Discussie forum over WSWin (PC-Wetterstation) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door ballegooijen
#49913
Beste allemaal,
Al lange tijd ben is mijn weerstation uit de lucht. De oorzaak hiervan is een gecrashte PC. Ik had een oudere laptop staan waar ik WSWIN op draaide. Ik heb de oude laptop nu vervangen door een NAS. Voor mijn digitale huishouding perfect.
Mijn vraag is nu: is er software beschikbaar voor linux? Ik heb al gezocht naar WSWIN voor linux maar dat kan ik niet vinden. Is er wellicht iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb een QNAP TS-219P+ met de firmware 3.7.1 Build 20120615
Door meteozwolle
#49915
je zou naar meteohub kunnen kijken. dat is linux maar weet niet of de hardware wordt ondersteund. kijk eens op www.meteohub.de. Van weatherdisplay moet ook een linux-versie zijn maar daar weet ik de url zo even niet van.

groet en suc6

Marcel
Door pb2rdf
#49969
ballegooijen schrijft:
Beste allemaal,
Al lange tijd ben is mijn weerstation uit de lucht. De oorzaak hiervan is een gecrashte PC. Ik had een oudere laptop staan waar ik WSWIN op draaide. Ik heb de oude laptop nu vervangen door een NAS. Voor mijn digitale huishouding perfect.
Mijn vraag is nu: is er software beschikbaar voor linux? Ik heb al gezocht naar WSWIN voor linux maar dat kan ik niet vinden. Is er wellicht iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb een QNAP TS-219P+ met de firmware 3.7.1 Build 20120615


Je NAS heeft de functie als NAS, zou ik niet als weerstation host willen gebruiken.
Gebruik dedicated hardware voor je weerstation host.

Peter
Door ballegooijen
#49995
Beste Marcel en Peter,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels het internet verder afgezocht en kan niet echt iets vinden wat mij past. Peter, jij geeft advies om dedicated hardware te gebruiken. Heb je ook nog een advies welke/ of wat te gebruiken?

Anderen zijn natuurlijk ook welkom om te reageren.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Johan
Door wvdkuil
#49996
Als je voor Meteohub kiest koop je een klein kastje met een Meteohub licentie en kun je je weerdata naar een website opladen of in huis rechtstreeks met je browser benaderen.

Geen Windows, geen updates, weinig stroomverbruik.
En er is een sub forum hier bij HWA met Meteohub gebruikers.
Kijk hier eens:
http://wiki.meteohub.de/Main_Page

Een alternatief is een micro pc met Windows, wel groen qua stroomverbruik maar vaak duurder door alle licenties. En binnen de kortste keren moet er toch nog een programmaatje bij voor weer wat extra functies. En dan is de micro pc te klein. Voordeel is juist wel werd dat je andere programma's er naast kunt zetten.

Zelf heb ik voor Meteohub gekozen. Ik beheer nu drie Meteohubs die vrijwel vlekkeloos dat doen waarvoor ze bedoeld zijn. Die zijn dus echt dedicated, enkel en alleen een weerserver. Mijn weerstations wordenuitgelezen, de data samengevoegd en allerlei gegevens opgeladen naar de websites.

Groeten, wim van der Kuil
Door roelw
#50094
Je zou ook eens kunnen denken aan het open source programma Wview (http://www.wviewweather.com). Dat werkt geweldig onder Linux.
Hoewel Wview niet vermeld staat bij de software waarmee je mee kunt doen op hetweeractueel.nl, kan dat wel. Het is even uitzoeken om het allemaal werkend te krijgen, maar werkt het eenmaal, dan werkt het meestal probleemloos, ook het automatisch uploaden via FTP of SSH.
Mijn weerstation is middels een serieel naar usb converter aangesloten op een Foxconn nettop minipc dat draait onder Ubuntu 11.10. Elke minuut wordt de data middels ssh ge-upload naar mijn website http://www.weerstationgoeszuid.nl

Overigens, ik heb WSWin ook ooit werkend gehad onder Linux, middels Wine. E.e.a. in samenwerking met de seriele aansluiting van mijn Davis Vantage Pro2 console.
Dat is dus ook een mogelijkheid om in overweging te nemen.

Roel