN-bedekking in Nederland voor TTN lijkt geen probleem ;-( ALS je in de buurt van een redelijk grote stad woont.
Voor KPN is de LoRa-bedekking nog veel beter:
na URL-klikken even naar beneden scrollen voor het kaartje en de bedekkingschecker/Postcode.
Als je buiten bereik van TTN bent, of KPN niet wilt, of een om andere reden, dan zul je zelf in een Gateway moeten voorzien.
Toulon7559 (Moderator)
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 14/12/2018 11:47 Door Toulon7559.

Hengelo-Slangenbeek-Home

Inderdaad zoals ik al eens eerder schreef.
Je kunt ook een singel gateway op zetten, dan moet je wel alle sensoren op die eene singel gateway zetten, dus een frequentie, pak je een duurdere dan heb je 8 frequenties.

Heb een Lorank8 en ja zoals de naam zegt heeft die er 8 en heb 2 singels uitstaan voor de test.

KPN is fijn maar dan moet je een abb afsluiten per sensor, heb iets gehoord van 1 euro per maand per sensor.

TTN Gateway is gratis dan kan iedereen gebruik van maken en heb zelf gehoord dat TTN en KPN samen gaan werken.

Voordeel van een Gateway in je buurt is dat je zeer lange afstanden kunt overbruggen, het is geen 100 meter bereik maar 3 a 4 kilometer is vrij normaal.

Heb hier ook een test opstelling:

Deze staat nu wel binnen ook voor een test.
Deze test sensor Temp en Vocht heb ik ook bij familie getest op een afstand van 5 km en een keer in Amsterdam getest en dan maak je gewoon gebruik van een andere Gateway maar wel in je eigen backend, ook dat is een voordeel dat je niet een bepaalde Gateway moet aanspreken.

Boeren maken er veel gebruik van de laatste tijd en is het flink in opkomst door die verre afstanden en weinig stroom verbruik.

Helaas bezit ik de kennis niet om die data wat er nu is op de website te verkrijgen, wel met iframe of zo, echter zal ik in de afwachtende houding gaan voor als dit iets bekender wordt en ja om nu over de 1000 euro uit te geven voor die data op de website te krijgen gaat mij iets tever en daarom afwachten.

Het is wel een mooi iets

en ook veel sensoren voor te verkrijgen op dit moment helaas de meeste voor de industrie en bedrijven bedoelt.

Men gat zelf een IoT netwerk opzetten met behulp van satellieten: hiber.global/

Spannend,

Gegroet en heel veel op internet wat betreft IoT en onze vriend Google vindt ze allemaal voor ons

Marcel.
WSParkstad (Gebruiker)
QRZ PD4MM
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Ik ben ik, ik ben niet volmaakt, ik ben niet perfect maar zo ben ik, ik weet wie ik ben, ik weet wat ik wil soms ben ik een prater, soms ben ik stil.

Een configuratie met Davis+LoRa+Fijnstof is ook al mogelijk.
De producent/leverancier zit wel helemaal in Italië .......
Toulon7559 (Moderator)
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 14/03/2019 13:41 Door Toulon7559. Reden: Tekst uitgebreid

Hengelo-Slangenbeek-Home

Toulon7559 schrijft:
Een configuratie met Davis+LoRa+Fijnstof is ook al mogelijk.

Kijk hier wordt ik weer vrolijk van
Alleen sja weer het uitlezen van die data, maar heb tijd en wie weet gaat het sneller dan ik zelf verwacht.

Dit zou leuk zijn om zo aan te kopen en op een andere locatie binnen de 045 te plaatsen en zo een eigen netwerkje opbouwen

Bedankt voor de link, die had ik nog niet gevonden.

Toppie.
WSParkstad (Gebruiker)
QRZ PD4MM
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Re:LoRa 4 Maanden, 3 Weken geleden  
In kleine stapjes voorwaarts.

Heb nu een Marvin_IoT_Ontwikkelingsboard onder test met een SHT31-T/H-sensor, gevoed door een USB-powerbank van 2600mAh, geïnstalleerd op een plek (aan de Noordkant van mijn huis) waar noch Nexus, noch WS7000, noch Domoticz betrouwbaar werkt o.a. i.v.m. afstand tot de basisstations, via KPN-LoRa met het bijgeleverde Endpoint-URL + Dashboard:
met deze opzet lukt het prima te verbinden naar mijn PC, zonder uitvallers (behalve als de powerbank na een paar dagen leeg is)!

