Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#48589
Het 1-wire systeem (meer info op dit forum) is een betrouwbaar en goedkoop systeem waar je enorm veel verschillende sensoren kunt aansluiten, zelfs sensoren die niet mogelijk zijn met een "normaal" weerstation (Davis, TFA, Cresta,..).
Enige nadeel is eigenlijk, en dit geeft de naam van die systeem eigenlijk al weer, is de bekabeling. Vele mensen zijn waarschijnlijk niet in staat om zo'n systeem aan te schaffen wegens niet in de mogelijkheid te zijn van het doortrekken van een kabel door het huis naar buiten.

Om die reden dachten Luc en ik om eventueel een draadloze module te maken voor het 1-wire systeem. Zo kan het systeem in een straal van 50/100m gebruikt worden met ongeveer dezelfde mogelijkheden als het huidige 1-wire systeem.

Het idee is vrij logisch: alle sensoren worden door een "master" ingelezen. Deze "master" zend alle data draadloos door naar een module die aan de pc vast hangt. De pc verwerkt alle data.

Op dit moment heb ik een prototype klaar die doet wat het moet doen, dus 1-wire sensoren inlezen, doorsturen, ontvangen en verwerken op pc.
Voordelen:
- geen geknoei met kabels in en rond het huis.
- "oneindig" uitbreidbaar (momenteel mogelijkheid tot 8 sensoren)
- mogelijkheid tot een grafische display zodat de pc niet steeds aan moet om de data te controleren
- uitbreidbaar met seriële sensoren.

Enige nadeel is nu nog de stroomvoorziening. Ikzelf ben in de mogelijkheid om van buitenaf stroom af te tappen via een stopcontact maar in vele tuinen is dit niet mogelijk ben ik mij van bewust. Daardoor begin ik binnenkort met testen van zonnepanelen zodat het ook een "groen" systeem zal zijn!

Uit nieuwsgierigheid zou ik willen weten of er mensen al
* overwogen hebben om een 1-wire systeem in huis te halen maar door de bekabeling afzien van aankoop?
* Stroom buiten via stopcontact kunnen aftakken
* Via zonnepanelen willen werken.
Door Weerstation Aalten
#48591
Op dit moment ben ik bezig met de 1-wire bliksem van hobby boards bezig.

ik heb stroom in de tuin :P

En wil dit verder uitbreiden gezien de losse onderdelen van mijn Davis station niet goedkoop zijn..

Marcel
Door Roelof
#48594
Ook ik heb een 1wire systeem gemaakt maar heb een kabel van 30 meter moeten trekken.
Een draadloos systeem zou zeker een welkome aanvulling zijn.Zeker wanneer dit als zelfbouw project uitvoerbaar is.Voeding zou inderdaad prima met een zonnepaneel en een accu voor de avond uren kunnen werken.
Mooi initiatief Joris en Luc


Roelof
Door WSWijk
#48600
Hoi Joris,

Sterker nog, ik heb hier het (door jou in elkaar gezette) systeem nog steeds klaar liggen (1wire, sneeuwhoogtemeter), maar nog steeds niet aangesloten. Reden: nog steeds niet de moed kunnen vinden om een gat door het kozijn te boren om de bekabeling naar buiten te werken. Een draadloos systeem zou heel welkom zijn.

dus:
- Nee, heb het overwogen, heb het aangeschaft, heb het nog niet aangesloten door de bekabeling!
- ja, ik heb stroom beschikbaar, buiten.
- Ja, zonnepaneeltje zou welkom zijn.
Door ws vreewijk
#48604
Hi Joris,
ja daar is zeker intresse voor maar ik heb wel een paar vragen.

Je hebt het over een master dus neem ik aan dat niet elke sensor een eigen zend unit heeft klopt dat ???,
dus je zult met alle sensor kabels nog steeds naar de master moeten toch ??? die het dan naar je pc stuurt ??

Welke freuentie word benut ??? (wifi)
Met welke interval word data verzonden dit ivm de lightning detector ??

Zoals je al schrijft de stroom voorziening kan middels een zonne paneeltje worden opgelost voor diegene die geen mogelijkheid hebben voor een adapter.

Dan het kosten plaatje is daar al enig zicht op ?? word het zelfbouw voor een ieder dan vallen dr een hoop af daar er toch wel enige kennis van zaken nodig is,word het compleet geleverd zal het diegene net over de streep trekken.

Je ziet vragen zat.

