Het weer - Actueel weer in regio. Het actueel weer is voor iedereen beschikbaar. Leden krijgen (in de nabije toekomst) toegang tot exta informatie, zoals bijvoorbeeld historische gegevens. Leden kunnen ook deelnemen aan het weerforum of zelf hun actuele weer toevoegen.
Hieronder kun je inloggen of een account aanmaken.
Inloggen
Nog geen account? Maak er één aan!

Uitgebreid zoeken in forum

Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Temperatuurmeting met ESP8266 boardje (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Favoriet: 0
TOPIC: Temperatuurmeting met ESP8266 boardje
Temperatuurmeting met ESP8266 boardje 7 Maanden, 4 Weken geleden  
Door mee te doen met het Luftdatenproject, ben ik onder de indruk gekomen van de mogelijkheden van het ESP 8266 boardje:
- kost belachelijk weinig
- heeft ingebouwde WIFI verbinding
- kan van alles meten, uitlezen, aansturen en regelen
- kan eenvoudig geprogrammeerd worden via een USB aansluiting met dezelfde software als een Arduino (Arduino IDE)
- kan uitgelezen worden via een display en kan data sturen naar publieke websites zoals Blynk (app), ThingSpeak of als een lokaal (http) adres op je thuisnetwerk

Ik was nog op zoek naar mogelijkheden om op afstand de temperatuur van m'n zonnepanelen uit te kunnen lezen. Dat heeft nogal een effect op het rendement van die dingen. Er blijken tal van voorbeelden beschikbaar op Internet hoe dat gedaan kan worden, zie bijlage.
Ik ben begonnen met de opzet van www.hackster.io/mjrobot/iot-made-simple-...ture-anywhere-76158c
Goed leesbaar en in eenvoudige stappen. Eerst een uitlezing via de “serial monitor” optie van het Arduino IDE programma. Daarna uitbreiding naar uploads naar een Blynk account dat via een app op je smartphone gevolgd kan worden. De responstijd is indrukwekkend!
Volgende stap is om het ding een databestandje naar m’n eigen webpagina te laten sturen.
Dat wordt nog meer het internet afspeuren naar voorbeelden. Of als iemand al een oplossing voor mij weet?
Reacties welkom!
Bijlage:
Bestandsnaam: ESP_8266_NodeMCU_DS18B20_projecten.doc
Bestandsgrootte: 55296
Weerstation Heinenoord (Gebruiker)
Weer of geen weer, steeds weer
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Weerstation Heinenoord Locatie: Heinenoord
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 26/12/2018 20:38 Door Toulon7559. Reden: In overleg door moderator de URL aangepast

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.  
Re:Temperatuurmeting met ESP8266 boardje 7 Maanden, 4 Weken geleden  
ESP8266 met DS18B20 is een heel praktische oplossing.
In het Lufdaten-configuratiemenu is daarin al voorzien, en krijg je (na aansluiten op de PCB & aanvinken in het menu) daarvoor 'gratis' de grafieken.
Via zgn. JSON-call kun je ook direct de data uit de ESP8266 ophalen voor lokaal gebruik.
ESP8266 i.c.m. ESPEasy is een vergelijkbare invulling.

Via deze weblink kun je zien hoe ik bij mijn PV-configuratie de paneeltemperatuurmeting heb uitgewerkt m.b.v. een Raspberry&Domoticz en een reeks DS18B20s aan de onderkant van de paneel-arrays.

