Algemeen forum voor discussie over de website
Door jeroenzwart
#38293
SpeedyGJ schrijft:
Dat is wel een goed idee, goeie kleur zou rood zijn :)


Rood lijkt me juist niet zo'n goede kleur:blink: . Daarmee trek je de aandacht op de waarden waar (mogelijk) wat mee aan de hand is en dat willen we nu juist niet. Lichtgrijs of lichtblauw zou ik me nog wel kunnen voorstellen, maar streepjes en sterretjes vind ik zo gek nog niet: dat stimuleert de eigenaar van het weerstation om weer normale waarden op de lijst te krijgen!B)
Door Overijse
#38296
maar streepjes en sterretjes vind ik zo gek nog niet: dat stimuleert de eigenaar van het weerstation om weer normale waarden op de lijst te krijgen!B)


Zo denk ik er persoonlijk ook over, en nu naar het werk, c u laters alligators.

Grtz
Kris
Door Luc
#39249
Een update over de streepjes, sterretjes en het modereren.

Met het moderator team hebben we veel overleg gehad over de streepjes en sterretjes. We zijn het erover eens geworden dat we i.p.v. deze streepjes en sterretjes overgaan naar grijstinten. Zo wordt de data wel getoond, maar in een minder opvallende kleur, zodat je kunt zien dat er waarschijnlijk iets niet goed is. De invoering hiervan hoop ik binnenkort een keer te kunnen oppakken.

Verder zijn we nog steeds aan het experimenteren om eenduidige regels op te stellen voor betrouwbare temperatuurmetingen. We weten allemaal dat er zoiets bestaat als het het 'stadseffect'. De temperatuur in een stad kan hoger zijn dan op het platteland. Het KNMI heeft daar inmiddels uitgebreid onderzoek naar gedaan.

De moderators beschikken over een "overzichtstool" met alle weerstations. In dit overzicht staat de temperatuur van het station én de temperatuur van het dichtsbij gelegen KNMI station, samen met de afstand en het verschil in graden.



De moderators zien nu in één oogopslag als een weerstation een hoge afwijking heeft. Vooralsnog gebruiken we deze tool om de echte uitschieters er handmatig uit te halen. Een verschil van 5 graden t.o.v. een KNMI station houden we voorlopig voor ons zelf aan als richtlijn. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat een verschil van 5 graden in sommige gevallen mogelijk is. Het idee was, dat er automatisch een tijdelijke uitsluiting zou komen, als de 5 graden grens wordt gepasseerd. In de praktijk blijkt dat echter niet te werken.

De afstand tot een weerstation is bijvoorbeeld erg belangrijk. Des te dichter bij een KNMI stations, hoe bruikbaarder deze data. Verder zien we dat vooral in de nachten de temperaturen op een KNMI station sneller dalen dan op stads stations. De Tmin is op een KNMI station dan niet meer dan 5 graden lager, maar het koelt gewoon sneller af. Daardoor zijn HWA stations als de daling ingezet wordt, vaak meer dan 5 graden warmer. Daardoor is het erg lastig om automatische regels toe te kennen.

Voorlopig zullen de data moderators deze nieuwe tool gebruiken en houden we voor de dagtemperaturen gedurende de middag een verschil van 5 graden als aan als grens van 'betrouwbaar'. Ik heb helaas (nog) geen actuele data van de Belgische KMI stations, vandaar dat deze methode voor de Belgische stations nog niet toepasbaar is.

Deze methode is niet heilig en de 5 graden grens is arbitrair. Daarom willen we deze methode de komende tijd verder uittesten en verfijnen.

Daarnaast wil ik deze per weerstation ook een gemiddelde temperatuur berekenen van alle weerstations in een straal van (bijvoorbeeld) 25 km. Ook t.o.v. dit gemiddelde kunnen we dan een maximale afwijking gaan definiëren. Hopelijk kunnen we op basis van deze vergelijking methodes een bruikbare set automatisch regels afleiden. Dat scheelt moderators een hoop werk en dan hebben we duidelijke (objectieve) richtlijnen.

