Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door CeesT
#49550
Hoi allemaal,

Omdat de eigenhandig gefabriceerde weerhut toch wat problemen blijft geven heb ik een ander exemplaar aangeschaft wat wel zou moeten voldoen. Omdat ik nu toch een en ander ga veranderen lijkt het me nuttig om meteen ook maar aktief te gaan ventileren. Passief zo ook moeten kunnen hoor daar niet van.

Over aktieve ventialtie heb ik wel een aantal vragen:

1.)Draait de ventilator in de weerhut altijd, ik bedoel 24/7, zomer en winter?

2.)Blaast de ventilator lucht in de hut van onderaf of zuigt hij hem er juist uit zodat er verse lucht via de lamellen wordt aangezogen? Of maakt dat niet veel uit.

Zaterdag ga ik de nieuwe hut halen en ik hoop hem zo snel mogelijk in gebruik te kunnen nemen met de oude blijft het aankl*ten en daar wil ik vanaf.
Door nelson
#49551
Hallo

Ik ook een weerhut met ventilator die draait 24 uur per dag alleen draait hij op 3/4 van de snelheid ik heb hem bovenin de weerhut gemonteerd zodat hij de lucht naar buiten blaast en door de lamellen naar binnen zuigt mijn afwijking is gemiddeld 0,4 C De ventilator is ongeveer 13 cm in doorsnede.

Eric.

WS soestdijk.
Door WillemMoes
#49553
Bij een station van Davis zit de ventilator onderaan. De ventilator werkt op stroom geleverd door de zonnecellen en werkt dus enkel wanneer er zon is. De hoogte van de hut en de ondergrond is even belangrijk. De temperatuur van de lucht is gevormd door de weerkaatsing - straling van de bodem. De zon verwarmd niet de lucht maar de bodem. Dus: hut 150cm boven kort gemaaid gras met een oppervlakte van 1 are :-)
Door nolversteeg
#49557
Hallo Willem,

Ik hoop dat het een typefoutje is, maar bij mijn Davis zit de thermo/hum sensor onderin, en de ventilator bovenin, die de lucht in de open kamer afzuigt, de fan draait op 1,5 v en is niet echt een afblazer, maar brengt aleen de lucht in beweging en voert deze af aan de bovenzijde van de weerhut.

Groeten Nol Versteeg.
meteoeersel.nl
Door eugel
#49574
nolversteeg schrijft:
Hallo Willem,

Ik hoop dat het een typefoutje is, maar bij mijn Davis zit de thermo/hum sensor onderin, en de ventilator bovenin, die de lucht in de open kamer afzuigt, de fan draait op 1,5 v en is niet echt een afblazer, maar brengt aleen de lucht in beweging en voert deze af aan de bovenzijde van de weerhut.

Groeten Nol Versteeg.
meteoeersel.nl


zie voorbeeld
Bijlagen
fan.jpg
fan.jpg (74.78 KiB) 3360 keer bekeken
Door nolversteeg
#49577
Voorgaande foto is van de 24 fan, luxe uitvoering ,
de day time schield is iets eenvoudiger,maar hier wordt ook de lucht van onderen naar boven gehaald op het voorbeeld is de deksel niet getoond.

groeten Nol versteeg
Bijlagen
sun_radiation.JPG
sun_radiation.JPG (42.92 KiB) 3360 keer bekeken
Door CeesT
#49599
Hoi,

De nieuwe weerhut is gearriveerd. Dit was nog een behoorlijke onderneming omdat ik dacht dat hij wel in onze Opel Zafira zou passen maar dat viel dus tegen met zijn lange poten. Toen heb ik het hele eind naar huis (zo'n kleine 140 kilometer) maar met een touwtje aan de achterklep gereden. Maar het gevaarte is heelhuids thuis. Hij verkeert in uitstekende staat. Ik heb hem gewassen en voor de winter kan hij een kwastje verf gebruiken maar echt nodig is het nog niet.

De sensor hangt er al in en nu maar afwachten hoe een en ander zich gedraagt. Na een tijdje ga ik dan wel eens nadenken over actieve ventilatie of niet. Er is ooit al actieve ventilatie in gebruikt dus de installatie hiervan is een fluitje van een cent. Maar voor nu eerst maar eens kijken wat er nu gebeurt met het verloop van de temperatuur. Er valt nu dus absoluut geen direct zonlicht meer op de sensor dus het verloop zou veel gelijkmatiger moeten zijn zonder die rare pieken af en toe.

In het vervolg waarschijnlijk dus ook geen (uiteraard terechte, begrijp me niet verkeerd) mailtjes meer van Frans als het goed is :) :).
Door Overijse
#49600
CeesT schrijft:
Hoi,

De nieuwe weerhut is gearriveerd. Dit was nog een behoorlijke onderneming omdat ik dacht dat hij wel in onze Opel Zafira zou passen maar dat viel dus tegen met zijn lange poten. Toen heb ik het hele eind naar huis (zo'n kleine 140 kilometer) maar met een touwtje aan de achterklep gereden. Maar het gevaarte is heelhuids thuis. Hij verkeert in uitstekende staat. Ik heb hem gewassen en voor de winter kan hij een kwastje verf gebruiken maar echt nodig is het nog niet.

De sensor hangt er al in en nu maar afwachten hoe een en ander zich gedraagt. Na een tijdje ga ik dan wel eens nadenken over actieve ventilatie of niet. Er is ooit al actieve ventilatie in gebruikt dus de installatie hiervan is een fluitje van een cent. Maar voor nu eerst maar eens kijken wat er nu gebeurt met het verloop van de temperatuur. Er valt nu dus absoluut geen direct zonlicht meer op de sensor dus het verloop zou veel gelijkmatiger moeten zijn zonder die rare pieken af en toe.

In het vervolg waarschijnlijk dus ook geen (uiteraard terechte, begrijp me niet verkeerd) mailtjes meer van Frans als het goed is :) :).


Proficiat met je nieuwe aanwinst. Vergeet wel niet indien nodig, je beheer op HWA aan te passen naar een passief geventileerde weerhut.

Grtz
Kris
Door Snarf2000
#49604
Hoi Cees.

Ik vindt het geweldig dat je je eigen probleem onderkent en daarbij er ook daadwerkelijk wat aan doet om pieken te voorkomen.


Het komt je eigen metingen zeker ten goede.
Als weerstationhouder wil je natuurlijk ook daadwerkelijke juiste metingen tonen en niet de valse waarden die door direct zonlicht worden gegenereerd.

Reuzegoed deze actie.

Frans
PS: mag ik je nog wel eens een berichtje sturen? :woohoo: