Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Vijversenkoi
#56346
Naar aanleiding van deze topic, http://www.hetweeractueel.nl/forum/zelfgemaakte-weerstations-weerhutten-en-overige-apparatuur/38467-grondtemperatuur-gradient-1-wire, heb ik het idee opgevat zoiets uit te testen in mijn vijver.

Daar was iemand op het idee gekomen de temp sensors in een buis te steken, daarin een buisje te steken, vol te gieten met silicone enz... Ik ga hier niet alles weer uitleggen. De foto's van die persoon (ik vind de juiste plaats niet meer in dit topic) zijn de foto's spijtig weg.

Nu zit met het volgende probleem.
Alles is goed gegaan als ik het binnen getest heb. Zelfs 2 weken op een stuk. De software is "Logtemp" samen met "Default 1 wire Net" op een Windows 7 en ook op een XP, om te testen. Ik heb 3 sensors gebruikt.

In de buis onderaan, die 80 cm lang is, is tot 10 cm hoog beton gegoten tot aan/tegen de eerste sensor en niet verder. Dan een sensor op 50 cm en dan op 70 cm. De test in de vijver zou in de filterbak komen die maar 80 cm diep is.

Dus alles gaat goed, tot ik buiten in de vijver ga testen. De eerste 12 uur zijn goed, maar dan gaat het fout. Het programma "Logtemp" geeft in zijn log eror fouten en het loopt vast. Geen enkel sensor gaat nog of meet eror. Ze hebben wel elk hun 2 kabels tot aan de laptop (dus 2 x 3 = 6 kabels). Dus als er 1 zou stuk gaan moest normaal de andere nog wel gaan, dacht ik. Aan de laptop zijn ze wel aan elkaar ge soldeert.

De eerste keer dat ik het zag, heb ik alles ontkoppelt, naar de buig gekeken, niks te zien. Een beetje geschut aan de buis, weer gekoppelt aan laptop, en het ging weer. Tot de dag erna, als ik ging kijken, weer zelfde fouten.

Ik denk dat ofwel de programma last heeft van de koude (laptop gaat wel en werkt wel verder, enkel programma loopt vast), laptop die staat wel in het filterkot waar zonder verwarming. Ik heb daar nog een PC staan, die iets anders laat meten van de vijver, en werkt nu al 6 maanden zonder problemen. Dus laptop is het volgens mij niet dat die last heeft van de koude, ik heb voor de zekerhuid ook getest met de PC die in het kot staat, en daar ook de zelfde fout.

Of het moet vocht zijn aan de sensors.

O ja, nog dit, de rest van de buis is opgevuld met witte zand, droog wel te verstaan. Als ik die nu bekijk, is die niet vochtig;

Iemand idee wat het kan zijn?
Door Snarf2000
#56348
Daar was iemand op het idee gekomen de temp sensors in een buis te steken, daarin een buisje te steken, vol te gieten met silicone enz... Ik ga hier niet alles weer uitleggen. De foto's van die persoon (ik vind de juiste plaats niet meer in dit topic) zijn de foto's spijtig weg.


Klopt helemaal, dat was waarschijnlijk ik.

Maar heb de foto's weer op de server gezet.
Deze waren er af na een restyle van mijn website.

Succes met bouwen.

Grt Frans
Door ws vreewijk
#56367
1 - wire temp :) draaid op mn koivijver al weer een jaartje of zo ingegoten met 2 componenten lijm in een stukje balpenhuls werkt perfect.
software WD.
Actuele vijvertemp is 7.3 graden (afgedekt en ze krijgen nog geen eten:) )

gr Chris
Door Vijversenkoi
#56385
Frans,
Bedankt dat de foto's er terug op staan en weer te zien zijn.
Werkt alles nog bij u?

Chris
De bovenkant, het deel dat in aanraking komt met het water, is ook bij mij met een 2 componenten lijm ingegoten.
Welke heb jij juist gebruikt? Je mag dat in een PB doorgeven voor het merk, als het niet zou mogen vermeld worden op het forum?
Heb je die langzaam warm wordt of die op 5 min klaar is gebruikt?
Bij mij is het nu 6,3 graden, gemeten met sensor van TFA in zeef. Dus ook hier nog geen eten aan de Koi :)
Door ws vreewijk
#56389
Hi Eric,

Als ik het goed heb gewoon van bison in zo'n dual injectiespuit.

Het kopje steekt net uit het stukje balpen verder vol laten lopen met lijm,ik heb wel over de pootjes een stukje mantel van een stroom draadje geschoven om sluiting te voorkomen tijdens montage.

