Algemeen forum voor discussie over de website
#73440
Meten = weten

Om na te gaan welke combinaties van PWS+software 'hakkelige' windsnelheidgrafieken veroorzaken, heb ik de stationslijst alfabetisch doorgewerkt van letter A t/m D en voor ieder station gekeken naar de windsnelheidgrafiek.
Momenteel zijn in dit segment 90 stations, waarvan echter 20 niet meedoen, want óf zonder windmeter, óf in de stationslijst voor wind tijdelijk of permanent uitgeschakeld
=> 70 stations bekeken op hun windgrafieken.
Voorlopige bevindingen (momentopname, zonder kommentaar, uit speuren naar 'gestoorde' grafieken!):
onder 'hakkel' hieronder te verstaan een duidelijke 'digitale' sprong van ca. 1,5km/u of groter.
1 Station met Meteohub heeft 'hakkels' in de grafiek, met data uit Davis_PWS
2 Stations met WeatherDisplay hebben 'hakkels' in de grafieken: 2*Davis_PWS
2 Stations met Meteobridge hebben 'hakkels' in de grafieken: 1*Davis_PWS + 1*uitzoeken (want type niet genoemd onder Stationsinfo)
3 Stations met WUS hebben duidelijk zwaar gestoorde grafieken: 3*Davis (waarvan 1 niet genoemd in stationsinfo, maar in forumbericht)
3 Stations met Cumulus hebben 'hakkels' in de grafieken; 2*Davis + 1*Alecto
17 Stations met Weatherlink hebben 'hakkels' in de grafieken: allemaal met Davis_PWS
=> 28 stations uit 70 met 'gestoorde’ windsnelheidgrafiek.
Stations met andere dan genoemde software hebben geen zichtbare storingen in die grafiek.

Bij de windrichtinggrafieken zie je ook 'hakkels', maar dat is normaal, want die grafiek volgt de tekstuele invoer van windrichting, met 15 stappen over 360 graden.

Voor compleetheid van de info nog de resterende stations te bekijken op 'gestoorde' grafieken (= 260 stations te gaan):
is en blijft handwerk, want dat is voor software te gecompliceerd .......
Voor 'echte' statistiek daarna ook een zoekslag om te kijken naar stations met de bovengenoemde software, maar een 'ongestoorde' windsnelheidgrafiek:
;-) daarbij kunnen jullie direct helpen door de HWA-windsnelheidgrafiek van je eigen station te bekijken en daarover te rapporteren óf dat van toepassing is (via PB naar groep 'Algemene Moderators' met betreffende stationsnaam).

24Augustus2021:
Tekst over windrichting aangepast, want de HWA-grafiek gebruikt niet de getalswaarde, maar de tekst-invoer.
#73442
Misschien voor jullie Toulon.
Op HWA zie ik bij stationsgegevens geen windgrafieken staan.
Zie als voorbeeld die van mij: https://www.hetweeractueel.nl/weer/affe ... rwachting/

Ik heb hem zelf op mijn eigen website staan: https://weerstationafferden.nl/het-weer-actueel/
(even naar beneden scrollen)
#73443
Inderdaad staan de grafieken niet op de info-pagina van een station.
De bedoelde HWA-grafieken komen tevoorschijn als je in de HWA-stationslijst op de stationsnaam klikt en in het verschijnende venster naar beneden scrolled:
dat venster is dus het ActueleWeer waaruit jij je grafieken plukt.
De wind-grafieken staan helemaal onderaan het venster.
#73448
Arbitraire keuze, maar nu ook 'vanaf de zuidkant' van de stationslijst de stations bekeken van letter Z omhoog t/m letter T.
Dat zijn momenteel 61 stations, waarvan 16 geen windmeter of uitgeschakelde windmeetwaarde
=> 45 stations met windmetingrapportage.
=> 19 Stations met 'Gestoorde' windsnelheidgrafiek (waarbij 'hakkels' van 1,5km/u worden meegerekend):
15 Stations met Weatherlink, waarvan 12 met Davis en 3 met onbekend PWS
2 Stations met Davis+Meteohub
1 Station met Davis+WUS
1 Station met FO WH3080SE+WeeWX

