Algemeen forum voor discussie over de website
#73416
Vraag: Hoe ziet (ter vergelijking) jullie 'lokale' PWS-grafiek er uit?
[Dus het bronmateriaal, en niet wat bijv. WU, AWEKAS of EWN van de uploaddata maakt]

Onderzoek aan HWA-kant momenteel moeilijker ivm met vakantie van Luc.
#73418
Zijn er nog meer mensen die va mijneigenweer laten doorgeven naar het weer actueel ??

Dan zouden die ook een vreemde weergave van de windsnelheid moeten hebben.

Groeten John
het weer in Boven-Leeuwen
#73419
John & collega-gebruikers van mijneigenweer.nl

Aan de kant van de HWA-server voor o.a. Pijnacker en Boven-Leeuwen nagekeken wat binnenkomt en wat op de HWA-sebsite wordt vertoond:
de info-vertoning volgt heel netjes wat onder regel $wind10Avg binnenkomt via de uploadfile.

Als John’s gedachtenrichting wordt doorgetrokken,
dan genereert mogelijk mijneigenweer.nl intern de vreemde waarden.
Vraag (voor fact-finding):
zijn die vreemde waarden dan (parallel aan de upload naar HWA) ook ergens zichtbaar op de metertjes en grafieken die voor de private website direct uit die software komen?
#73420
Ik heb ook al onderzoek gedaan naar die vreemde grafieken, ze komen ook voor bij HWA mensen die geen mijneigenweer.nl gebruiken. Voorbeelden zijn Balkbrug en Goes (west) en Smeerebbe-Vloerzegem, zij hebben ook dus te maken met deze afwijkingen in grafieken.

Groet,
Reinhard
www.meteopijnacker.nl
#73422
Kan het ook te maken hebben met het feit dat de waarnemingen van de extremen van vandaag en gisteren vreemde tijdwaarden geven.
Is er iets niet in de haak met HWA tijd waarneming/processing?
De max temperaturen vallen vaak kort voor middernacht!
Dit klopt niet.
Misschien dat de tijdwaarneming van windsnelheden ook niet goed is en dat daardoor de grafieken vreemde vormen gaan aannemen?
Ik heb via pb de moderator op de hoogte gebracht, zij weten ervan.
#73424
Nakijken in de software van de HWA-server van 'Tijdstempel zetten' en 'Grafieken maken' is buiten bereik van de moderatoren
=> werk voor de beheerder (die nog op vakantie is).

De moderatie kan wel alvast o.a. de aangereikte stationsvoorbeelden nakijken of er ergens overeenkomsten zijn te ontdekken:
bij de info-pagina’s van de stations staat welke software wordt gebruikt, maar de moderators kunnen ook ‘achter de voordeur’ meekijken welke file bij de HWA-server wordt ingeleverd.

De foute tijdstempel voor max. temp is algemeen, en riekt (m.i.) gezien de waarde naar dat die tijdwaarde hoort bij de laatste waardebepaling van die dag, en niet bij de tijdstempel van de dagpiekwaarde.
Dat is mogelijk een script-fout, want voor andere extremen klopt de combinatie wel.

De 'Fout in wind-vertoning' lijkt uniek voor een bepaald soort uploadfile.
Als ik Smeerebbe en Balkbrug nakijk, dan leveren die toch wel upload vanuit mijneigenweer.nl met een uploadfile genaamd MijnEigenWeervoorHwa.txt
Goes(west) levert een uploadfile customtextout10.txt via een andere file-locatie en de windsnelheidsgrafiek daaruit ziet er normaal uit (bij mij).
Heb de publieke deelnemerslijst van Mijneigenweer.nl als 'tegencontrole' gebruikt:
bij 3 stations vond ik HWA onder een externe link, waarvan bij nr.1 de windmeter blijkbaar bewust uitgeschakeld, en de andere 2 inderdaad met zelfde soort grafiek bij HWA.
In die deelnemerslijst kon ik door vergelijking verder (behalve al in deze thread genoemde stations) geen stations vinden die voorkomen in de stationslijst van HWA.
Voorzichtige conclusie:
er is iets aan de hand met file MijnEigenWeervoorHwa.txt
Het lijkt alsof de ingevulde waarde voor $wind10Avg niet in orde is, en dat is verantwoordelijkheid van de databron (dus buiten de HWA-server).

20Augustus2021, 23:00:
Ter vergelijking willekeurig door de HWA-stationslijst als steekproef een aantal stations bekeken op hun Windsnelheid-grafieken, en geconstateerd dat de afbeeldingsresolutie van de grafieken met de databron lijkt samen te hangen.
De meeste databronnen geven heel 'soepellopende' lijnen in de HWA-grafiek, maar bijv. ook stations gezien [zoals Aagtekerke en Alkmaar-Westerhoutkwartier] met 'hakkelende' grafiek met lijnsprongen van 1,5km/uur.
Onderzoek begint met inventarisatie.
Wat goed loopt is geen probleem, maar zeer aanbevolen als ook anderen eens op die manier door de stationslijst kijken en hun waarnemingen delen over stations met 'hakkelende' grafieken, zodat we kunnen groeperen/correleren op Softwaretype, eventueel I.c.m PWS-type (want op iedere interface heb je risico van fouten).

21+22Augustus2021:
Laatste regel aan 3e alinea toegevoegd (over ‘andere extremen’).
2e regel aan conclusie toegevoegd.
Zonder gebruikerrespons op bijv. de vragen in bericht#73416 en bericht#73419 komen we ook niet verder.