In een later stadium wil ik ook de referentie data op een of andere manier openbaar maken, bijvoorbeeld op de pagina met actuele gegevens van een weerstation. Zo kan iedere weeramateur zelf kijken, hoe zijn weerstation t.o.v. omringde weerstations meet.

Gr,
Luc
Bijlagen
tool.jpg
tool.jpg (81.89 KiB) 2126 keer bekeken
Door jeroenzwart
#39250
Luc schrijft:
In een later stadium wil ik ook de referentie data op een of andere manier openbaar maken, bijvoorbeeld op de pagina met actuele gegevens van een weerstation. Zo kan iedere weeramateur zelf kijken, hoe zijn weerstation t.o.v. omringde weerstations meet.

Goede ontwikkelingen Luc!:) En van bovenstaande ben ik een groot voorstander! Ik vergelijk mijn meetwaarden nu al steeds met het dichtstbijzijnde KNMI-station en de omringende HWA-stations. Alles in één oogopslag op een pagina zichtbaar: lijkt me een prima zet!!:cheer:

Groet, Jeroen
Door Weerstation Kaatsheuvel
#39256
Goedemorgen Luc
Dit is een duidelijk verhaal de overgang (We zijn het erover eens geworden dat we i.p.v. deze streepjes en sterretjes overgaan naar grijstinten.)
Betreft temp. Afwijking (Een verschil van 5 graden t.o.v. een KNMI station houden we voorlopig voor ons zelf aan als richtlijn. )
En ook de andere punten o.a. de referentie data.
Bedankt.
Groet,
Hans
#39701
Luc schrijft:
Daarnaast wil ik deze per weerstation ook een gemiddelde temperatuur berekenen van alle weerstations in een straal van (bijvoorbeeld) 25 km. Ook t.o.v. dit gemiddelde kunnen we dan een maximale afwijking gaan definiëren. Hopelijk kunnen we op basis van deze vergelijking methodes een bruikbare set automatisch regels afleiden. Dat scheelt moderators een hoop werk en dan hebben we duidelijke (objectieve) richtlijnen.

In een later stadium wil ik ook de referentie data op een of andere manier openbaar maken, bijvoorbeeld op de pagina met actuele gegevens van een weerstation. Zo kan iedere weeramateur zelf kijken, hoe zijn weerstation t.o.v. omringde weerstations meet.

Gr,
Luc
Op het moment dat ik postte, dat ik ook gemiddelde temperatuur wil gaan berekenen, was ik al bezig met de ontwikkeling daarvan. Inmiddels kunnen de moderators al een week gebruik maken van deze referentie data.

Hoe wordt deze referentie data berekend?
Voor elk weerstation wordt de gemiddelde temperatuur van alle weerstations in een straal van 25km berekend. Het betreffende weerstation doet ook mee in de berekening. Stations met een (tijdelijke) uitsluiting worden niet meegenomen in de berekening.

Waarom is deze referentie data beter dan KNMI data?
- KNMI stations staan over het algemeen verder weg.
- De meeste HWA stations staan in bebouwd gebied. Een gemiddelde van alle weerstations in een kleine straal, geeft een veel beter beeld.
- De referentie data is gebaseerd op meerdere weerstations. Slechts 10 HWA stations hebben tussen de 3 en 5 referentie stations binnen 25km. Gemiddeld genomen heeft elk HWA station 15 referentie stations binnen 25km.

Wat doen we met deze gemiddelde temperaturen?
We hebben een afwijking van 3 graden t.o.v. dit gemiddelde als grens gesteld van wat wij noemen een 'normale' afwijking. Omdat deze waarde veel beter is te gebruiken dan de KNMI data, kunnen we een lagere afwijking als norm stellen. Stations die meer dan 3 graden afwijken kunnen een (tijdelijke) uitsluiting verwachten.

Wat kunnen we nog meer met deze gemiddelde temperaturen?
Het is voor weerstation eigenaren natuurlijk een nuttige toevoeging om de data te vergelijken t.o.v. dit gemiddelde. Ik wil deze gemiddelde temperatuur daarom gaan toevoegen aan de 'actueel' pagina per weerstation.

Voor de eigenaar van het weerstation wil ik daar (als hij is ingelogd) ook nog een grafiek tonen met de actuele temperatuur afgezet t.o.v. deze gemiddelde temperatuur.

