Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door weerstationheist
#59676
binnenkort schakel ik over van een WMR 200 naar een Davis Advantage Pro 2 + extra temp sensors.
1 ervan komt net boven de grond op +10 cm
1 ervan zou de bekabelde sensor IN de grond komen.
Nu is de vraag.... hoe diep en hoe moet de sensor best in de grond? moet er met een grondboor een gat geboord worden en dan de sensor erin of moet in het gat eerst een buis geplaatst worden waar de sensor in gaat en waar ook de draadloze unit kan op bevestigd worden?

mvg Bob www.weerstationheist.be
Bijlagen
Davis_ext_temp_6372OV.jpg
Davis_ext_temp_6372OV.jpg (22.95 KiB) 1936 keer bekeken
Door jango
#59677
Ik mag dus aannemen dat je deze nog moet ontvangen?

In de handleiding staat hoe te plaatsen.
Zie http://www.davisnet.com/product_documents/weather/manuals/VP2_Manual_Leaf_Soil_Temp_RevA.pdf
@snarf zo snapt iedereen wat bedoeld word, eenvoud op een forum!
Het maakt niet uit hoe diep je ze plaatst.

Ik heb ze op +10,-10,-20 en -40 geplaatst.
Gewoon gaatje maken en daarna weer vullen met zelfde grond.
Het jammere is wel dat deze niet meten met 0,1 graad maar met iets meer dan 0,5
Heb zelf ook 4 soil sensoren op -10,-20,-30 en -40cm.

Er zijn ook mensen die de sensoren dieper plaatsen maar dat heeft volgens mij geen zin in de wetenschap van plantengroei daarvoor zijn vooral -10 en -20 van belang.
Maar de diepte mag je natuurlijk zelf bepalen, wat je leuk vind om te meten.

Goede investering mag ik wel zeggen.

Grtz, Jan
Door weerstationheist
#59687
hello Jan,
heb ik daar een heleboel papier van Davis gekregen en zit daar toch dat papiertje niet bij! ik heb de 6372ov temperatuur sensor.
mijn weerstation bestaat al 5 jaar in Knokke-Heist als prive initiatief en op vraag van onze Knokse burgemeester mocht ik een prof. weerstation kopen. De rijkste gemeente van de Kust heeft nu ook een serieus weerstation.
mvg Bob
Door tuinmantom
#59696
Doe zo voort. U bent, denk ik, het enige HWA aangesloten weerstation aan onze kust. Nochtans erg veel prof. weerstations daar, maar allemaal privé (surfclubs, (jacht)havens, enz), KMI(Middelkerke), luchthavens (Oostende & Koksijde)...
Door WSParkstad
#59704
@All,

Ik heb deze 4 stuks ook in de grond zitten.
-10 cm / -50 cm / -100 cm / -200 cm.

Waarom zo diep omdat ik graag wil weten wat voor temp op di ediepte zit voor eventueel een warmtepomp.
Deze meet ik al een geruime tijd en zit er aan te dneken om ze anders te gaan plaatsen, nu meer van het groen zeg maar.

Zitte al +- 7 jaar in de grond en werken nog goed, maar het station zelf heeft nu probleempjes en zal ik binnen kort erna moeten kijken, begon met de elco en deze is vervangen maar nog blijft hij haperen, soms wel data en soms niet.

Mijn nieuwe dieptes zullen 10, 30, 50 en 100 cm worden.

Wat mij wel verteld werd is dat de vocht meters 24 uur in een bak water gelegd moesten worden voor plaatsing in de grond.
De vocht sensor heb ik inderdaad in een buis zitten, weet eff eniet welke grote dat is maar gewoon zo'n grijze buis wat men voor stroom gebruikt, daar past hij precies mooi in en heb deze vast geplakt in d ebuis en de kabel komt zo fijn boven de grond uit, dopje erop en klaar.
De temp sensor heb ik ook vast gemaakt aan de zij kant en zit dus precies op de zelfde hoogte.

De gaten maken heb ik met een antenne buis verricht, telkens d egrond in slaan en weer uit die buis halen, toen die grond klei beetje vloeibaar gemaakt en weer opgevuld, hier heb ik enkele dagen over gedaan, begin was de meting dus ook niet zo optimaal.

Door het systeem met buis heb ik nu wel gemerkt dat het handig is om de dieptes te veranderen, kan beide zo om hoog trekken, andersom zal na een tijdje niet mogelijk zijn.

Dit gewoon wat betreft mijn ervaring en toch wel leuk om te zien hoe en wat in de diepte.

Veel succes en plezier er mee.

M.Vr.Gr,

Marcel.


PS en fijne is dat het template van Wim (Leuven) een mooie stukje heeft wat betreft grond metingen en zeer duidelijk laat zien van hoe en wat, echt mooi.