Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door ws vreewijk
#59772
Beste weervrienden.

Het is stil op het forum dus dat nodigd uit om iets te posten.

Toevallig kwam ik een stukje tegen op een ander weer forum wat me wel leuk lijkt om hier te melden.

De meeste webcams zijn geweldig van kwaliteit als het erom gaat op korte afstand een plaatje op te nemen,wij weeramateurs gebruiken deze webcams vaak buiten om een plaatje op de website te tonen,alleen wat we ons misschien niet realiseren is dat deze cams eigenlijk gemaakt zijn om een dichtbij plaatje te genereren.

Iemand kwam op het idee om dat eens te compenseren dit kan op eenvoudige wijze dmv een zogenaamde diopter wat gebruikt word in de fotografie -2 leverd dan een goede compensatie voor de meeste webcams waadoor ze dus op afstand ook een mooi scherp plaatje genereren,de kosten vallen mee onde de 9 euri op e bay.

hier de link waar het hele artikel is na te lezen.

http://www.wxforum.net/index.php?topic=19044.0

Ik probeer even twee vergelijk plaatjes te plaatsen van die website met het verschil.

O en dit werkt niet voor camera's die al voor buiten bedoeld zijn zoals een echte ip buiten cam.
Mocht iemand er iets mee doen dan houd ik me aanbevolen voor feedback.

edit sorry plaatje is niet gelukt kijk maar in de link staat een perfect voorbeeld.

mvr gr Chris
Door SpeedyGJ
#59773
Ik zie mijn cam tussen staan en laat ik nu het zelfde probleem hebben!
Ben je van plan om dit aan te schaffen? Zijn er misschien meerdere mensen die er 1 gaan bestellen?
Ik ga dit zeker overwegen gezien de kwaliteit behoorlijk wordt verbeterd.
Hoe gaat dit in zijn werk? Prima fonds!
Door ws vreewijk
#59774
Hallo Gertjan,

Als je iets verder leest staat er precies hoe het moet lensje kopen voor de bestaande lens plakken en klaar.

Op e bay voor redelijke prijzen misschien heb je wel een kennis die ooit fotografie als hobby had die er een heeft liggen.

Of een oude bril met een glas van -2 zou ook kunnen.

gr Chris
Door SpeedyGJ
#59775
Kan foto niet in bericht voegen maar dit is mijn kwaliteit van de cam. Gezien op korte termijn beelden in vrije zicht komt zou een scherper beeld zeer welkom zijn :D
Bijlagen
1184952_688795954481903_301071095_n__800x600_.jpg
1184952_688795954481903_301071095_n__800x600_.jpg (43.81 KiB) 3079 keer bekeken
Door ws vreewijk
#59776
Hi ja ik denk dat het een hele verbetering zal zijn er staan nog een aantal voorbeelden als je verder leest op die site.

Ik heb een 9000 pro en overweeg het wel ja.

Kijk maar op mijn site zie je dat ik dr ook last van heb.

gr Chris
Door nolversteeg
#59778
Hoi Meteovrienden,

Ik heb geprobeerd contact op te nemen met een kennis van mij (optimetrist), maar dat is nog niet gelukt, wat ik eigenlijk wilde weten is wat de reden van het bijziendheid is, en misschien, als die ook leverbaar zijn een brilletje van het kruidv.. maar dan niet +2 maar -2 , en volgens mij hebben ze ook harde lenzen van -2

En het zou goed kunnen dat een opticien in de buurt nog wel een oud glas heeft liggen in die richting, en als hij dat zou willen er ook nog wel een rond glaasje van kan maken.

maar ik ga die kennis zeker bellen, of spreken. lijkt mij een leuk bezigheidje.

Groeten Nol
Door SpeedyGJ
#59779
Ik moest even zoeken naar je cam tot dat ik firefox plugin moest downloaden, misschien een hint om erbij te vermelden dat er een webcam aanwezig is en dat je eventueel de plugin moet downloaden om de cam te bekijken.

Voor de rest inderdaad niet scherp. Ik ga eens kijken welke adapter ik moet gebruiken want dit is wel iets waar ik op heb zit te wachten :)
Door nolversteeg
#59780
Hoi Gerrit Jan, Ik heb in principe geen problemen met mijn camera, ware het niet dat het plaatje scherper kan, maar dan zal je iets meer moeten investeren, het is een Axis M1114,maar niet geheel naar mijn zin. en helaas er zit een java plug-in aanvast, Het was ook niet de bedoeling om mijn camera onder de loupe te nemen, maar het verhaal leek me wel wat.
Groeten Nol
Door SpeedyGJ
#59782
@Nolversteeg:

Ik doelde het op wsvreewijk waar je een mediaplayer plugin nodig hebt.

@wietse:
Het hangt natuurlijk vanaf in welke resolutie je streamt en welke internet connectie je hebt. Uiteraard speelt het software een rol hierbij.

Ik heb in 1070P gestreamt, ging op zich wel redelijk maar de PC trekte em net niet dus heb ik em op 720P gezet. Die is nu offline wegens verhuizing naar open plek waar het weerstation ook staat.
Ook bij jou dus wazig beeld, ook idee om aan te passen?