Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door tinuz97
#12037
Beste mensen,zoals jullie denk ik wel weten,ben ik druk met het maken van deze weerhut als vervanging voor mijn gamma weerhut.
Nu is mij wel 'redelijk' duidelijk hoe ik deze bouwen kan,maar 2 dingetjes niet,terwijl deze voor de betrouwbaarheid wel degelijk uit kunnen maken,en daarom ik het zeker wil weten.
Nu heb ik dus 4 louvrekanten natuurlijk,een dichte bodem.
GEEN bovenkant,wel een dak dat schuin afloopt.
Is het nu verstandig om onder het dak dat schuin afloopt ook een deksel te maken? of juist niet?
En de onderkant.....zal ik gaten boren of een heel stuk eruit zagen?
Graag tips tbv een goede 'airflow'
Zo dan ga ik nu weer schilderen :lol:
Door tinuz97
#12040
Hmz,die heeft dus boven wel een 'deksel' zeg maar waar het afdak boven zit.
Die bodem is wel een goed idee zie ik kwa airflow.
Zie alleen het nut van dat schuine dak niet in als er toch al een plaat onder zit,tevens vraag ik me af of dat nu juist beter of slechter is kwa airflow,mijn idee was eerst om ook dat schuine aflopende dak te maken,die 10cm aan elke kant overlapt om inregenen te voorkomen,maar dan zonder boven deksel,zodat het er beter in kan waaien,maar of dat beter is,of toch een boven deksel icm met een schuin dak? ik hoor het graag.
Door petergroeneveld
#12041
tinuz97 schrijft:
Hmz,die heeft dus boven wel een 'deksel' zeg maar waar het afdak boven zit.
Die bodem is wel een goed idee zie ik kwa airflow.
Zie alleen het nut van dat schuine dak niet in als er toch al een plaat onder zit,tevens vraag ik me af of dat nu juist beter of slechter is kwa airflow,mijn idee was eerst om ook dat schuine aflopende dak te maken,die 10cm aan elke kant overlapt om inregenen te voorkomen,maar dan zonder boven deksel,zodat het er beter in kan waaien,maar of dat beter is,of toch een boven deksel icm met een schuin dak? ik hoor het graag.


Als je goed kijkt op de foto zie je dat er in het boven deksel onder het dak 8 grote gaten zijn geboord.
Door tinuz97
#12043
petergroeneveld schrijft:
tinuz97 schrijft:
Hmz,die heeft dus boven wel een 'deksel' zeg maar waar het afdak boven zit.
Die bodem is wel een goed idee zie ik kwa airflow.
Zie alleen het nut van dat schuine dak niet in als er toch al een plaat onder zit,tevens vraag ik me af of dat nu juist beter of slechter is kwa airflow,mijn idee was eerst om ook dat schuine aflopende dak te maken,die 10cm aan elke kant overlapt om inregenen te voorkomen,maar dan zonder boven deksel,zodat het er beter in kan waaien,maar of dat beter is,of toch een boven deksel icm met een schuin dak? ik hoor het graag.


Als je goed kijkt op de foto zie je dat er in het boven deksel onder het dak 8 grote gaten zijn geboord.


Ja dat klopt,had ik gezien,ik ik vraag mij zeg maar af of het dus beter,of juist slechter is als je die plaat waar die 8 gaten dus inzitten zeg maar weg laat (wel met het schuine dak natuurlijk)
Door petergroeneveld
#12044
tinuz97 schrijft:
petergroeneveld schrijft:
tinuz97 schrijft:
Hmz,die heeft dus boven wel een 'deksel' zeg maar waar het afdak boven zit.
Die bodem is wel een goed idee zie ik kwa airflow.
Zie alleen het nut van dat schuine dak niet in als er toch al een plaat onder zit,tevens vraag ik me af of dat nu juist beter of slechter is kwa airflow,mijn idee was eerst om ook dat schuine aflopende dak te maken,die 10cm aan elke kant overlapt om inregenen te voorkomen,maar dan zonder boven deksel,zodat het er beter in kan waaien,maar of dat beter is,of toch een boven deksel icm met een schuin dak? ik hoor het graag.


Als je goed kijkt op de foto zie je dat er in het boven deksel onder het dak 8 grote gaten zijn geboord.


Ja dat klopt,had ik gezien,ik ik vraag mij zeg maar af of het dus beter,of juist slechter is als je die plaat waar die 8 gaten dus inzitten zeg maar weg laat (wel met het schuine dak natuurlijk)


Misschien dat je dan bij windstil weer een betere schoorsteenwerking krijgt maar dat weet ik niet zeker.
Door Eckie76
#12047
Ik zou gewoon geen bodem maken. Een vriend van me in de Eifel heeft ook zo'n hut gemaakt van louvredeurtjes en gebruikte geen bodem. De sensoren hangen aan beugeltjes aan het dak.