Ik meet op 50cm diepte ongeveer direct in de vijver .....aangezien ik vanaf het bodem oppervlak water op pomp en het over het oppervlak terug de vijver in laat lopen denk ik persoonlijk niet dat bij 10.000 liter per uur er een verschil te meten is m.a.w in de hele vijver zal de temp gelijk zijn.
Maar dat kan bij jou anders zijn natuurlijk maar heb je ongeveer dezelfde opstelling dan heeft op verschillende hoogte meten geen zin.
:cheer: en ja zo'n zeef is goud he,

Je kan mn grafiek zien bijna onder aan mn website,dr staan ook nog andere 1-wire grafiekjes zoals bodem sensor en een 1-wire sensor in de davis.

gr Chris
Door Vijversenkoi
#56431
Frans
Bedankt. Ik vroeg het even omdat jij natuurlijk al iets meer ervaring hebt en misschien iets aangepast/verbeterd had of hebt aan uw idee

Chris
Ik werk met bodemdrains, maar oude vijver was ook zoals jij nu werkt.
ik heb ook een platte bodem en ik heb aan mijn drains in plaats een gewoon deksel deksels waar lucht uit komt, dus om de zoveel tijd pomp ik lucht in de vijver om het vuil op de bodem extra/gemakkelijker in de drains te krijgen.

Net omwille van deze manier van werken met mijn vijver, wil ik de waterlagen gaan meten in de vijver, die 2 meter diep is.
Ik heb wel de voorbij winter tijds de strenge vorstdagen geen lucht in de vijver gepompt, omdat ik niet weet dus hoe de waterlagen zich houden en zijn, en om geen risico's te nemen.
Het is een echte Koi vijver met beat filter en zeef op, zoals jij al kon lezen.
Dit ter info hoe de vijver een beetje (kort) werkt.
En Jep, die zeef is een echte lukse.

Maar nu update over mijn test.
Nu kan ik er niet meer aan uit.
Kort uitleggen wat ik gedaan heb. 3 dagen terug, sensors uit de vijver en laptop + sensors terug binnen. 24 uur testen, geen eror.
Goed, ik weer iets blij. Na de 24 uur dus het volgende, laptop binnen gebleven (tijdelijk in keuken), sensors terug in de vijver. Na terug 24 testen, geen eror.
oke, ik weer blij of toch niet???. Tja, wat is het dan?
Goed weer na 24 uur, sensors blijven in vijver en laptop weer buiten, maar dan echt is een soort tuinkot en niet in het geïsoleerde filterkot zoals het de eerst (gans) bovenaan is omschreven.
Na deze 24 uur, kom ik thuis, had laptop Windows toch wel een update gekregen zeker, gegevens weg. Maar de avond ervoor was ik wel even gaan zien en na ongeveer 4 uur testen, was en nog geen eror. En tijdens dit schrijven (nu op donderdag 21/03/2013) na ongeveer 2 uur weer testen, ook geen eror.

Dus nu geen erors meer.
Door ws vreewijk
#56440
Hallo Eric,

Ok duidelijk dat je via de bodem drains je water naar je zeef en filter brengt maar vervolgens moe dat water weer reour vijver en ik neem aan dat je dat boven in je vijver retour laat lopen,(en niet over de bodem retour brengt), vervolgens zal dat toch mengen met de rest dus denk ik dat je geen verschillende temp lagen gaat krijgen dit gaat alleen op als je pompen stil staan,zeker bij 2 meter diepte (ik zit op 1.80)
Maar dat zal je snel genoeg kunnen testen we krijgen een koud weekend dus laat maar weten hoe het afloopt.

Mooi dat je errors zijn verdwenen,en schakel even je updates uit die kan je gewoon handmatig draaien toch.

Laat maar weten wat de metingen uitwijzen.

gr Chris
Door Vijversenkoi
#56471
Alles werkt nog altijd.

Nu zit ik nog maar tot 80 cm diep te meten (op 10, 50 en 70 cm), omdat het een test is of dat wat ik in elkaar heb gestoken ook wel water dicht zou zijn enz... Trouwens ik zit nu ook nu nog maar in de filter bak te testen, en nog niet in de vijver zelf. De filter bak is een onderdeel naast de vijver waar ik later dit jaar lava en waterplanten in zal zetten, maar die nu nog leeg is.

Ik zit dus nu nog geen 2 meter diep te meten.
Maar ik ga het nu wel verder uitwerken omdat wat ik nu in elkaar heb gestoken blijkbaar lijkt te werken.