Op termijn willen we automatische regels proberen te maken, zodat uitsluitingen niet meer handmatig opgelegd hoeven worden. Dat willen we echter zorgvuldig doen. Voorlopig doen we dit nog handmatig. Dan kunnen we behalve naar de afwijking ook kijken naar het aantal referentie stations. Wellicht dat we dit aantal in de toekomst ook nog mee moeten gaan nemen voor automatische regels. Zie hier een screenshot van onze moderator tool



Gr,
Luc
Bijlagen
voorbeeld_moderator.jpg
voorbeeld_moderator.jpg (71.27 KiB) 2126 keer bekeken
Door weerstation
#39709
Prima ontwikkeling. Hiermee wordt een flinke stap voorwaarts gezet om tot betrouwbare metingen te komen. Het zal de professionele uitstraling van HWA zeker ten goede komen.

Ik denk ook dat de "weerstation eigenaren tools" ook zullen aanzetten de eigen metingen nog verder te verfijnen.

Nu weet ik van mijn eigen station (dat aardig vrij in de omgeving staat) dat de temperatuur op een heldere avond bij het ondergaan van de zon een enorme duik kan maken. Verschillen van meer als 3 graden met omringende stations zijn dan ook regelmatig voorgekomen.
Wordt er puur op die drie graden verschil gestuurd of zit er ook nog iets ingebouwd om extra verschillen tussen V, S en B stations te compenseren.
#39720
weerstation schrijft:
Nu weet ik van mijn eigen station (dat aardig vrij in de omgeving staat) dat de temperatuur op een heldere avond bij het ondergaan van de zon een enorme duik kan maken. Verschillen van meer als 3 graden met omringende stations zijn dan ook regelmatig voorgekomen.
Wordt er puur op die drie graden verschil gestuurd of zit er ook nog iets ingebouwd om extra verschillen tussen V, S en B stations te compenseren.
Tot nog toe beoordelen we de verschillen handmatig. We hebben voornamelijk gekeken naar te hoge temperaturen op het heetst van de dag. Dat zijn waarschijnlijk de weerstations die geen afscherming hebben van de temperatuur sensor.

Ik kan me voorstellen dat er bij een negatieve afwijking een andere grens aangehouden moet worden. Dat willen we de komende tijd ook gaan bekijken. Pas daarna kunnen er automatisch regels worden opgesteld en toegepast.

Gr,
Luc
Door jeroenzwart
#39723
weerstation schrijft:
Nu weet ik van mijn eigen station (dat aardig vrij in de omgeving staat) dat de temperatuur op een heldere avond bij het ondergaan van de zon een enorme duik kan maken. Verschillen van meer als 3 graden met omringende stations zijn dan ook regelmatig voorgekomen.
Wordt er puur op die drie graden verschil gestuurd of zit er ook nog iets ingebouwd om extra verschillen tussen V, S en B stations te compenseren.


Inderdaad als er één V-station is in de omgeving van alleen maar S-stations, dan kan de temperatuur bij heldere en windstille nachten wel eens meer dan 3 graden schelen. De grens naar beneden bijstellen naar bijvoorbeeld een maximale afwijking van 5 graden zou dat kunnen oplossen. Overigens kan ook door tuineffect een lagere temperatuur dan in de omgeving worden geregistreerd: een opstelling die in een beschutte grote tuin staat en waarbij de opstelling voor een belangrijk deel een vrije hemelkoepel heeft (en dus bebouwing niet heel dichtbij) kan ook voor lagere temperaturen zorgen, zelfs lager dan bij een V-station. Terwijl het V-station nog een zwakke wind heeft en er dus menging optreedt met hogere luchtlagen, kan het in de bewuste tuin windstil zijn en kan kou zich "ophopen". Is dat een afwijkende meting? Strikt genomen wel, maar aangezien we ook overdag te maken hebben met tuineffect (met hogere temperaturen) en we dat als reële metingen beschouwen, dan zou je volgens mij het tuineffect 's nachts ook moeten accepteren. Dat is volgens mij wel iets waar rekening mee gehouden moet worden in het vaststellen van de grenswaarde.

Groet, Jeroen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9