Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door walberg
#59733
Ik heb een Raspberry B aangeschaft, de image raspbCW10-2 opgehaald op via een windows machine dus met win32dsikimager naar een 8gb kaart overgezet, de router heeft maar een keer een nieuw ip adres aangegeven, in mijn geval 192.168.0.116
Zodra ik 192.168.0.116 invoer krijg ik It works!

This is the default web page for this server.

The web server software is running but no content has been added, yet.

Tja maar meer kan ik ook niet, ik zie via de browser, zowel firefox als safari alleen deze regel, geen mappen of een melding van raspberry zelf. Ook na uitzetten zie ik in de router niets veranderen. Zet ik de kaart gewoon in een reader krijg ik een map boot met de bestanden: Config.txt issue.txt cmdline.txt bootcode.bin fixup_cd.dat fixup_x.dat fixup.dat kernel_emergency.img kernel.img start_cd.elf start_x.elf en start.elf
Ergens heb ik dus het idee dat er het een en ander mist. Ik heb ook geen commandoregel. De leds branden allen.
Door Snarf2000
#59735
Ga er maar van uit dat je RPi werkt !!
Heb je geen monitor aangesloten op je Raspberry Pi, gebruik dan (in Windows 7) de "Verbinding met extern bureaublad".
Je krijgt dan je desktop te zien van je Rpi.
Tenminste als je "startx" heb uitgevoerd.
(Grafische omgeving van de RPi)

Of,...

Gebruik Putty.

Hiermee kan je ook je RPi overnemen maar dan in de DOS omgeving om het maar slecht uit te drukken.

Grt Frans
Door walberg
#59736
Nee ik krijg helemaal geen mogelijkheid om iets in te voeren dus ook niet startx. Er is geen commandoregel.
Door walberg
#59737
Weer even windows gestart (ik heb ook windows7 onder parallels draaien) en als ik extern desktop open moet ik een computernaam opgeven. Ik heb alleen de gebruikersnaam (pi) en wachtwoord (raspberry) ook ip adres opgeven als computernaam werkt niet.
Door walberg
#59738
Met smb kom ik vanuit mac wel op de raspberry, ik mis de mappen home pi public en www.
Door MeteoHengelo
#59739
Ik neem aan dat je er bekend mee bent dat de Raspberry Linux als operating systeem heeft.
Dit betekend dat als je een SD kaart hebt aangemaakt daarop twee partities aanwezig zijn, te weten een Linux partitie en een FAT partitie.
De partitie die jij kan zien is de FAT de andere is niet zichtbaar.
Je dient met een TFTP client (of bijvoorbeeld Putty)naar de Raspberry te connecten waarna je toegang krijgt tot alle bestanden en mappen die onder Linux aanwezig zijn. Hierna kan je de boel gaan instellen.

De webpage die je ziet maar waar je niets mee kan is de default pagina van de op de Raspberry aanwezige webserver, de apache server. Daarop zie je geen mappen oid.

John
Door wvdkuil
#59742
Ik heb nog eens stap voor stap de installatie handleiding gevolgd en ik begrijp niet wat er bij @Diemen aan de hand is:

Discussie HWA http://www.hetweeractueel.nl/forum/zelfgemaakte-weerstations-weerhutten-en-overige-apparatuur/56176-hoe-weather-display-op-raspberry-pi#56390

Document hoe te installeren versie 2013-09-22
http://www.weerstation-leuven.be/consolewd_op_de%20raspberryPI.pdf

Exact volgens deze pdf punt voor punt (zelfde nummers als in de pdf)
1. Ik heb het image opgehaald bij Wiri dat is de 2e keuze in punt 1.
2. Standaard 8GB
3. OK
4: Op de Mac zoeken naar de RaspbCW10

Deze beschrijving is extra, misschien helpt dat:
4.1 IP adres zoeken
Het is heel makkelijk als je het adres al weet van de RaspcCW10
Gebruik daarvoor een netwerk inspect tool (ik gebruik iNet) of kijk in je router.

4.2 verbinden:

4.2.1 Via het ip-adres
a. In de finder => menu "Ga" => "Verbind met server … " en typ:
SMB://192.168.0.124
"SMB://" is het protocol (= manier van benaderen) en dan het ip-adres.
Let op: het moet SMB zijn en geen AFP of ander protocol.
b. Het aanlog scherm verschijnt gebruik pi an raspberry als password
c. Je kunt nu kiezen welke map je wil zien. Neem niet de bovenste maar de PI map.