Als dit goed werkt zijn er giga mogelijkheden want een extra davis sensortje kopen daar word je niet vrolijk van :blush:


mvr gr Chris
Door jorissynaeve
#48605
Om even op de al gestelde vragen en opmerkingen te antwoorden:

* Momenteel werkt het systeem inderdaad via 1 master, wat dus wilt zeggen dat er tussen de sensoren zelf nog kabels moeten getrokken worden. Ik heb het nog niet uitgetest omdat ik maar in zend en ontvangstmodule heb momenteel maar ik vermoed dat het mogelijk moet zijn om per sensor een zendmodule te plaatsen. Echter moet er dan wel rekening gehouden worden met de stroomvoorziening. 5V sensoren kunnen misschien nog op een batterij werken (ik ken het stroomverbruik ed niet van de sensoren op dit moment) maar 12V sensoren zullen moeilijk zijn om op batterijen te laten werken. De prijs zal zowiezo een pak stijgen indien steeds 1 sensor 1 zendmodule heeft.
* Aan de pc (met seriële poort) word de ontvangstmodule gehangen. Die ontvangstmodule ga ik proberen uitbreiden met een lcd module zodat je zicht krijgt op de huidige 1-wire sensor-waarden.
* De frequentie die ik momenteel gebruik is 434Mhz welke in theorie tot 150m moet gaan.
* Het interval is nog niet beslist. In principe kan ik elke seconde data door sturen maar ik geloof dat dit niet legaal is (je mag maar een aantal % van de tijd zenden in 434Mhz). Voor interval-sensoren zoals lightning detector is dit inderdaad een klein probleem, maar je moet rekening houden dat 1-wire zelf ook maar met 20s interval meet. En die 20s is zeker haalbaar om binnen het legaal zenden te blijven denk ik.
* Ik heb nog geen zicht op het kostenplaatje maar rond 50€ moet wel lukken (1 zendmodule+ontvangstmodule).
* Op zich is de hardware niet moeilijk, de software voor de microchips is ingewikkelder. Zelfbouw is mogelijk maar de microchip moet wel correct geprogrammeerd worden. De meeste mensen hebben geen kennis of hardware (programmer) om dit te programmeren dus kan ik wel zorgen voor complete levering.

Eind volgende week heb ik enkele verlofdagen en hou ik mij bezig met de stroomvoorziening uit te testen op de sensoren + een casing in elkaar te steken. Indien mijn prototype volledig af is laat ik het enkele dagen/weken werken om de resultaten op langere termijn te zien. Bij positief resultaat kan ik wel zorgen voor het publiek maken van dit projectje.
Door ws vreewijk
#48606
Hi Joris,

Zo daar word een mens vrolijk van zeg... een boel antwoorden die ook weer wat vragen oproepen.

Bijvoorbeeld heb ik geen seriele poort dus kan je dan met een adaptertje usb-serieel gebruiken???

Komt bij dat ik de usb versie heb voor 1-wire of word die door de nieuwe hardware overbodig ???

Uiteindelijk is het bij een davis ook zo dat alles aan de iss hangt dus qua bekabeling niet zo;n probleem voor de meeste sensors maar voor een windmeter liggen de zaken anders dat zou wel voor sommige van pas komen als daar een wireless oplossing voor zou zijn.

Voor wat betreft de wettelijk bepalingen ik zou er niet mee zitten als dat qua interval word overtreden uiteindelijk mag je ook geen zendmodule (zender)zelf maken tenzij je zendamateur bent.(ben ik dus ben bevoorecht ha ha ha;) )

De prijs is in elk geval niet verkeerd.En ja het programmeren is inderdaad wel een punt dus als je dat kan regelen is dat geweldig.

Ben benieuwd naar verdere resultaten Joris.

mvr gr Chris
Door teesee64
#48607
Hallo Joris,

Ik heb een aantal maanden geleden ook wat testjes gedaan om mijn 1-wire netwerk draadloos te maken maar ben gestrand omdat de zend/ontvanger die ik gebruikte veel te veel last had van storingen.

ik gebruikte deze zend/ontvangstmodule:
http://www.conrad.nl/goto/?product=130428

Het blijkt dat het signaal veel te zwak is en last heeft van ramen met HR glas, computers en andere elektronica in de direct omgeving van de ontvangstmodule en met neerslag of mist was er totaal geen ontvangst op amper 5 meter afstand. (tussen zender en ontvanger)

De programmeercode voor de PIC heb ik voor een groot deel van deze website gehaald:
http://www.picbasic.nl/

Op zich werkt het hier, maar een betere zend/ontvangst module is wel nodig.

Groet,
Theo
Door jorissynaeve
#48608
* Een 1-wire USB adaptor is niet meer nodig in mijn ontwerp. Ik vermoed dat een Seriële->USB adaptor wel zal lukken, mits wat aanpassingen in de pc-software.
* Interferentie kan optreden met meerdere zenders maar ik heb een codering die dat min of meer uit zou moeten filteren. Dus eventueel een tweede zender bij de anemometer moet misschien wel mogelijk zijn.
* Wat Theo zegt: ja, dat zou kunnen. Zo ver ben ik nog niet in mijn testen, al gebruik ik wel een andere module. Je moet zeker een goede codering gebruiken (die de vele ruis er uit kan filteren) en een goede antenne bij de zender en de ontvanger. Ik zie dat de module die jij kocht amper 30m ver gaat (itt tot 150m met de module die ik voorlopig gebruik), wat vermoedelijk verklaart waarom het signaal bij objecten (regendruppels, ramen) niet de ontvanger bereikt.
* Ik probeer het zo goedkoop mogelijk te houden. Op zich is de hardware echt niet duur.
Door ws vreewijk
#48613
Hi Joris,

Dat klink geweldig :) ik ben benieuwd naar je verdere testen.
In elk geval bedankt voor alle info zover.:cheer:

gr Chris