Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door pd1eco
#60888
Hoi allemaal,

Op mijn Debian "Express" zit nu ook een lichtkrant, en bijna alle meetgegevens van de vantage vue worden hierop weergegeven.

zie foto.

Groetjes Erik
Bijlagen
lkdeb.jpg
lkdeb.jpg (81.95 KiB) 3218 keer bekeken
Door SpeedyGJ
#60889
Dat ziet er leuk uit!
Ik heb hier vroeger naar gekeken om de mensen in de buurt voor deze gegevens te voorzien, nu woon ik in een doorlopende en lijkt me interessant om zoiets voor het raam te hangen :)

Enig idee of dit ook werkt met de gegevens vanaf het internet? Mijn station staat open opgesteld en krijg de gegevens zelf hier niet binnen.
En wat zijn de kosten hiervan om dit te realiseren?
Door pd1eco
#60891
Hoi SpeedyGJ

Zoals de situatie nu is, op linux, denk ik niet dat je dat kan gebruiken, echter heb ik ook een proefprogje gemaakt met VB.NET voor windows.

De software haalt de info van mijn website.
Dit bestandje word gemaakt door de weersoftware, eigenlijk net als de openweerdata, maar dan net even iets anders ingedeeld.

De eenheden zijn momenteel hard coded, op de interface kan je geen wijzigingen aanbrengen. De lijst met weergegeven waardes is momenteel;
Temp: °C
GTemp: °C
Baro: hPa
Wind: km/h
Richting: °
Max: km/h
Regen: mm
Int: mm/h

Deze berichten komen op de lichtkrant met de juiste waardes ertussen. Niet scrollend, maar doorschuivend van boven naar beneden en dan blijft het 2 seconden staan. ik heb nu nog 'rare' afkortingen gebruikt omdat het dus op het display moet passen als 'statische' tekst.
De lichtkrant word per minuut geupdate.

De Lichtkrant is verkrijgbaar bij conrad voor 139,- euro Bestnr.: 590996 - 89 .
Bij de downloads kan je ook de programmeer gegevens vinden.

De software wil ik wel maken, die kan ik je dan mailen, echter zal het niet uitgebreid zijn.

je hebt dus nodig, een computer met internet verbinding en de lichtkrant.
( het html formulier met waardes zal je zelf moeten aanpassen aan jouw software aangezien ik geen WL of cumulus gebruik.)

Mocht je bekent zijn met VB.NET dan help ik je op weg om je software zelf te schrijven.

Voorbeeld van de webpagina lichtkrant.html voor weewx
Code: Selecteer alles
$current.outTemp.formatted|$current.windchill.formatted|
$current.barometer.formatted|$current.outHumidity.formatted|
$current.windSpeed.formatted|$current.windDir.formatted|
$current.windGust.formatted|$day.rain.sum.formatted|$current.rainRate.formatted|

Alles op 1 regel geen enters.
Door SpeedyGJ
#60892
Dank voor jou reactie :)
Zal binnenkort eens kijken voor een aanschaf hiervan, dan kom ik er verder op terug.
Lijkt mij een prima bezigheid :)
Door pd1eco
#60894
Er zit nog een vervelende bug in mijn windows progje, dus het is verstandig nog even te wachten.

Wie kan mij helpen, op linux heb ik de code wel 100% maar voor windows gaat er nog wat fout.

Code: Selecteer alles
Private Function checksum2(ByVal message As String) As String

        Dim res As Byte
        res = Asc(message(0))
        For i = 1 To message.Length - 1
            res = res Xor Asc(message(i))
        Next

        Return Hex(res)
    End Function


Deze code geeft een hex returnwaarde, echter als res bv, 0F is dan gooit ie de nul weg en blijft de F over, dit is niet goed de nul moet blijven.
Wie weet eventueel de oplossing ?
Door pd1eco
#60896
Dank je voor de input,

gebruikte oplossing;
Code: Selecteer alles
Dim decimal2 As String = Hex(res)
        If decimal2.Length = 1 Then
            decimal2 = ("0" & decimal2)
        End If

        Return decimal2


Bijgevoegd als bijlage de eerste release van de software.
zowel voor km/h als m/s

kijk in eerdere forum psts voor uitleg van het upload bestand.

Groetjes Erik

De volgorde is van tekst is
Temp:
Gevoel:
Baro:
Vocht:
Wind:
Richting:
Max:
Regen:
int:

De pagina's A t/m I aanzetten met de afstandsbediening met het knopje 'run.page'
Andere pagina's kan je vullen met eigen teksten (gebruik de orginele software hiervoor) en effecten en met knopje 'run.page' kan je ze mee laten lopen in de lichtkrant.
Bijlagen
(239.42 KiB) 203 keer gedownload
Door pd1eco
#60911
Elke "3 kleuren lichtkrant" die met NewSign 03127 or 03128 word geleverd zal met deze software werken.
Andere lichtkranten, zoals alleen rode zullen het hoogstwaarschijnlijk niet doen.