Algemeen forum voor discussie over de website
#72870
Ik vind het nog steeds leuk om berichten / vragen te beantwoorden.

Maar wat ik niet leuk vind is;
Als de opsteller nadat ik antwoord heb gegeven zijn bericht gaat aanpassen zodat mijn antwoord nergens meer op slaat.

Dus xxxx vraagt iets om 16:30
Ik geef antwoord om 16:45
xxxx verandert 17:00 uur zijn bericht zodat mijn antwoord eigenlijk nergens meer op slaat.

Het is best OK dat een bericht aangevuld of verbeterd kan worden.
Dat kan op bijna alle forums. Maar dan wel graag met een tijdstempel erbij.
Bij andere weer-fora wordt er een extra regel onder het bericht gezet als het gewijzigd wordt
« Last Edit: 13-01-2021, 17:15:51 by xxxxx »
Je ziet ook zoiets als een moderator een bericht wijzigt.
Ik ben zelf moderator op een gedeelte van het WW-forum en daar moet ik wel eens passwords e.d. verwijderen.

En aan zo'n tijdstempel kan je dan meteen zien wanneer het bericht gewijzigd
Dus ook NADAT er een antwoord is binnen gekomen.

Wim
#72872
Er zijn ook forums waar je voor een berichtaanpassing een reden moet opgeven, niet alleen als info naar de moderator, maar daarna ook vertoning in een aanduiding onder het bericht, incl. het aantal keren dat het bericht is aangepast en tijdstempel van de laatste aanpassing.
Dat geeft duidelijkheid over de levensloop van het bericht.

Soms zijn er goede redenen waarom een bericht wordt aangepast, zoals verbeteren van onduidelijke of onjuiste tekst, wegnemen van kwetsende of conflicterende tekst (al dan niet op wens/aanwijzing van een moderator).
Als er al reacties op je bericht zijn geweest, dan moet je er (m.i.) altijd voor zorgen dat tussen je bericht en de reacties de inhoudelijke verbinding behouden blijft.
Anders wordt het chaos waar Wim e.a. zich terecht aan ergeren.

Heel vaak moeilijk om in een aangepaste tekst te ontdekken wat/waar/waarom is veranderd, en een enkel info-regeltje onderaan een bericht is soms onvoldoende.
Voorbeeld (alleen ter illustratie!).
Bij software-forums komt het nogal eens voor dat een script moet worden aangepast.
Bericht-met-fout-script weghalen verbreekt de thread, de oude script-versie laten staan is misleidend, 'zomaar' een nieuwe versie neerzetten is verwarrend:
het wil dan helpen dat bovenaan of onderin het bericht met de nieuwe versie een gedateerde uitleg wordt toegevoegd t.b.v. laatste aanpassing.
Aub 1 zin, en geen lange historie!
;-) Onderaan dit bericht een voorbeeldje.

;-) Teksten opstellen & lezen blijft moeilijk, want het hangt samen met taalgebruik en persoonlijke interpretatie ....

20/01/15:
3de Alinea anders geformuleerd.