Daarnaast bij steekproeven op 'ongestoorde' windsnelheidgrafieken (ter vergelijking met de voorgaande 'storingslijst') ook gevonden als OK:
1*LaCrosse2350+WUS
3* Davis+Weatherlink
7*Davis+MeteoBridge
4*Davis+WeatherDisplay
3*Davis+Cumulus

Na 145 bekeken stations uit 350 is mijn voorzichtige conclusie:
- Interface-software zoals bij WsWin geeft nooit een gestoord beeld [geldt ook voor Barani-met-windmeting]
- Interface-software zoals bij MeteoBridge, WeatherDisplay en Cumulus geeft soms een 'probleem'
- Andere interface-software zoals o.a. bij Meteohub, WView en WeeWX in de doorzochte reeks te weinig toegepast om iets onderbouwd te kunnen zeggen.
- De HWA-server volgt steeds zichtbaar direct de inputdata.
- De combinatie van PWS-configuratie + Interface-software lijkt een oorzaak van gestoord beeld te zijn, maar voor de achtergrond daarvan zou je eigenlijk dieper moeten duiken in de PWS-configuraties t.o.v. hun interface-software.
=> Als we stappen van 1,5km/u accepteren als ruis, blijft eigenlijk alleen de combinatie Davis+WUS over als vraagteken m.b.t. de windsnelheid-interface naar de HWA-server.
- Suggestie dat eens wordt gekeken hoe in de WUS wordt 'vertaald/gefilterd' van Davis-data naar data voor de HWA-server (=> regel $wind10Avg van de uploadfile).
De interactie van tijdgeldigheid, middeling-over-laatste-10-minuten en data-resolutie is daarbij mogelijk een kritisch aspect.
Tamelijk eenvoudige, eerste check is:
komt de waarde van $wind10Avg overeen met de vergelijkbare waarde uit de WUS bij andere outputs, en ook t.o.v. de vergelijkbare waarde op het Davis-display?
Zo'n onderzoek kan alleen de producent van de WUS-software uitvoeren, want die kan overzien wat enerzijds van de sensor komt en wat anderzijds uit de WUS tevoorschijn komt voor HWA en voor anderen:
het kritisch aspect daarbij is niet óf de software werkt, maar hoe de software werkt.
Actie van de WUS-leverancier vermoedelijk alleen n.a.v. gerichte vraag van WUS-gebruikers!

25Augustus2021:
Bijgewerkt&aangevuld en vooral onderaan uitgebreid.
05September2021:
Onderste 2 regels verwijderd en 1 nieuwe onderste regel toegevoegd.
#73451
Na analyse van het probleem, lijkt dit inderdaad bij MijnEigenWeer te zitten. De 10 minuten gemiddelde lijkt om 0:00u op een of andere manier gereset te worden daar.

Gr,
Luc
#73458
Ik heb wat tijd gehad om het oplaad bestand van stations met de vreemde grafiek rond middernacht te volgen, resultaat bijgevoegd voor de stations:
pvbnisse, boven-leeuwen, meteopijnacker, weerstationbalkbrug enweerstationsmeerebbe-vloerzegem

Als de eigenaren van de stations nu nog niet geloven dat de fout in het eigenweer bestand zit:
Begin om 23:00 uur
Laad in uw browser uw "eigenweer" hwa-oplaadebestand: bijvoorbeeld
=> http://www.mijneigenweer.nl/boven-leeuw ... oorHwa.txt
Zet een wekker om de 10 minuten, vergelijk dan de velden $windSpeedAvgkm= "??"; en $wind10Avg= "??";
U zult zien dat de waardes tot 24:00 uur gelijk blijven of groter worden.
Rond 24:00 uur worden de waardes 0 => gereset zoals @Luc al heeft gezegd
En daarna veranderen ze weer alleen met hogere waardes.


