Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door forsurh
#15656
Hoi,

Ik ga binnenkort een antennemast aan de schoorsteen plaatsen. Maar hoe lang mag dit maximaal zijn? Dat is de vraag waar ik al even mee loop.

Bestaat er ook ergens een formule welke windbeslasting en diameter combineert?

Ik ben al even aan het zoeken geweest, maar tot nu toe zonder resultaat.

Groeten,
Wisse

www.weerstation-grootegast.nl
Door Pim
#15662
Beste Wisse,

De bouwconstuctie en toestand van de schoorsteen, daarbij de manier van bevestigen van de mast lijkt mij de lengte hiervan te bepalen. Ik kan me voorstellen, dat een mastje van 2 meter aan de schoorsteen geen kwaad kan, maar dat had je zelf ook wel bedacht.
Ik denk, dat als je een mast van aanzienlijke lengte gewoon aan de schoorsteen monteert, dit vroeger of later fout zal aflopen door trek-en duwkrachten en wrikken.
Maar een mast aan de onderzijde gemonteerd verder naar beneden aan de gevel of op de zoldervloer en dan via een dakdoorvoer aan de schoorsteen vastzet, zullen die krachten bovenaan minder zijn.
Is in Grootegast misschien een aannemer of architect, die daar een zinnig woord over kan zeggen? Die mensen hebben daarin doorgeleerd en vragen kost toch niks?

Veel succes,

Pim Weerstation Roden
Door tjabine
#15663
Hoi Wisse,

Ik zelf had bij mijn vorige woning een mast van 4.5 meter met een diameter van
41mm en een wand dikte van 2mm aan de schoorsteen gemonteerd, nooit een probleem gehad.
Ik denk zelf ook dat alleen een windmeter en dunne mast niet heel veel windvang hebben.
Nog even een foto van hoe het bij mij was.

Gr Ron.
Bijlagen
DSCF1190.JPG
DSCF1190.JPG (134.61 KiB) 3269 keer bekeken
Door Meteonoord
#15665
tjabine schrijft:
Hoi Wisse,

Ik zelf had bij mijn vorige woning een mast van 4.5 meter met een diameter van
41mm en een wand dikte van 2mm aan de schoorsteen gemonteerd, nooit een probleem gehad.
Ik denk zelf ook dat alleen een windmeter en dunne mast niet heel veel windvang hebben.
Nog even een foto van hoe het bij mij was.

Gr Ron.


Hi Ron,

Gezien de vraagstelling van Wisse vermoed ik dat er ook een schotel aan komt en wellicht nog meer.

Dan wordt het wel een ander verhaal.

Misschien is het advies van Pim wel het juiste : Even laten berekenen door een vakman.

Groet,

Bert
Door jango
#15686
En even bedenken wat mag van de gemeente, er zijn nl. veel gemeenten waar je niet zomaar een mast op je huis mag plaatsen.
Het zou toch zonde zijn dat je hem er weer moet afhalen als hij net staat.

Ik denk zo dat als alleen een windvaan word gemonteerd het niet bezwaarlijk zal zijn, maar als je er nog allerlei andere dingen op gaat monteren, er vlug iemand is die hierop bezwaar maakt.

Ik zou niet direct naar de gemeente stappen om het te vragen want dan zal het wel niet mogen.
Maar kijk is in de PV van je gemeente wat erin staat over masten of antenne`s.
Hierop kan je dan wel opmaken wat de mogelijkheid is.

Vroeger werden veel TV antenne`s aan de schoorsteen bevestigd wel 5 a 6 meter hoger maar deze werden dan wel met tuidraden ergens aan het dak bevestigd maar heeft het wel nut om zo hoog te gaan.

groet Jan
Door forsurh
#15719
Goedemiddag,

Ik ga er een 137 mhz antenne aan hangen, die is niet groter dan een kleine scannerantenne. (WSP-137) Samen met een QFH anttene (Homebrew), maar die komt veel lager.

Vwb de gemeente moet dat niet zo'n probleem zijn, al helemaal niet met de buren. Ik heb een vrijstaand huis en iets verdeop staat een 2 meterband (25 m?) antenne en ik zie her en der ook wat 27 mc 's die echt wel hoger zijn :-)

Op zich zou 4 meter mooi voldoende zijn, kom ik boven de boomtoppen uit...

Groeten,
Wisse

www.weerstation-grootegast.nl
Door pb2rdf
#15800
forsurh schrijft:
Goedemiddag,

Ik ga er een 137 mhz antenne aan hangen, die is niet groter dan een kleine scannerantenne. (WSP-137) Samen met een QFH anttene (Homebrew), maar die komt veel lager.


Wisse, 137 milliherz ?? :)
137MHz dus ..... B)

Ik zou de QFH antenne op het hoogste punt zetten, kijkt deze van horizon naar horizon.
en de WSP-137 antenne iets lager aan een zijarm. (of helemaal niet gebruiken)
en gewoon een 5m pijp plaatsen. Met een antenne is het hoe hoger hoe beter.
De windlast voor de QFH valt wel mee, maar als je een zijarm gebruikt komt er wel meer kracht op de schoorsteen.
Een link (net opgezocht)[url]
http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... &Itemid=61[/url]

grtn, Peter
Door tinuz97
#15803
Als er in de 'mast' (de mijne bv 2,50 meter lang op de schoortsteen) geen antenne inzit,gaat de vlieger voor de gemeente toch al niet op dat het een antenne mast is bv?
Zit een windvaan in en geen zendantenne.
Of denk ik nu bijdehand te zijn haha.
Wel een serieuze vraag.