Volgende stappen:
1) uitwerken voor verbinding vanuit KPN naar een andere Endpoint-URL en/of via TTN met een frequenter, periodieke output,
want het met Marvin meegeleverde, gratis KPN+Mendix-abonnement (van beperkte tijdsduur) begrenst de web-uitlezing via het Mendix-Dashboard tot 6 berichten/uur, niet equidistant in tijd.
2) uitwerken van een opzet die enerzijds autonome, continue voeding levert, zodat het LoRa-device buiten echt op afstand gezet kan worden, en anderzijds een 'sleep'-mode toepast als het End-Device niets hoeft te doen.
Zonder die maatregelen is het geconstateerde verbruik van ca. 50mAh/uur een probleem:
met alleen 'echte' batterijen heb je dus moeilijkheden om dat LoRa-device lang in de lucht te houden (veel slechter dan gebruikelijke, draadloze PWS-sensoren), nogal tegengesteld aan het uitgangspunt dat je met LoRaWAN met weinig energie communicatie over grote afstanden lang kunt volhouden.
[ Anderzijds: ESP8266 WiFi-configuraties zijn in dat opzicht weinig beter, maar daarvan verwacht niemand dat je ze op zo'n afstand van een WiFi-AP zet dat geen netvoeding mogelijk is]

Opmerking
Bij het Marvin_Ontwikkelboard krijg je de volgende 'gratis' abonnementen:
- 6 maanden toegang tot het KPN LoRa Developer Platform
- 70 dagen gebruik van het Mendix-Dashboard dat via KPN-Lora aan het Endpoint-URL zit.
Zou voldoende tijd moeten geven om de overgang naar TTN e.v. te kunnen opzetten en uit te testen.
Heeft iemand 'helpende info' daarvoor met voorbeelden e.d.?
Toulon7559 (Moderator)
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 14/03/2019 13:46 Door Toulon7559. Reden: Tekst bijgewerkt

Hengelo-Slangenbeek-Home

Hallo,

Heb mij zelf de hardware gekocht bij een bedrijf waar Temp en Vocht in verwerkt is en een heel mooi kastje, staat nu als test opstelling in de kelder, helaas kan ik geen plaatje vinden op internet en mag ook geen reclame maken.

Hier kan ik die gegevens terug vinden:

Temp/Vocht/Batterij

Heb zelf ook een test opstelling van een oud project om mijn Gateway te testen zeg maar en dat is een Temp/Vocht/Lucht vervuiling en kan men hier in zien, let niet op de naam omdat het een oud project is maar deze sensor staat dus bij mij thuis en werkt ook aardig goed, fijne is ook dat deze op 220 werkt.
Ook compleet in een mooi sensor verwerkt:

lcd-web.nl/iot/nodes/mm/maaspoortmeet1/1%20DAY?max=2500

Dus geen Maaspoort maar mijn eigen locatie Kerkrade, deze heb ik ter leen en het project was deze, zie je de sensor zelf ook mooi op:

maaspoortmeet.nl/

Aangezien ik zelf een Gateway thuis heb een Lorank8 ben ik gelukkig niet afhankelijk van KPN en heb mijn test sensor Temp/Vocht ook mee genomen in de auto en ja als er ergens een TTN Gateway is dan werkt dit gewoon, ook in rijdende auto.
Hier op locatie zijn geen Gateway's maar door het land zelf heel veel en worden er steeds nog meer, uitgezonderd mijn eigen Gateway.

En ja dan heb je 2 test dingetjes zeg maar en ja hoe kan men dit nu weer gaan vertalen in data voor op je eigen site, hier heb ik al velen uren voor gebruikt te googelen maar is voor mij een stapje of tig te hoog, een ding is zeker, de verbindingen werken top en is mijn Gateway ongeveer in een straal van 3 km te ontvangen en dan heb ik mijn antennen nog niet op het dak staan.
Dit heb ik fijn getest met een TTN mapper, kan men gateway's mee testen.

