Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door teesee64
#45248
Hallo,

Afgelopen kerst heeft de Kerstvrouw ook aan mij gedacht en me een lightning detector kado gedaan.

Vandaag tijd gevonden om hem in elkaar te zetten.
Alles is volgens mij goed gegaan maar ik krijg geen strikes te zien.
Waarschijnlijk doe ik iet verkeerd............

Op de site van hobbyboards staat dat je in de onewire viewer op page 15 moet kijken of er strikes geregistreerd worden. Mooi, maar page 15 bestaat bij mij niet. Althans, ik kan hem niet vinden. Page 11 is de hoogte pagina die ik kan vinden.

Vervolgens WeatherDisplay ingesteld op de detector en ik kan hem zien in WD. Wd herkent de detector.
In de 1-wire reader van WD staat de detector netjes aangegeven.

Switch (windspeed or rain or lightening counter) i-button found ID 650000000FD3431D
***Lightening detector found and allocated: 650000000FD3431D

ROMID heb ik ingevuld op de plek van de lightning counter romid.

Vervolgens in WD onder dallas 1-wire aangegeven dat ik een lightning detector heb. Opnieuw opgestart enz. Maar wat ik ook doe, de teller blijft op 0 staan.
(bliksem gesimuleerd met een elektr. aansteker en ook geprobeerd om de + van de 9v batt. te verbinden met de antenne, zoals hobbyboards adviseerd.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met die page 15, die bij mij niet bestaat.

Maar mogelijk doe ik nog wat anders fout?

Iemand een idee?


Groet,
Theo
Door Snarf2000
#45249
Allereerst een felicitatie voor de kerstvrouw.
Een goeie keuze.

A- Herstart je systeem.
B- Zorg dat de onewireviewer niet draait.
C- Als je WD goed hebt staan, start deze automatisch tegelijk de onewirereader op.

Lees anders ook even de PDF welke op mijn site staat.
Link staat in eerste post in dit topic.
http://www.hetweeractueel.nl/forum/zelfgemaakte-weerstations-weerhutten-en-overige-apparatuur/39477-1-wire-systeem-howto/Page-6#40414

Frans
Door teesee64
#45250
Hallo Frans,

Bedankt voor je uitleg.

Ik heb alles gedaan volgens de (mooie) howto van je. Maar
nog geen resultaat.

Is het noodzakelijk om de aarde aansluiting ook daadwerkelijk aan aarde te leggen (aard pin)? of kan ik hem ook zonder aarde aan te sluiten testen? Heb hier namelijk geen randaarde stopcontact (oud huis)

Groet,
Theo
Door ws vreewijk
#45274
Hi Theo

je kan testen zonder aarde wel ff het stukje antenne eraan en dan met een piezo gas aansteker op zeg 5 cm afstand wat klikken dan moet hij het zeker detecteren.

Heb je alle stappen gevolgd van Frans zn topic?????

Word de id code vd sensor gevonden ??????
Welke versie draai je van WD krijg je dat speciale ic tekentje dat je moet open klikken en word daar de lightning detector gevonden ????

gr Chris
Door Willy Peters
#45288
Theo,

2 dingen om ook nog rekening mee te houden, knippert het rode lampje in de grafiek? Als deze knippert kan het nog een tijdje duren voordat hij daadwerkelijk start. Hier ben ik ook verschillende keren mee de boot in gegaan.

Willy
Door teesee64
#45312
Bedankt voor de reacties!

Ik ben vanmorgen weer even verder gegaan met proberen, maar geen succes.

Even wat zaken op een rijtje....

- Ik heb de temperatuur sensoren al een tijdje draaien, en dit werkt perfect. Zowel in LogTemp als in WD als in de one wire viewer.
- De lightning detector word in alle programma's gevonden en geeft geen enkele foutmelding.
- In de handleiding van de kit spreekt men over page 15 (one wire viewer), page 15 kan ik nergens vinden
- Wanneer ik de lighning detector aansluit op mijn bestaande one wire netwerk dan worden de ROMID's van de sensoren automatisch ingevuld in WD one wire scherm. De meetgegevens van de temp sensoren worden netjes in WD getoond. WD staat dus volgens mij goed ingesteld. (Dank aan de handleiding van Frans!!!)
- Ik gebruik een nieuwe 9 volt blok batterij voor de detector.
- Ik heb ook een andere kabel geprobeerd voor de detector
- Bordje is netjes gesoldeerd en de juiste onderdelen zitten op de juiste plek. muv 2 transistoren. Bij de kit zitten er 2 met type aanduiding 1AK. de handleiding spreek over IAM. Geen idee of dit verschil maakt??
- gisteren de batterij vervangen voor een nieuwe en toen ik deze aansloot gaf de detector 2 korte pulsjes af die geregistreerd zijn in WD. Hierna dit ook niet meer kunnen reproduceren.
- Ook na een half uur aan het netwerk gehangen te hebben, telt de detector totaal niet
- Detector even naar de keuken verplaatst en daar aan randaarde gehangen. geen resultaat.

Het vreemde is dat alles goed lijkt te werken. Wanneer de detector stuk zou zijn, of niet goed in elkaar zou zitten, dan zou de detector toch ook niet herkent moeten worden door de software, of op zijn minst een foutmelding moeten geven?


Heb even geen idee meer wat ik nog zou kunnen proberen....

Begin toch te vermoeden dat de detector stuk is?

Groet,
Theo
Door Snarf2000
#45314
Ik heb, toen ik problemen had met de detector contact opgenomen met de makers.
Binnen 15 minuten bericht terug.

Ze vertelden mij:
Als de ROM-ID wordt herkend, is je detector OK !!!
En dat was bij mij dus ook zo.

Randaarde heb je alleen nodig in je definitieve opstelling.
Voor test doeleinden is dit NIET nodig.

Vraag:
Heb je de detector EN de tempsensors doorgelust?
Dus van adapter naar detector naar tempsensors?
Bij mijn problemen was ik hier ook eens mee aan het stoeien.
Los vast, met temp zonder temp.
En plotsklaps was hij er.



Frans
Door teesee64
#45315
Dank Frans,

dat bevestigd wat ik al vermoede...

Maar waarom hij dan niet telt... geen idee.
Ik denk dat ik maar eens een mailtje ga sturen aan hobbyboards. Misschien weten ze daar nog een oplossing.

Groet,
Theo
Door teesee64
#45316
Snarf2000 schrijft:
Ik heb, toen ik problemen had met de detector contact opgenomen met de makers.
Binnen 15 minuten bericht terug.

Ze vertelden mij:
Als de ROM-ID wordt herkend, is je detector OK !!!
En dat was bij mij dus ook zo.

Randaarde heb je alleen nodig in je definitieve opstelling.
Voor test doeleinden is dit NIET nodig.

Vraag:
Heb je de detector EN de tempsensors doorgelust?
Dus van adapter naar detector naar tempsensors?
Bij mijn problemen was ik hier ook eens mee aan het stoeien.
Los vast, met temp zonder temp.
En plotsklaps was hij er.



Frans


Ik heb de detector eerst alleen aan de adapter gehangen en daarna de temp sensoren via de detector erbij gehangen. Beide manieren geven geen resultaat.
Ik heb de temp sensoren erbij gehangen om uit te sluiten dat er ergens een instelling in de software verkeerd stond.

Maar de detector wordt dus wel herkent in alle software die ik gebruik. Dus dat is op zich al goed nieuws :laugh:

Groet,
Theo
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7