Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door wslangerak
#2689
Hallo mede-weerfreaks,

Vannacht/vanochtend heeft het op de meeste plaatsen wat gesneeuwd. Aangezien ik mijn weerstation pas sinds juni 2007 in gebruik heb, was het voor mij de eerste keer dat mijn apparatuur met dit weersverschijnsel werd geconfronteerd... Wat iedereen kan zien in de overzichten op deze site wordt de neerslag van vandaag grotendeels bepaald door die (natte) sneeuw. Nu is mijn vraag: hoe wordt daar normaal gesproken mee omgegaan? Ik heb het laatste uur namelijk een regenhoeveelheid van 1.5 mm en eerder vanochtend ook nog het een en ander. Natuurlijk veroorzaakt door de inmiddels smeltende sneeuw in mijn regenmeter. Omdat op mijn eigen website, die door Weather-Display wordt gevuld met gegevens, diverse iconen en meters veranderen "als het regent" leek het nu alsof het regende terwijl wij toch écht een bijna strak blauwe hemel met een lekker zonnetje konden waarnemen. Natuurlijk is dat de reden dat veel - duurdere - weerstations een verwarmde regenmeter hebben, waardoor de sneeuw direct smelt en wordt getoond als "water-equivalent".
Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn en eventuele oplossingen die sommigen misschien zelf hebben verzonnen. Ben benieuwd!

Groeten,
Kees
Weerstation Langerak (ZH)
Bijlagen
raingraph.gif
raingraph.gif (3.36 KiB) 6108 keer bekeken
Door weerzoetermeer
#2691
Hoi Kees,

Ik heb wel eens ergens op een forum gezien dat iemand een klein autolampje gebruikte om de opvangbak te verwarmen. Een stuk goedkoper als het systeem van Davis bijvoorbeeld. Het systeem van Davis schijnt ook de temperatuur meting te beinvloeden heb ik hier en daar gelezen. Ook ik heb last van verkeerde teksten op de weerpagina als de sneeuw aan het smelten is maar ik neem dat maar voor lief. Vandaag voor het eerst problemen met de regenmeting met de Davis. Diverse metingen in de tuin gaven aan dat er 15 mm neerslag was gevallen echter de Davis geeft slechts 11 mm aan. Vandaag even gekeken in de regenmeter en ik vond een spinnetje....wellicht heeft dit beest mijn meting verstoord. We zullen zien bij de volgende neerslag!

Succes met je weer station!

Gr.
Thierry van Wijland
WeerZoetermeer.nl
Door wsp
#2692
Goedendag,

Ten eerste denk ik dat deze rubriek verkeerd geplaats is, hier is het toch de bedoeling dat er over weerstation wordt geschreven en geen technische vragen. Lezen is moeilijk, maar ja wie ben ik.

Wat betreft de sneeuw zul je hier aan blijven vast zitten als er geen verwarming in is gemaakt. Als het goed vriest en sneeuwd heb je dus nooit een meting, de regen meter gaat dicht zitten, vrij normaal. Toch is mijn mening en ook van anderen dat het aantal vocht gelijk is aan regen, alleen deze keer in sneeuw vorm en geen druppels.

Wat betreft dat bij Davis de verwarming de temp beinvloed geloof ik niet. De temp meter zit toch niet in de regen meter, maar een stuk eronder en een flink stuk. Daarbij dat wij ook weten dat de warmte naar boven gaat en niet naar onder lijkt mij dit een vreemd verhaal.

Ik gebruik die verwarming al een tijdje, een originele van Davis en werkt perfect, geen problemen.

Misschien dat ik een beetje bot overkom met mijn eerste gedeelte, maar er moet wel duidelijkheid zijn op een forum, anders weet ik dadelijk niet waar ik iets moet zoeken, is het in het forum of het gastenboek, aub duidelijkheid is een pre voor een forum. Als we daar met zijn alle aan werken, kunnen we een mooi forum krijgen met veel technische vragen en oplossingen.
Door weerzoetermeer
#2694
Hallo wsp,

Ik ben deze toppic niet begonnen maar wil toch wel even reageren.