DAT IS DUS DE FOUT. En de foute gegevens komen bij HWA via uw oplaad-bestand.
De gemiddelde wind verandert in de dag continu. Maar wordt echt niet alleen hoger.
De grafiek van de correcte stations vertoont een golvend patroon met telkens kleine uitstulpingen omhoog en omlaag.
De grafiek met de foute waardes toont "tot dat moment hoogste gemeten gemiddelde 10 minuten waarde voor deze dag"

VRAAG: Wie / wat is de oorzaak. Dat kunnen alleen de eigenaars van het station bepalen.
Als de eigenaars dat bestand "MijnEigenWeervoorHwa.txt" niet zelf opladen
==> dan wordt dat bestand door scripts op de "mijneigenweer.nl"-server gegenereerd.
===> dus een mail aan de support persoon daar moet de zaak dan oplossen

Veel eigenweer deelnemers gebruiken een WUS/Meteobridge.
Dan laden ze vermoedelijk zelf via hun Meteobridge dat bestand op.
Als hun Meteobridge ook door WeerHuisje wordt onderhouden:
==> Vraag dan via eigenweer om dit bestand te corrigeren.

Anders moeten ze zelf dat bestand aanpassen. Voeg het bij een bericht als tekstbestand of .zip toe, dan zijn er hier genoeg Meteobridge kenners om de fout in het oplaadbestand te vinden.

Maar voor alle duidelijkheid: Iedere stations-eigenaar is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen weer-gegevens.
De HWA scripts of de HWA server, nog de eigenaar heeft dit veroorzaakt.
De HWA-oplaad-bestanden van de 5 door mij bekeken stations zijn gewoon fout.
Dat kan iedere stations-eigenaar zien die er wat eigen tijd in wil steken. Zeker nadat @Luc al het antwoord heeft gegeven.

Bijgevoegd een pdf met de meetwaardes vanaf ca 23:00 uur. Rood kader is de overgang 23:55 -> 00:20
En ook het stukje van de data rond 24:00 als plaatje
Wim

P.S. Ik heb nog 17 andere eigenweer stations gecontroleerd. allemaal hetzelfde probleem, de "gemiddelde waardes / 10 min" zijn "de vandaag hoogst gemeten gemiddelde waardes / 10 min"
En dat is toch echt iets anders.
Bijlagen
wind_eigenweer.jpeg
wind_eigenweer.jpeg (87.43 KiB) 2502 keer bekeken
(135.55 KiB) 127 keer gedownload
Laatst gewijzigd door wvdkuil op 02 sep 2021, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
#73459
reinhardsweersite schreef: 19 aug 2021, 22:15 Ik heb ook al onderzoek gedaan naar die vreemde grafieken, ze komen ook voor bij HWA mensen die geen mijneigenweer.nl gebruiken. Voorbeelden zijn Balkbrug en Goes (west) en Smeerebbe-Vloerzegem, zij hebben ook dus te maken met deze afwijkingen in grafieken.

Groet,
Reinhard
www.meteopijnacker.nl
Helaas, het is echt een probleem via/door eigenweer.
Dit is mijn verslag in het voorgaande bericht:

De door u genoemde stations:
Uw eigen website => eigen weer => vreemde grafiek
Balkbrug => eigen weer => vreemde grafiek
Smeerebbe-Vloerzegem => eigen weer => vreemde grafiek
Alle drie heb ik vannacht gecontroleerd. Alle drie leveren een oplaad-bestand met foutieve "gemiddelde wind laatste 10 minuten".

Goes (West) => https://www.hetweeractueel.nl/weer/goes-west/actueel/ is geen eigenweer deelnemer
=> mooie correcte zaagtand grafiek.
Afbeelding

M.v.g.
Wim van der Kuil
#73462
Als afwerking van berichten #73424 , #73440 en #73448 nog bezig de resterende 205 stations na te lopen, om te kijken welke configuraties wel/geen ‘hakkels’ hebben.
Reden: Uitzonderingen bevestigen de regel, dus verder nazoeken welke combinaties van PWS en interface-software wel/niet zulke 'problemen' geven.
Daarbij kijk ik ook tegelijk naar de andere grafieken per station.
Het kost wat tijd, maar dan een actueel zicht welke 'ongerechtigheden' er zijn uit de data-upload (en voor welke stationconfiguraties).

Mvg, Anton

03+04September2021:
Ingekort, resp. 2 laatste zinnen toegevoegd.