Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door tuinmantom
#53435
Nu mijn goedkoop station zal vervangen worden door een Davis Vue, zat ik even te denken wat ik met het oude station nog kan doen. Het enige wat nog bruikbaar is, is de temperatuur/vocht sensor.

Het eerste idee was om hem in een hutje tegen de grond te plaatsen om grondtemperatuur te meten, soms interessant in de winter, dat je kan zien dat het aan de grond vriest/ijzelt terwijl de omgevingstemperatuur boven 0 is. Maar een beetje "saai" toch wel.

Maar toen dacht ik terug aan de tijd dat hij nog in z'n standaard beschermhuisje zat en ik aan de temperatuurgrafiek kon aflezen wanneer de zon schijnt of het bewolkt is, door de grafiek met een naburig station te vergelijken waarvan de meter wel goed beschermt is tegen zonnestraling.

Stel dat ik dit beschermhuisje zwart zou schilderen, dan wordt dit effect nog hoger, als ik dan van die "zonnetemperatuur" de temperatuur van de Davis zou aftrekken zou ik kunnen afleiden of het helder of bewolkt is?

Of is dit een gek idee, en zijn er meer nuttige toepassingen.
Door tuinmantom
#53442
Bedankt voor de sleutelwoorden "solar in a jar". Het was exact waar ik aan dacht, ik wist alleen niet welke naam het had.
Door JPC
#53474
Versimpelt bereken je zo het aantal Wm2 van de zon ongeveer als volgt
(In WD zit nog een soort opwarm effekt, en het wordt gemaximeerd naar wat op dat moment maximaal mogelijk zou zijn.)

((Tzon – Thut) / 7) * (maximal mogelijke Wm2 op dat moment.)

Maximal mogelijke Wm2 op dat moment = (sinus zonnestand) * 1366 Wm2 * (sinus zonnestand) ^(1/3)
Je krijgt dan ongeveer de waarden die hier te zien zijn.
http://www.stella-maris.org.uk/maxsolar.php
Door tuinmantom
#53661
Ik ben aan het knutselen gegaan: de thermistor met kabel naar buiten gebracht door een gaatje door het bovenste "dakje", bovenop heb ik een klein glazen sauskommetje gelijmd dat er precies op pastte, zodat het geheel opnieuw water/luchtdicht zit.
Binnenin zit ook nog een metalen tussenring langs boven mat zwart geschilderd, zodat het kan dienstdoen als wolkdetectie 's nachts.

Eigenlijk solar in a jar, maar een erg kleine "broeikast" dus minder lucht om op te warmen, mogelijk reageert dit dan ook sneller.

Later moet het wellicht nog gekalibreerd worden om te bepalen vanaf welk temperatuurverschil tussen de twee metingen sprake is van zonneschijn overdag (of heldere hemel 's nachts).

Ben benieuwd of hiermee lokaal zonneschijnuren kan meten, als tuinder toch een interessant gegeven :)
Door tuinmantom
#54282
Ik heb het systeempje overboord gegooid, en heb nu zonmeting met een photodiode (http://www.hobby-boards.com/store/produ ... diode.html)
aangesloten op een velleman K8055 die ik nog had liggen.
Het werkt vrij goed, heb enkel wat schaduw in de ochtend wat niet ideaal is. En ik weet ook niet goed hoe ik hem zou moeten calibreren. Dus geef ik een percentage weer, waarbij 100% overeenkomt met 300mV van de photodiode.