Reden om het zo te doen:
- Met Raspberry&Domoticz heb je gelijk alles in 1 hand en een prima startpunt voor verdere info-verwerking en -distributie.
Al WiFi genoeg in bedrijf, dus liever niet nog een ESP8266 erbij, aansluiting van meerdere DS18B20s op 1 ESP8266 kost wat meer moeite dan met een Raspberry&Domoticz, en vanuit ESP8266 moet je altijd nog verdere distributie regelen, terwijl Domoticz dat al in zich heeft.
- Raspberry&Domoticz kan via een quasi-bus over 1 kabel een hele reeks DS18B20s uitlezen. En die bus mag echt heel lang zijn [bij mij bijna 20m met 5*DS18B20]
- De DS18B20s in waterdichte roestvrij stalen omhulling zijn met een aluminium 'krul' aan de onderkant van de PV-panelen gelijmd. Het plakvlak en de krul waarin de thermometerhuls zit geeft goede overdracht van het paneel naar de sensor. Het grijze montagedoosje is het aansluitpunt van de sensor op de bus-kabel.
- Domoticz zorgt bij mij o.a. voor upload naar PVOutput.org in de categorie Extended Data. In die categorie wordt ook de Temperatuur/Power-factor vertoond van de potentiële PV-opbrengst vanwege de paneeltemperatuur. Een 'echte berekening' i.p.v. een nattevingerschatting.
- De Domoticz database van type SQLite is automatisch bewaarplaats voor alle gemeten data: enkele hints voor gebruik. Dus al een goede basis aanwezig voor allerlei daaropvolgende dataverwerking en -distributie.
- Met o.a. RRDTool kun je met de Domoticz-info in een Raspberry ook heel flexibel lokaal tabellen en grafieken maken, die je op je website kunt zetten.

De genoemde weblink naar het WHZ-Forum is nog maar tot 31 december 2018 te bereiken (want dan gaat het WHZ-Forum op 'zwart', o.a. omdat aanpassing aan de AVG te veel werk gaat kosten): daarom heb ik in een volgend bericht de relevante info uit die weblink verzameld en hierheen gekopieerd.
Toulon7559 (Moderator)
TFA_Nexus+WS7000+WsWin+Domoticz
Data & Forum Moderator
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Hengelo (Ov) Geboortedatum: 1950-01-01
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 25/12/2018 12:52 Door Toulon7559. Reden: Tekst bijgewerkt

Je kunt nooit genoeg meten om te weten:
dat betekent niet dat alles begrijpelijker wordt .....
Hengelo-Slangenbeek-Home
Hengelo-Slangenbeek-AWEKAS

Re:Temperatuurmeting met ESP8266 boardje 7 Maanden, 4 Weken geleden  
Volgend op mijn vorige bericht bijgaand bewerkte versies van een aantal WHZ-Forumberichten

Samenvatting van WHZ_Forum_Bericht #9851

Aansluiting van 1 of meer thermo-sensors DS18B20 op een Raspberry is op zich eenvoudig.
Zie www.raspberrypi-spy.co.uk/2013/03/raspbe...-thermometer-sensor/
Domoticz vraagt en biedt daarna nog wat extra:
- in Dashboard/Hardware de 1wire-interface aanzetten
- in Dashboard/Devices daarna de 1Wire-apparaten zoeken en aanzetten [= van 'groen' omzetten naar 'blauw' met een zinvolle benaming]
- daarna komen de zo geactiveerde apparaten tevoorschijn in de rubriek Temperatuur.

Opmerking: als ik het Domoticz-forum doorlees, dan lijkt het verstandig om eerst de sensoren aan te sluiten en daarna de software te activeren. Andersom geeft blijkbaar soms aanleiding tot vastlopen van Domoticz.

Samenvatting van WHZ_Forum_Bericht #10026

Eindelijk de tijd gevonden om enkele temperatuursensoren DS18B20s in een keten aan een Raspberry te koppelen voor temperatuurmeting aan mijn panelen en aan de STECAGrid-invertergroep. De keten is een simpel (weerbestendig) 3-aderig netsnoer als buskabel met voor iedere 1Wire-sensor een klein koppeldoosje waar met een kroonsteentje de sensor aan de buskabel wordt gekoppeld. De sensor zit fysiek aan het paneel m.b.v. een aluminium 'krul'. De 'flap' daarvan verzorgt behalve het vastzetten ook het thermisch contact met het paneel: zie de plaat. DHZ-buigwerk met een restje alu-plaat, plus een dot bisonkit .....
Domoticz is voorzien van aangepaste lua-scripts voor verwerking en voor upload van temperatuur-info naar PVO als Live/Extended Data.
Daar gescheiden te bekijken voor mijn 3 paneelgroepen van resp. 0430Wp, 580Wp, 2700Wp en 1530Wp als Extended-waarde v9.