4.2.2Via klikken op het apparaat in de finder:
a. Open een finder venster
b. Rechts klik (of ctrKlik met een 1-knops muis) op de map-naam helemaal bovenin het venster (niet het menu)
c. Een drop down menu verschijnt waar het onderste symbool je computer is
d. Klik op de computer en een lijst verschijnt met de harde schijf en een symbool met de naam netwerk.
e. Klik op het "pijltje" symbool naast de naam netwerk en alle ondertussen in het netwerk herkende apparaten waarmee je mac kan praten verschijnen.
f. Staat RaspcCW10 er tussen, dan kan je daarop kikken en aanloggen.
Voordeel is dat je hier meteen alle mappen ziet.
Staat de RaspcCW10 er niet, even wachten (kop koffie maken) of methode 4.2.1
U heeft alleen de map pi nodig voor uw wijzigingen dus methode 4.2.1 is ook werkbaar.

====== Browser

Via de browser kunt u altijd controleren of de installatie goed is gegaan:
Het ipadres van de RapsbCW10 is in de voorbeelden hier: 192.168.0.124, maar gebruik zelf uw eigen ip-adres van de RapsbCW10

1. In de adresregel: 192.168.0.124 intypen en de standaard boodschap van Apache verschijnt.
Die heeft @diemen al, dus alles is goed geinstalleerd.
2. Dan 192.168.0.124/weather2/ (even wachten, de eerste keer moet er veel gedaan worden) en de startpagina van de template verschijnt.

======= SSH
1. Open het terminal programma (=> programma’s (Symbool in het dock) => Hulpprogramma’s => Terminal app
1.extra Als u dit geopend heeft zet het dan meteen vast in het dock via rechtsklik => opties => keuze Permanent in dock
2. In terminal => menu " nieuwe externe verbinding => Kies linker vak "Secure Shell (ssh)"
3. aanloggegevens
"Gebruiker: " pi
SSH (automatisch) laten staan
en in het grote lege vak ssh pi@192.168.0.124
dat is ssh spatie pi@ipadresUwRaspberry
klik op verbind.
4. Een nieuw scherm verschijnt met de vraag om het password, type raspberry en u bent ingelogd.
5. type ./wdmenu en u bent in het menu om consolewd te starten en te stoppen.

====== Hoe nu verder
U kunt nu de pdf volgen om consoleWD te gaan configureren.

Succes, Wim
Door walberg
#59745
Er miste een bestand, ik heb gisterenavond nog even een andere image opgehaald, ja het wegschrijven duurt wel lang, zeker 20 minuten maar nu ging het via de terminal (mac alternatief voor Putty) via shell in een keer goed. Inderdaad gaat afp niet maar met SMB kan je gewoon alles zien op de sd kaart. Zo kwam ik er ook achter dat er nog een bestand miste. Tja overkomt mij weer. Ik moet nu nog even alles configureren, ik heb namelijk mijn clientdraw en customtextout in andere directories staan dus dat moet ik nog even uitzoeken vanavond, heb de vraag al bij het wd forum neergelegd.
Ik kan nu ook gewoon het menu openen (en eventueel be eindigen).
Bedankt.
Door wvdkuil
#59747
walberg schrijft:
Er miste een bestand, ik heb gisterenavond nog even een andere image opgehaald, ja het wegschrijven duurt wel lang, zeker 20 minuten maar nu ging het via de terminal (mac alternatief voor Putty) via shell in een keer goed. Inderdaad gaat afp niet maar met SMB kan je gewoon alles zien op de sd kaart. Zo kwam ik er ook achter dat er nog een bestand miste. Tja overkomt mij weer.

Ik moet nu nog even alles configureren, ik heb namelijk mijn clientdraw en customtextout in andere directories staan dus dat moet ik nog even uitzoeken vanavond

, heb de vraag al bij het wd forum neergelegd.
Ik kan nu ook gewoon het menu openen (en eventueel be eindigen).
Bedankt.
Wat bedoelt u hier?
De standaard upload van consoleWD kunt u instellen in
FTP remote dir=/httpdocs/
als voorbeeld hier naar de root van een website.
Hier gaan dan de clientraw*.txt en de customclientraw.txt naar toe.

Voor de andere maximaal 4 bestanden die van wx.html tot wx4.html kunt u een aparte lokatie instellen met
FTP remote dir wx.html=/httpdocs/someother/
Dus weer als voorbeeld naar de root in de map someother/

En dat staat allemaal gewoon gedokumenteerd in de config.txt.

Succes, Wim
Door walberg
#59748
Probleem zit hem in het bestand customtextout10.txt die nodig is voor HWA, clientdraw.txt staat er inderdaad in, gaat bij mijn naar /voorpagina. Customtextout10.txt stond bij mij in de hoofddirectory maar er staat nergens waar ik de customtext10.txt kan aanmaken in config.txt. Daarnaast maar dat is voor latere zorg moet ik nog even kijken of er nog aanpassingen nodig zijn voor Awekas, EWN, Weather Underground. Maar het probleem is op dit moment nog even het customtextout10.txt voor HWA en desnoods verhuist deze ook maar naar /voorpagina waar alle anderen ook staan maar ik moet het bestand toch eerst laten aanmaken.