Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Snarf2000
#53543
Door een collega kreeg ik een tip over Raspberry Pi.
Een pc zo groot als een creditcard met een verbruik van 3 watt!!!
Hier een gekopieerd stukje:

De Raspberry Pi is een computerboard zo groot als een creditcard dat kan worden aangesloten op een tv en een toetsenbord. Het is een op ARM-gebaseerd mini-board die veel taken van een normale pc kan, zoals spreadsheets, tekstverwerking, spelletjes en HD-video’s afspelen. De Raspberry Pi wordt geleverd zonder geheugen, voeding, toetsenbord of kabels. Er is geen besturingsprogramma geïnstalleerd op het board, dus het installeren van de Raspberry Pi is een uitdaging voor beginnende programmeurs!


Op het HWA forum was er nog niets over te vinden, maar wil dit wel met jullie delen.
Er draait een linux op en de mogenlijkheden zijn enorm.
Zelfs weersoftware zou er op moeten kunnen draaien en nog veel meer .

Misschien een leuke tip voor 5 december?
Maar misschien nog leuker om er een weer PC van te maken.

Op de website: http://www.raspberrypi.org/ staat nog veel meer info en via google kun je ook heel veel vinden.



Frans
Bijlagen
RaspberryPi.jpg
RaspberryPi.jpg (16.79 KiB) 3567 keer bekeken
Door roelw
#53987
Ik heb vorige week de Raspberry pi aangeschaft met de bedoeling mijn Davis VantagePro daarop aan te sluiten.
Momenteel hangt de console aan een (ook wel zuinig) mini-pc tje dat gem. 19 Watt gebruikt.
De Rapberry pi gebruikt gemiddeld nog geen 3 Watt.

Ik gebruik op dit moment het weerprogramma Wview dat alleen onder linux draait.
Omdat Wview bij mij nogal eens kuren vertoont, ging ik op zoek naar een vervanger. Ik stuitte toen op een modernere variant van Wview, Weewx. Weexs is ook open-source en een stuk eenvoudiger in gebruik.
Weewx is oorspronkelijk gemaakt voor de Davis weerstations maar vermoedelijk komen er in de toekomst meer stations bij.

Inmiddels draait het programma op mijn Raspberry pi (in simulator mode) op een 16 Gb SD kaartje. De weersgegevens gaan in een sqlite of mysql database en die databases zijn volledig compatible met de databases van Wview.
Ik heb mijn Vantage Pro ook al werkend gehad op de Raspberry middels een usb naar serieel adapter.

Kortom: zoek je een zuinig pc'tje voor je weerstation en heb je geen probleem om dit met linux te doen, dan is de Raspberry zeker het overwegen waard.

Je kunt de website die Weewx genereert bekijken op mijn website: www.weerstationgoeszuid.nl/weewx .
Het is de simulator, dus nog geen 'echte' weersgegevens.

Roel
Door koos
#54616
Op zich lijkt het mij wel leuk om een Raspberry te gaan gebruiken ipv mijn HP-evo weer-pc met wheaterlink software.

Hoe zijn de ervaringen op dit moment met de Rapsberry icm een Davis Vantagepro? Zijn er nog specifieke problemen te verwachten of kan een Rapberry met Weewx weersoftware hetzelfde als Weatherlink.

mvg.

Koos
Door roelw
#54617
De Raspberri i.c.m. Mijn Davis is al weer een paar weken operationeel. Er is nog geen enkele storing geweest. Het programma Weewx is voor mij perfect. Draait onder Linux, slaat alle gegevens op in een sqlite of mysql database en genereert een overzichtelijke website. De maker biedt duidelijke en snelle ondersteuning en er begint al een uitgebreide gebruikersgroep te onstaan.
Jammer dat bij de overstap van Wview naar Weewx al mijn oude data verloren is gegaan. Dat hoefde niet, maar ik ben overgestapt van een half uur sample naar een sample van 5minuten en dat pikt de database niet.
Kijk eens op www.weewx.org naar de mogelijkheden.

Roel
Door PaulusV
#55707
Je installeert het niet vanaf een Windows-computer. Wat je doet is in windows (met PUTTY) een SSHconnectie met je Raspberry maken. Je kunt dan vanuit Windows werken op de Raspberry. Of als alternatief direct op de Raspberry door er een toetsenbord en tv/monitor aan te hangen.
Op http://www.weewx.com/docs/debian.htm staat een beschrijving van de installatieprocedure.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, dus of het in één keer werkt, durf ik niet te zeggen. Dat hangt ook van de distributie af die je op je Raspberry geïnstalleerd hebt.
Door roelw
#55709
Mijn Raspberry Pi draait onder Raspbian “wheezy”, een Debian variant.
Als je de installatieprocedure op www.weewx.com volgt, werkt het probleemloos.
Echter, als je nog nooit met Linux gewerkt hebt, raad ik je aan je daar eerst een beetje in te verdiepen. Diepgaande kennis is niet vereist, maar een zekere basis wel.

Roel
Door Roelof
#55736
wvdkuil schrijft:
roelw schrijft:
. . .
Kijk eens op www.weewx.org naar de mogelijkheden.

Roel
De link is volgens mij: http://www.weewx.com/

Zal ook eens kijken of de export functies uitgebreid genoeg zijn om de template er geschikt voor te maken.
Groeten, Wim


Dit zou mooi zijn Wim, je zou denk ik een hoop mensen blij maken die overwegen de overstap naar de Raspberry Pi te maken. Ik zit hier zelf ook sterk aan te denken omdat ik nog steeds gebruik maak van een gewone computers, en de energie kosten een beetje uit de hand beginnen te lopen.

Roelof