Nu dus online de paneeltemperatuur te zien en als gevolg daarvan ruw te zien hoeveel PV-winst/verlies er kan zijn.
De formule daarvoor is eenvoudig genoeg:
TempPowerFactor = (100 + NTC* (Temp, paneel - 25), waarbij NTC de Temperatuurcoëfficiënt is volgens de datasheet van je panelen [let op het teken van die coëfficiënt bij invullen in de formule!]
Aangezien het vooral om het potentieel vermogen gaat, gekozen voor de NTC,power, maar je kunt ook rekenen met NTC,spanning en/of NTC,stroom, als je die componenten wil bekijken.
De TempPowerFactor heeft alleen betekenis bij potentiële PV-productie, dus voor de nacht gefixeerd op 100%.
De uitlezing van v9 en v11 in de grafieken van Paneel-temperatuur, resp. van die 'TempPowerFactor' laat zien dat bij een paneeltemperatuur rond 0 graden onder invloed van de temperatuurcoëfficiënt de panelen ca. 7% meer power kunnen leveren uit opgevangen zonlicht.
In het donkere, koude seizoen een kleine meevaller voor de productiecijfers ..........

Tegelijk vertelt het 5e thermo-voelertje aan de buskabel in een luchtspleet van het STECAGrid500-blok via Domoticz wat daar gebeurt:
PVOutput laat dat zien in WWZ_7559A3 /Live/ Extended Data, waarde v10.

Samenvatting van WHZ_Forum_Bericht #10087

Niet alleen in Domoticz een invoer van temperaturen ingebouwd, maar ook invoer van een aparte licht-sensor.

Van mijn meteoset TFA_Nexus is een thermo-sensor omgebouwd tot licht-sensor = de thermistor vervangen door 2 foto-diodes type BPW34 i.c.m. een weerstandsnetwerkje. [ OF een netwerkje met LDR(s)]
Zo'n lichtmeting is niet echt nauwkeurig, maar wel meer representatief t.a.v. lichtsterkte dan de power-info uit het PV-systeem.
Die licht-/thermo-sensor kan ik met Domoticz direct draadloos uitlezen via de RFXCom en RFLinkGateway.
Op die manier kun je via Domoticz meer dynamisch bepalen of uiteindelijk de info m.b.t. het PV-systeem 'zinnig' is (of niet) voor upload naar PVOutput.
Als er in een gedefinieerd tijdvak buiten onvoldoende licht is, dan zie je in PVOutput/Live/Extended Data zo voortaan voor mijn 4 paneelgroepen de PV-Productie en de 'TempPowerFactor' gefixeerd.
Oftewel, als het buiten donker is, dan
1) worden de meetwaarden van het PV-systeem niet meer verwerkt en niet doorgegeven naar PV-Output
2) worden de dynamische waarden van TempPowerFactor alleen vertoond in het max. tijdvak van 05:00uur tot 22:00uur.

Samenvatting van WHZ_Forum_Bericht #10184

Grappig om te zien dat de beijzelde panelen bij een paneeltemperatuur van -3 graden een productie van 110% (t.o.v. nominaal vermogen) zouden kunnen leveren.
Alleen is 110% van ' bijna niets' nog steeds 'heel weinig' .......

Samenvatting van WHZ_Forum_Bericht #10375

Hier zie je het tegenovergestelde effect:
omdat op het heetst van de dag de paneeltemperatuur v9 (= lichtblauwe lijn) is opgelopen tot > 50 graden stort de potentiële productie v11 (= oker lijn) in tot ca. 90%.
Je kunt er niets aan verhelpen (want het is een fysisch verschijnsel), maar wel jammer, want 10% van 'veel' is merkbaar.

Toulon7559 (Moderator)
TFA_Nexus+WS7000+WsWin+Domoticz
Data & Forum Moderator
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Hengelo (Ov) Geboortedatum: 1950-01-01
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 25/12/2018 13:04 Door Toulon7559. Reden: Tekst bijgewerkt

Je kunt nooit genoeg meten om te weten:
dat betekent niet dat alles begrijpelijker wordt .....
Hengelo-Slangenbeek-Home
Hengelo-Slangenbeek-AWEKAS

Ga naar bovenkant
Advertisement

Bezoekers

We hebben 56 gasten en 2 leden online