Dit is wat er staat bij weerstations:

Weerstations
Discussie forum met vragen over weerstations, specificaties, ervaringen etc..

Lijkt mij heel duidelijk, toch? Wellicht heeft een moderater dit toppic verplaatst.

Jammer van de toon, het kan ook anders, toch?

Ik wil dus niet zeggen dat je geen goed "punt" hebt!

Wat betreft de Davis verwarmingsunit kan ik niet spreken uit ervaring, simpelweg omdat ik niet deze unit heb. Ik heb het gelezen in diverse buitenlandse forums dat deze unit de temperatuur meting kan beinvloeden. Jouw ervaring is anders, dus dat is mooi. Wellicht denken gebruikers dat deze unit de temperatuur beinvloed maar hebben ze last van iets anders.

Al met al wens ik je een prettige weekende en succes met je weerstation!

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
WeerZoetermeer.nl
Door wslangerak
#2695
Hallo!

Dank voor jullie reacties. Ik gebruik de TFA Nexus met een volledig gescheiden temperatuur-unit en regenmeter, dus van beïnvloeding zal bij mij in ieder geval geen sprake zijn.
Ik wil de discussie niet voeden over dit topic en de plaats ervan, maar ik heb toch mijn best gedaan om het in de goede rubriek te plaatsen. Mijn vraag ging in eerste instantie om de uitlezing van de neerslag van mijn weerstation door de sneeuw en of er mensen waren met soortgelijke of andere ervaringen. Ik zie dus eigenlijk niet in wat hieraan verkeerd is.
Maar goed, ik ga denk ik maar eens experimenteren met iets van een lampje, lijkt me goed te doen. Want vastvriezen zit niemand op te wachten. Dat heb ik overigens één keer korstondig gehad met mijn windvaan na een windstille nacht met een enkele graad vorst. Het had daarvoor wel flink geregend...
Nogmaals bedankt!
Door mavlo77
#2697
Hou er wel rekening mee dat bijvoorbeeld het water in het wipje deels bevroren kan blijven, en zodoende alsnog onjuist gemeten wordt (ondanks verwarming). Al zal het wel goedkomen als het lampje daar vlak in de buurt zit.

Dit geldt ook voor na een nacht met vorst zonder verwarming. De volgende morgen gaat alles wellicht door de zon smelten en ga je de neerslag alsnog meten. Maar omdat het wipje natuurlijk beschut zit, zal het omhoogstaande kupje nog een tijdje ijs bevatten.
Door Luc
#2699
Wat mij betreft is dit het goede forum voor deze discussie. Laten we niet dicussieren waar de berichten geplaatst worden, maar laten we ons focussen op de inhoud. We hebben moderators die controleren of de berichten juist geplaatst zijn. B)
Door schilper
#2700
Om de regenmeter vorstvrij te houden zijn er betere/mooiere oplossingen dan een lampje.
Een 12 of 220 volt verwarmings element zoals bv Conrad levert (zie bestelnr. 189190-8a) en verdere types.
Is dan ook nog eens thermostatisch te regelen zodat hij alleen aan staat als het echt vriest.
Bijlagen
189149_BB_00_FB.gif
189149_BB_00_FB.gif (8.78 KiB) 6108 keer bekeken
Door Luc
#2702
Een 12 of 220 volt verwarmings element zoals bv Conrad levert (zie bestelnr. 189190-8a) en verdere types.
Is dan ook nog eens thermostatisch te regelen zodat hij alleen aan staat als het echt vriest.

Dit klint goed. Zit er een eigen thermostaat in, of is deze aan te sluiten op de Vantage Pro? Hoe werkt dit?
Door weerzoetermeer
#2703
Bedankt Schilper voor de tip! Ik ga ook maar eens kijken bij de Conrad of dit wellicht een goedkoop alternatief is.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
WeerZoetermeer.nl