Ooit zal er wel iets komen en heb nog geduld maar een leuke ontwikkeling en ja fijne zijn toch de afstanden.

Wel nog een kleine info, heb nu 3 Gateway's uitstaan, de Lorank8 is de beste en heeft 8 channels zeg maar, die andere twee zijn Singel, dus een channel en dat is zeer nadelig tenzij men een sensor op die channel afsteld, dan is er geen probleem maar zend een sensor op een andere channel dan is het helaas, geen data.

Mijn bedoeling is om enkele sensoren te plaatsen in mijn regio Parkstad zodat men meer temp vocht heeft over de regio en ja wie weet ook nog regen aangezien er ook een Davis compleet bestaat met Lora.

Maar dit zijn nu nog dromen en men moet iets hebben om naar toe te leven, zolang het nog kan.

Dit effe ter info en te laten zien dat er langzaam iets komt.

Met een vriendelijke Lora groet,

Marcel.
WSParkstad (Gebruiker)
QRZ PD4MM
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 20/01/2019 06:15 Door WSParkstad.

Marcel, e.a.

De voortgang is langzaam, omdat de deelnemers nog steeds vooral in het duister tasten: we hebben wat stukjes, maar missen een 'overall'-beschrijving, ervaring en hier en daar een functioneel 'kabeltje', 'kroonsteentje' en/of 'lijm' om er een geheel van te maken ......

Als ik rondkijk, zit ook bij LoRa-toepassing het probleem ( niet ongebruikelijk) in de interfaces:
0) Een sensor aan een LoRa-device koppelen is, óf gericht inkopen van een LoRa-device-met-sensor, óf DHZ-werk op basis van voorbeelden en aangereikte software.
1) Van het LoRa-device naar de LoRa-Provider/Gateway kunnen we de verbinding aan de gang krijgen, via de meegeleverde en/of al voorbewerkte instellingen.
Ook voor een eigen LoRa-Gateway is m.b.v. voorbeelden iets te realiseren.
Gezien het LoRa-uplink-interval en de uplink-capaciteit/message is dat m.i. passend bij traag verlopende en optellende processen zoals bijv. temperatuur, vocht, luchtdruk of neerslag, met een uplink per 3 minuten of langer interval, alleen voor sensordata. Minder (?) voor snel wisselende data zoals licht en wind.
2) Van de LoRa-provider/Gateway naar een Endpoint-URL met webvertoning is te regelen met meegeleverde software en/of voorbeelden, maar dat is vaak 'hapklaar', zeker niet 'eigen smaak'.
3) Verder van Endpoint-URL naar download van een data-file voor eindgebruik (bijv. in JSON- of XML-format) is/lijkt nog een moeizaam verhaal.
4) Vanuit 3) data invoeren in PWS-functies of in templates zal specifiek DHZ-werk zijn, oplosbaar met enige programmeer-/scripting-kennis, als we de uitgang van 3) geschikt kunnen opzetten.

Voor 2), maar vooral voor 3) zou een 'Voorbeeld-voor-Dummies' heel handig zijn, om
a) vanuit het KPN-network naar download van een JSON/XML-file te komen
b) vanuit TTN naar download van een JSON/XML-file te komen

Dus wie daarvoor ergens een voorbeeld weet/vindt, graag melden ....

MVG, Anton
Toulon7559 (Moderator)
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 25/01/2019 13:47 Door Toulon7559. Reden: Tekst bijgewerkt

Hengelo-Slangenbeek-Home

Re:LoRa 4 Maanden, 2 Weken geleden  
Voorbereidend op een eventuele implementatie met TTN, maar eens gekeken óf en waar de active Gateways in mijn buurt zitten.
Dat valt tegen: zie deze sitrep. Blijkbaar een paar stilgevallen .......

Moet ik toch zelf daarvoor een Gateway gaan bouwen?
Gezien de kosten kan ik dan beter een abo bij KPN nemen voor Euro 1/mnd/device:
daarmee kan ik het een hele tijd uitzingen.
Toulon7559 (Moderator)
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Hengelo-Slangenbeek-Home

Ga naar bovenkant
Advertisement

Bezoekers

We hebben 96 gasten en 7 leden online